”Spola kröken”, hette det en gång i Sverige. ”Drop the Booze”, är budskapet på Irland. Ikoniska Guinness vill få irländarna att komma ihåg nationaldagen även dagen efter.
Guinness vill att irländarna ska fira nyktert
Mest läst i kategorin
St Patrick’s Day, Irlands nationaldag, närmar sig. Nästa fredag, 17 mars, är det dags och då brukar det firas både stort och starkt och inte minst med en och annan stor stark.
Nu vill Guinness, det mest ikoniska märket på hela Irland, hålla irländarna nyktra.
“Make it a St. Patrick’s Day to Remember” är budskapet när varumärket som symboliserar irländsk stout gör sin största kampanj någonsin för ansvarsfullt drickande, skriver Adweek.
Gratis Guinness
Det gör man genom att promota alkoholfria Guinness 0.0 i en mäktig kampanj.
Ett led är dela ut 50 000 gratis pints av Guinness 0.0 på Irland under St Patrick´s Day-helgen, 17-19 mars.
Den alkoholfria stouten kommer att finnas tillgänglig på mer än 300 platser över hela landet.
Fyra klassiska pubfasader – i Dublin, Galway, Cork och Belfast – kommer att döpas om till Guinness 0.0-pubar.
Till exempel kommer O’Donoghue’s på Merrion Row i Dublin att bli “0.0’Donoghue’s.”
Senaste nytt
0.0 på köpet
På 150 pubar och platser som Dublins flygplats och Aviva Stadium, där den heta Guinness Six Nations rugbyfinalen genomförs 18 mars – kan kunder få en gratis pint Guinness 0.0 med appen Any Excuse.
Och i 164 Tesco-butiker kommer alla som köper ett fyrapack Guinness med sitt lojalitetskort att få ett gratis fyrapack Guinness 0.0.
För att ackompanjera den rikstäckande giveawayen finns en animerad annons med en kör av Guinness-pints.
Dessa musikaliska stouts sjunger med i Bonnie Tylers hit “Holding Out for a Hero” från 1984, nu omdöpt till “Holding Out for a Zero”.
Uppmärksammad
Kampanjen har redan väckt uppmärksamhet och att ett så typiskt irländskt märke som Guinness satsar på alkoholfritt årets största festdag har fått många att höja på ögonbrynen.
Men Guinness hakar på en stark trend. Kategorin alkoholfritt och lågalkohol hade ett värde globalt på 11 miljarder dollar 2022 och tros växa med drygt 30 procent de närmaste åren.
Alkoholfri trend
I Storbritannien har uppemot 40 procent av de unga upp till 29 år förklarat sig inte dricka alkohol och några helt alkoholfria pubar i London har gjort succé.
Flera spritmärken har hakat på trenden och lanserat nya alkoholfria produkter och, för att ta ett annat exempel, valde Heineken i sin Super Bowl-annons att promota sin alkoholfria Heineken 0.0.
Guinness säger att man vill uppmuntra till måttfullhet men med positiva förtecken med sin kampanj.
”Charm – inte predikan”
“Som det ledande varumärket förknippat med St Patrick’s Day i Irland, hade vi både trovärdigheten och ansvaret att driva positiv förändring och hjälpa till att avlägsna befintliga hinder för alkoholfria alternativ,” säger Anna Zahan hos ägarbolaget Diageo Ireland till Adweek.
Viktigt var att “göra det på ett sätt som inte var predikande utan istället har den kvickhet och charm som Guinness är känt för”, tillade Zahan.
Läs även: Konkurs efter mer än 1000 år – Englands äldsta pub stänger
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.