Det dricks och säljs tequila som aldrig förr. Under de kommande tio åren förväntas den globala försäljningen av drycken inte bara fördubblas utan även överträffa amerikansk whisky, skriver Robb Report.
Försäljningsboom för tequila – går om whisky
Alla som någon gång befunnit sig på en bar någonstans i USA har förmodligen bevittnat en förkärlek till tequila i alla dess former. Som ett led i det har också varumärkena inom den kategorin vuxit till sitt antal på senare tid. En utveckling som enligt Allied Market Research inte ser ut att stanna av.
Tvärtom förväntas tequilaförsäljningen formligen explodera under kommande decennium och inbringa 24 miljarder dollar, motsvarande 240 miljarder kronor per år lagom till 2031, vilket motsvarar en tillväxttakt på 6,6 procent.
Etablerade varumärken i topp
Som mest tequila väntas Nordamerika kunna sälja. Framförallt väntas drycken gå om amerikansk whisky under nästa år. Som mest dominerande på marknaden är inte helt oväntat välkända och etablerade tequila-märken som Herradura, Casamigos och Hornitos, även om fler aspiranter är att vänta med betoning på hög kvalitet och element som efterbehandling och åldring, skriver Robb Report.
Även cristalino, åldrad tequila som filtrerats för att ta bort färgen, väntas växa i popularitet. Med det sagt är gammal ändå äldst, vilket framgår av den amerikanska spritleverantören Drizlys lista över den tequila som sålt bäst under det gångna året.
Tequilans topp tio
1. Casamigos
2. Don Julio
3. Clase Azul
4. Espolòn
5. Patrón
6. Jose Cuervo
7. 1800 Tequila
8. Teremana
9. Hornitos
10. Casa Dragones
Läs även: Idrottsstjärnor lanserar innovativ gin
Läs även: Innovation med näsa för whisky
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.