Lågkonjunktur och inflation får oss inte att välja bort livets goda i form av dyra drycker. Det framgår av färsk forskningsdata över britternas dryckesvanor, skriver The Drinks Business.
Dyra drycker plåster på såren vid lågkonjunktur
Mest läst i kategorin
När världsekonomin dyker och räntorna höjs tvingas de flesta hushåll dra åt svångremmen för att klara av vardagen. Trots detta är det troligt att flera av oss ändå kommer att spendera mer pengar på barer och dyra drycker. Så hur går det egentligen ihop?
Enligt färsk data över britternas dryckesvanor som redovisades vid ett seminarium på Brewers Hall i London förra veckan kan detta ganska motsägelsefulla konsumtionsmönster härledas till att människor just nu tvingas dra ned på tyngre utsvävningar som till exempel resor och bilar.
Det gör behovet större av mindre belöningar, som till exempel ett dyrare vin av hög kvalitet eller ett besök på en bar.
Dyra drycker som belöning
En förhållandevis låg kostnad för att bibehålla eller förbättra livskvaliteten under en lågkonjunktur.
Av det skälet är det enligt Pete Brown, skribent på British Guild of Beer Writers, mindre sannolikt att människor satsar på billiga drinkar och viner när de besöker en bar eller restaurang, skriver The Drinks Business.
“Även när människor försöker spara pengar, är handel med drycker av lägre kvalitet det minst föredragna alternativet. Livskostnadsproblemen gör det mer, inte mindre, troligt att människor kommer att välja premiumalternativ”, sade Brown under seminariet.
Läs gärna mer om seminariet här!
Läs även: Akut brist på smör hotar bagarnas högsäsong
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.