Det är glest i hyllorna hos Systembolaget, som i nuläget har problem med leveransstörningar och varubrister på flera håll i landet. Detta rapporterar nyhetssajten Market.
Därför är det glest i hyllorna på Systembolaget
Mest läst i kategorin
Charlotte Näsström Morén, presschef på Systembolaget, förklarar att logistikproblemen skiftar från dag till dag. “De allra flesta butiker har inte problem med leveranserna medan vissa butiker kan ha rätt så omfattande problem”, säger hon.
Vilka produkter det finns brist på varierar, men tydligen handlar det mest om säsongsbetonade varor som rosévin, mousserande vin och vissa populära ölsorter.
Slutet på komplex logistikkedja
“Det är en komplex logistikkedja som Systembolaget befinner sig i slutet av. Vi köper drycker av leverantörer som själva är, eller i sin tur anlitar en distributör som i många fall tar hand om flera av våra leverantörers volymer, och som sedan i sin tur också anlitar underleverantörer som utifrån olika samlastningsdepåer fraktar varorna den sista sträckan ut till butik”, förklarar Näsström Morén.
Kan pågå sommaren ut
“Med i beräkningen får vi också ta att Sveriges restauranger har öppnat upp vilket också sätter press eftersom det många gånger är samma leverantörer och samma logistikkedja som förser restaurangerna med drycker. Vi vet även att det råder brister i transportledet, både när det gäller chaufförer och lastbilar. Och nu är det dessutom sommar, semestrar och högsäsong”, fortsätter hon.
Problemet kan komma att pågå hela sommaren men man arbetar för fullt för att lösa den komplexa logistikkedjan så fort som möjligt.
Läs hela artikeln på Market.
Läs mer: Svenskarna snåljåpar när det kommer till vin – Dagens PS