Vad passar egentligen bäst att ha i glaset på 12 000 meters höjd? Här kommer svaret du väntat på, och det är tyvärr inte champagne.
Här är drycken som smakar allra bäst uppe i luften
Mest läst i kategorin
Att våra smak- och doftupplevelser kan förändras när vi flyger är styrkt sedan länge, och kan bland annat härledas till faktorer som tryckförändring, ljudnivåer och luftfuktighet, skriver The Drinks Business.
En välkänd men icke desto mindre utmanande aspekt för flygbolagen när de tar fram drycker som ska säljas ombord. I synnerhet om så ska ske med vinst.
Sålde 53 000 liter tomatjuice
För att komma till botten med detta fenomen har ett antal studier genomförts på ämnet genom åren.
En av dessa från 2015 kunde visa på att drycker som är rika på umami och sötma, som till exempel tomatjuice, kan verka positivt på våra sinnen under en flight med höga ljud.
Ett intressant fynd som även visat sig på några av flygbolagens försäljningssiffror.
Ett av dem är Lufthansa som upptäckte att de sålde omkring 53 000 liter tomatjuice per år. En hög siffra som kan jämföras flygbolagets ölförsäljning med 59 000 liter öl per år, skriver The Drinks Business.
Missa inte: Flosklerna om vin du helst vill undvika
Tummen upp för Virgin Mary
Att tomatjuice pallar trycket på hög höjd kan därmed bekräftas. Där tar dock de vetenskapliga rönen slut.
Vilka drinkar på tomatjuice som lämpar sig bäst under flygtur förtäljer historien alltså inte.
Mycket talar dock för att en Virgin Mary borde göra tricket, med tanke på att Worcestershire sås är rik på umami. Kanske kan även några droppar Tabasco göra susen.
För dig som behöver mer skjuts än så vågar vi oss på att rekommendera en skvätt vodka också.
Vill du läsa mer om krogar, mat och vin? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Relaterade artiklar:
Ta kurs mot extravagans – flyg i art déco-stil
Läs även:Topplistan: Vårens fem bästa roséviner på box
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.