Dagens PS

Därför har kallt kaffe blivit hett

Kallt kaffe allt mer populärt i Sverige
Iskaffe har blivit allt mer populärt i Sverige. Mer än var tredje i åldern 18-29 år har druckit den kalla drycken den senaste månaden. (Foto: Pressbild Löfbergs)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 03 juli 2024Publicerad: 03 juli 2024

Kallt kaffe blir allt mer populärt i Sverige. Det gäller inte minst bland yngre. Det passar också branschen. Här är varför.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Finländare dricker mest kaffe i världen per person, konstaterar finska Yle. På prispallen finns även Sverige och Norge, tvåa och trea i konsumtion i förhållande till folkmängd.

Men faktum är att nästan en tredjedel av världens råkaffe konsumeras i Europa, trots att vi européer bara utgör nio procent av världens befolkning.

Känslig böna

Samtidigt är kaffet hotat på sikt.

Vi här i norr föredrar kaffe gjort av Arabica-bönan, medan man i andra delar av världen dricker kaffe gjord av Robusta-bönan.

Problemet?

Arabica-bönan är känsligare för väder och klimatförändringar, vilket dels gör den mer utsatt för klimathotet och dels att rekryteringen av nya bönodlare blivit svårare.

Dessutom har kineserna börjat dricka kaffe i högre utsträckning och det har drivit på priserna.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Förändras nu

ANNONS

Sammanfattningen?

Vi kommer inte att kunna hinka i oss kaffe på det sätt vi vant oss vid, på sikt. Alltså gäller att förändra våra vanor men behålla kaffet. Ungefär.

Kaffe i kalla drycker liksom kalla kaffedrycker i sig är ett sätt att leda in nya konsumentgenerationer på det rätta spåret.

De nya dryckerna konsumeras men inte i de volymer det traditionella kaffet gått åt i.

Näst vanligast

Det ser ut att lyckas.

När Löfbergs nu presenterar en ny undersökning man låtit Kantar göra, är iskaffe den näst vanligaste kaffeformen hos kategorin 18-29 år.

Där har 36 procent druckit iskaffe den senaste månaden – alltså även långt fler än som druckit latte eller cappuccino.

”Svenskarna har varit ganska svårflirtade när det kommer till iskaffe, men nu händer det. Iskaffet har slagit igenom på riktigt och är utan tvekan här för att stanna”, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.

ANNONS

Till förklaringarna hör att varmare väder och förändrade beteenden nu även slår mot kaffevanorna.

Kokar över av nyfikenhet

Ett ännu större mysterium döljer sig dock i Kantars siffror.

Kokkaffet är i stort sett utrotat i nutid – endast 8 procent av svenskarna har druckit kokkaffe den senaste månaden.

Men bland de yngre 18-29 år har nästan dubbelt så många – 14 procent – druckit kokkaffe i närtid.

”Tillbaka till framtiden” – även vid elvafikat?

Fakta/Så här dricker vi kaffe

Hela befolkningen – senaste månaden

Bryggkaffe 87 procent

Snabbkaffe 24 procent

Cappuccino 21 procent

Espresso 21 procent

Latte 18 procent

Kapselkaffe 16 procent

Iskaffe 15 procent

Pressokaffe 10 procent

Americano 8 procent

Kokkaffe 8 procent

Perkulator 8 procent

Annat 2 procent

18-29-åringar – senaste månaden

Bryggkaffe 86 procent

Iskaffe 36 procent

Cappuccino 27 procent

Latte 27 procent

Snabbkaffe 27 procent

Espresso 24 procent

Kapselkaffe 19 procent

Pressokaffe 14 procent

Kokkaffe 14 procent

Americano 9 procent

Perkulator 9 procent

Annat 2 procent

(Källa: Löfbergs och Kantar)

Läs mer:

Då är bästa tidpunkten för kaffe – enligt forskarna. Dagens PS

ANNONS

Tack för kaffet: Nu fixar AI fikat också. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]