Dagens PS

"Helt fel, LRF!" Mjölkkampanj sågas av forskare

Mjölkkampanj
LRF:s mjölkkampanj om att kor kan "kyla klimatet" sågas av forskare. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 07 mars 2023Publicerad: 07 mars 2023

LRF kritiseras för vilseledande information i en ny mjölkkampanj där man påstår att kor kan ”kyla klimatet”.

Bondeorganisationen LRF:s lobbyorganisation LRF Mjölk har lanserat en kampanj med namnet ”Hjärta mjölk”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bakgrunden är, förstås, den långvariga nedgången i mjölkdrickandet i Sverige.

År 1980 drack en svensk i genomsnitt 160 liter mjölk per år. I dag dricker vi i genomsnitt 63 liter mjölk per år.

Ett annat skäl att kampanja är att mjölk och kor fått klä skott för att vara klimat- och miljöfällor.

Vill vända opinionen

För att vända opinionen skriver LRF Mjölk i den nya mjölkkampanjen bland annat att kor kan ”kyla klimatet”, ett påstående forskare nu vänder sig kraftigt emot, rapporterar Ekot.

”Nej, va. Oj, oj. Kor kan kyla klimatet? Nej, det skulle jag säga är helt fel”, säger Elin Röös, forskare på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, och expert på jordbrukets klimatpåverkan, till Ekot.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Kan fånga upp?

LRF Mjölks hållbarhetsexpert Victoria Thuillier menar att metan är en mer kortlivad gas än koldioxid.

Hon pekar även på att kor genom foder kan fånga upp koldioxid.

ANNONS

”Systemet som kon är en del av kan ju bli mer effektivt och på det sättet så kan klimatpåverkan per kilo produkt minska, så att säga”, säger Thuillier till Ekot.

”Helt vilseledande”

Forskaren Elin Röös menar att det är helt vilseledande information.

”Det tycker jag är jätteallvarligt när man bidrar till vilseledande information”, poängterar hon.

”Människor som kanske då först fick höra att hur man äter spelar roll för klimatet, om man får höra att metan till exempel inte är ett problem, så kanske man inte är benägen att fortsätta att ändra sitt beteende”.

Läs även: KO stämmer Arla – klimatreklam kan ha varit felaktig  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]