Champagne-festen som höll i sig under de senaste två åren ser ut att ha tagit slut. Inflationen har till slut även greppat tag om lyxsektorn.
Champagne – nu har inflationen även nått hit
Inflationen drabbar champagne
Champagnen flöt på bra när människor kom ut ur lockdowns, under 2021 och 2022. I år ser det mörkare ut för lyxkonsumtionen eftersom det till slut ser ut som att inflationen även har nått hit, berättar Fortune.
Enligt Moët Hennessys vd Philippe Schaus är den “hämndglädjen” som många kände efter pandemin och därmed ville fira lite extra, gärna med en flaska champagne, nu slut och de ökningar som tidigare syntes i statistiken börjar nu istället sjunka. Enligt Comité Champagne, industrihandelsgruppen för champagne, så kommer producenterna skicka ut nästan fyra procent färre flaskor i år, jämfört med förra året.
“Det är lite mer komplicerat under 2023 eftersom effekterna av covid håller på att mattas av och det finns mycket inflation i alla länder”, säger Philippe Schaus.
Dricks fortfarande på nattklubbar
Även om vi dricker mindre champagne hemma, som alltså gäller drycken som måste produceras i regionen med samma namn, Champagne i Frankrike, så är det fortfarande en hel del som vill festa till det lite extra när de går ut på nattklubbar i den grekiska övärlden som Mykonos eller på topprestauranger i Paris. Flaskor inkluderar varumärken som Dom Pérignon, vars Plénitude 2 årgång 2004 kostar runt motsvarande 6 000 kronor i Frankrike.
Moderbolaget LVMH har vidare en stark portfolio menar Philippe Schaus som säger att det inte finns planer på att köpa upp några andra bolag i nuläget. LVMH är redan den största champagnetillverkaren sedan bolaget också äger mären som Krug, Ruinart, Veuve Clicquot och Mercier.
Läs även:
Ödesrapport: Champagne i farozonen – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.