Den nederländska öljätten Heineken fullbordade flytten från Ryssland och sålde globalt 4,2 procent mindre öl under det tredje kvartalet jämfört med samma kvartal förra året.
Heineken lämnade Ryssland – då blev ölen dyrare
Mest läst i kategorin
Under kvartalet slutfördes bolagets exit från den ryska marknaden, som de kritiserats för att ha gjort för långdragen efter att ha lovat att lämna landet i mars 2022, strax efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina.
Heineken lämnade inte någon specifik redovisning om vad nedstängningen i Ryssland kostat, men de listar det som en av anledningarna till bolagets fallande volymer.
Bolaget har också höjt priserna för att kunna bibehålla intäkterna, vilket delvis kan härledas till kostnader för att lämna Ryssland men också dyrare råvaror vilket i sin tur är en följd av kriget.
Intäkterna var ändå högre under kvartalet på grund av prishöjningarna, upp med 2 procent till 9,6 miljarder euro, motsvarande 113 miljarder kronor. Marknaden reagerar positivt på bolagets rapport –aktien är upp 0,7 procent vid 14-tiden på onsdagen.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.