Det tar lång tid att sälja, man har dålig kontroll över priset och kundkretsen är begränsad. Vem som lider av detta? De som inte dricker vin, utan istället väljer att samla på det som en investering, enligt en ny rapport.
Därför är det utmanande att samla på vin
Mest läst i kategorin
Det är Liv-ex som lanserar en ny rapport om samlarmarknaden för fina viner. Ambitionen har varit att undersöka vad vinsamlare egentligen letar efter.
För det ändamålet har 232 samlare från 36 regioner intervjuats.
Större transparens, likviditet och kontroll är vad de efterlyser sammantaget, samtidigt som bekvämlighet, pålitliga relationer och god tillgång till marknaden är nyckelfaktorer, skriver The Drinks Business.
Miljoner i källaren
De 232 samlarna har i genomsnitt 2 631 flaskor värda cirka 305 000 pund, motsvarande 3,9 miljoner svenska kronor – men det skiljer sig mycket inom gruppen.
40 procent av samlarnas vinkällare har ett värde mellan 130 000 kronor och 1,3 miljoner kronor, en tredjedel värderar källaren i spannet 1,3 miljoner kronor till 6,5 miljoner kr och 9 procent av de aktuella samlarna summerar flaskorna till ett värde över 13 miljoner kronor.
Senaste nytt
Lojala mot handlaren
75 procent av dem använder endast en försäljningskanal – antingen handlare, mäklare, auktionshus eller onlinehandlare – och är i allmänhet lojala mot dem.
Bekvämlighet och en bra relation till mäklaren eller handlaren tillsammans med tillgång till marknaden är värdena samlare söker.
Problem?
Jodå. Svårigheten är nämligen att sälja sitt vin när man vill, och till det pris man vill, vilket två av tre samlare påpekar med rynkad panna.
80 procent av dem vill av det skälet ha större kontroll över priset och över hur snabbt man kan sälja.
Tre månader okej
Att fina viner tar en till tre månader att sälja accepterar de flesta, men vissa antyder i Liv-exs undersökning att det kan vara så att mäklarnas behov att hålla omsättningen uppe gör att pris och hastighet blir mindre tillfredsställande.
”Vinsamlare är generellt mycket medvetna om likviditetsproblem och sätter högt värde på tillgång till marknaden. De förväntar sig att deras valda försäljningskanal kopplar dem till ett stort och aktivt nätverk av köpare så att de kan uppnå högsta möjliga försäljningspris för sitt vin”, säger Liv-ex.
”För dyrt”
Mer elände?
Frustration över höga försäljningsavgifter och besvikelse över ”dåliga kundnivåer” är också faktorer som kan dra som ett moln över en vinsamlares sommarhimmel.
Onlineplattformar tar 4-10 procent i provision, handlare och mäklare cirka 10 procent medan avgifterna hos auktionshus kan vara betydligt högre.
Vilda västern?
Att hitta opartisk och ärlig data för att hjälpa till mer välgrundade val är något som 88 procent av samlarna vill se mer av.
En samlare klagade på att marknadsföring av vininvesteringar var “som vilda västern jämfört med finansmarknader”, med vissa handlare som producerade analyser som “alltid verkar säga att nu är en bra tid att köpa.”
90 procent av de tillfrågade uttryckte intresse för att sälja vin online eller via en app, och ser det som ett bekvämt sätt att få kontroll och insikt över sin samling och försäljning.
Vill du läsa mer om mat och dryck? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Relaterade artiklar:
Miljoner på spel i tidernas vinauktion
Därför ska du investera i Champagne
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.