Den hade ett kort och torrt liv. Burger King Thailands ”Real Cheeseburger” bestod av 20 skivor amerikansk ost mellan två hamburgerbröd.
Cheeseburger - med "cheese" men utan "burger"
Mest läst i kategorin
Jodå.
Det senaste snabbmatstricket för att bli viral kommer från Thailand och Burger King där.
Hamburgerbröd. Mellan dem 20 skivor amerikansk ost. Däremot varken sås, saltgurka eller, inte oväsentligt, någon burgare.
Höll en vecka
Priset 109 thailändska bhat, cirka 3,15 dollar eller cirka 32 svenska kronor, i vad kedjan kallade ”ett tidsbegränsat erbjudande”.
Det blev det. Livslängden på ”burgaren” visade sig vara en vecka, skriver New York Times.
Inte heller blev den – oavsett reklamvärde – någon kulinarisk succé.
På thailändska nyhetssajten Coconuts Bangkok skrev Nicky Tanskul “det var den torraste hamburgaren jag någonsin smakat” eftersom den saknade sås och en biff.
Senaste nytt
”Kanske bara hatar oss”
Eric Surbano på medieföretaget Lifestyle Asia kategoriserade den torra smörgåsen som “en chock för matsmältningssystemet.”
“Det får mig att undra varför Burger King tänkte på det här förutom den virala aspekten av det”, sa Mr. Surbano.
”De kanske bara har ett överskott av ost liggandes. De kanske bara hatar oss.”
Vi har sett det förut…
Nu är det här inte första gången snabbmatskedjor tar till storsläggan för att nå nya kunder.
I januari i år sålde just Burger King Thailand en hamburgare med en chokladbulle och pommes frites, översållat med chokladsås.
I USA skapade KFC smörgåsen Double Down, med två bitar stekt kyckling istället för bröd och Dunkin Donuts bidrar till den här listan med en frukostmacka där man lagt ägg och bacon mellan två halvor av en glaserad munk.
Läs även: Pizza kostar snart 150 kronor – “Ingen billig snabbmat längre” – Dagens PS
Läs även: Vegetarisk burgare bär frukt för storkedjan – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.