De tuffa tiderna skonar ytterst få och spiller nu över även på lyxkonglomeratet LVMH och deras spritdivision. Och det är särskilt en dryck som utmärker sig.
Drycken som drar ned LVMH
Mest läst i kategorin
När inflationen rusar är det de starkaste dropparna som får stryka på foten. Åtminstone när det kommer till lyxvaror.
För LVMH:s vd Bernard Arnault innebär det att bolagets spritdivision, Moët Hennessy, sjunkit tvåsiffrigt under årets tredje kvartal.
Tappar 14 procent
Under årets första nio månader har de organiska intäkterna minskat med 7 procent, motsvarande 4,98 miljarder dollar.
Försäljningen för det tredje kvartalet visar i sin tur på ett tapp med 14 procent, motsvarande närmare 1,6 miljarder dollar – 17 miljarder kronor.
Senaste nytt
Konjak tar stryk
Främst är det starksprit som dragit ned siffrorna.
Däribland konjak, som tagit mycket stryk och aldrig riktigt rest sig efter pandemin, skriver The Spirit Business.
Detta då många återförsäljare fortsatt brottas med höga lager.
Champagne på plus
Desto bättre går det för vin och champagne, som tvärtom ökat i omsättning under de senaste tre månaderna, om än marginellt.
På det positiva kontot kan LVMH och Arnault dock trösta sig med att vin och sprit just nu är det enda divisionen som gått minus.
Relaterad läsning:
Glöm vin och whisky: Här är dryckerna på allas läppar
Läs även:
Aldrig mer I-landsproblem på superyachten
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.