Vad kan whisky och öl ha gemensamt med storfilmer som “Lost in Translation” och “Top Gun: Maverick”? Svaret är produktplacering. Ett fenomen som faktiskt påverkar oss som dryckeskonsumenter mer än vi tror.
Filmsuccéerna som fick oss att dricka mer öl
Att en film eller tv-serie skulle kunna uppmuntra dig att konsumera mer öl, vin eller sprit, eller välja ett varumärke före ett annat kan för många framstå som långsökt. Och ändå är det precis så produktplacering fungerar.
Till saken hör även att många av de alkoholhaltiga drycker som passerar revy på bioduken har placerats där av en anledning – att få oss som tittare och konsumenter att falla för den.
Forskning visar även att de varumärken som förekommer mest frekvent i filmvärlden är ölmärken som Budweiser, Miller och Heineken.
Här bjuder vi på tre filmer där öl på ett eller annat sätt haft en av birollerna.
1. Top Gun: Maverick
Nostalgin var ett faktum och euforin total när Tom Cruise under 2022 ännu en gång iklädde sig rollen som den våghalsige stridspiloten Maverick.
Ett återseende som även innefattade en favorit i repris för öltillverkaren Budweiser, skriver The Drinks Business. Då, när det begav sig för “Top Gun”, drog produktplaceringen in över 2,6 miljoner dollar, mycket tack vare otaliga barscener.
I uppföljaren är ölens exponeringstid “bara” begränsad till omkring två och en halv minut, vilket ändå får anses fullt tillräckligt för en film som till stora delar utspelar sig i luften.
Senaste nytt
2. Spider-Man
Det kanske inte dracks så mycket öl i den fartfyllda berättelsen om spindelmannen som hade premiär 2002. Det hindrade dock inte att den smidiga superhjälten, spelad av Tobey Maguire, i en av scenerna mellanlandade intill ölmärket Carlsbergs logotyp.
En produktplacering som sin yngre målgrupp och biopublik till trots blev en fjäder i hatten för bryggeriet och ökade deras försäljning.
3. Skyfall
De flesta skulle nog hävda med bestämdhet att James Bond föredrar Dry martini. Döm därför om allas förvåning då den älskade agenten, spelad av Daniel Craig, sippade på en flaska Heiniken i “Skyfall” 2012.
En produktplacering som enligt uppgift ska ha kostat det nederländska bryggeriet 45 miljoner dollar och ökat deras försäljning med 5,3 procent, skriver The Drinks Business.
Vill du läsa mer om mat, vin och kultur? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Top Gun Maverick – man blir ändå glad
Läs även: Här är vinerna vi kommer dricka 2023
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.