Dagens PS

Försäljningsboom på brittiska barer under VM

VM-matchen mellan England och Wales tidigare i veckan gav lite extra klirr i kassan på de brittiska barerna och pubarna. (Foto: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 01 dec. 2022Publicerad: 01 dec. 2022

Det får inte serveras alkohol under fotbolls-VM i Qatar, men det hindrar inte att fotbollssupporters svingar en bägare på distans. Under tisdagens match mellan Wales och England gav det lite extra klirr i kassan på pubarna i Storbritannien.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Alkoholens vara och icke vara på fotbollsarenan under fotbolls-VM i Qatar har som Dagens PS tidigare kunnat rapportera om varit en het potatis. Så sent som förra veckan krävde huvudsponsorn Budweiser Fifa på en halv miljard kronor för avtalsbrott.

Desto bättre flyter ölförsäljningen på utanför Qatars gränser.

Tisdagens VM-match ett lyckokast

I Storbritannien blev tisdagens match mellan Wales och England ett riktigt lyckokast, som genererade i att intäkterna på pubar, barer och nattklubbar steg med 20,5 procent, jämfört med förra året. Detta enligt uppgifter från Barclaycard, rapporterar The Drinks Business.

“Tisdagen var en stor dag för besökssektorn när fotbollsfans begav sig till pubar och barer för att njuta av matchen mellan Wales och England med vänner och familj”, säger Marc Pettican, chef för Barclaycard Payments.

Hopp om framtiden

Ett välkommet tillskott i kassan, som även färgade av sig på restaurangerna, vars försäljning steg med 13,9 procent.

Detta efter en turbulent höst där det fortsatt råder stor oro för de stigande levnadskostnaderna i landet.

När VM rullar vidare finns det således en gnutta hopp om att den brittiska besöksnäringen ska fortsätta att locka kunder, trots de bistra tiderna, skriver The Drinks Business. 

ANNONS

Vill du läsa mer om mat, vin och krogar? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Läs även: Kräver halv miljard av Fifa efter ölkaos

Läs även: Högt spel när Budweiser korkar upp under VM i Qatar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]