Dagens PS

Cava knappar in på prosecco och champagne

cava
Cava växer i popularitet. (Bild: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 05 juli 2022Publicerad: 05 juli 2022

Solen skiner på Spaniens signaturbubbel cava. Efter flera år i skuggan av både prosecco och champagne blev 2021 ett guldår för cava som ökade sin försäljning på den amerikanska marknaden med 40 procent, skriver Wine Spectator. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mousserande viner har under de senaste åren stått för en av de starkaste dryckestrenderna på den amerikanska marknaden. Tidigare i år kunde Dagens PS berätta att proseccoförsäljningen ökat med 20 procent under 2021.

Nu har även cava fått sig ett välförtjänt uppsving, vilket genererade en ökning med 40 procent i försäljning under 2021, jämfört med året innan, enligt Consejo Regulador del Cava

Kvalitetsproblem och låga priser

Tillverkad med samma metod som champagne är cava som dryck inget nytt under solen. Dock har den spanska nationaldrycken dragits med en del kvalitetsproblem genom åren vilka främst kan härledas till prisbilden, som inledningsvis var mycket låg.

Nu är kvaliteten på uppåtgående, även om priset på cava fortsatt är förhållandevis lågt, om än i paritet med de flesta proseccobuteljer på den amerikanska marknaden.

Det var för ungefär femton år sedan som USA fick upp ögonen för mousserande viner. Då främst prosecco som snabbt blev en favorit att avnjuta på regelbunden basis, till både vardag och fest. Ett konsumtionsmönster som nu tycks upprepa sig med cava.

ANNONS

Senaste nytt

Ökad konsumtion under pandemin

En förklaring till cavans ökade popularitet är pandemin, som slog ut storslagna firanden och bjöd in till lugnare samkväm hemmavid med gängse dryck. Det menar Monica Lafuente, amerikansk chef för handelsutveckling på Campo Viejo Cava.

Enligt henne bekräftar Campo Viejos marknadsundersökningar också den allenarådande trenden där allt fler bubbel-drickare väljer att avnjuta sin cava till måltider och enklare sammanhang.

ANNONS

Konkurrenten Freixenet och Segura Viudas förklarar i sin tur cavans uppsving med en övergripande etablering av cava som varumärke, vilket bland annat har åstadkommits med hjälp av utbildning och så kallad premiumisering.

Det har gjort att fler konsumenter valt dyrare buteljer, men också cava avsedd för mer än 18 månaders lagring, vilket visar att kunskapsbyggande arbete faktiskt ger resultat.

Brist på champagne

Sist men inte minst kan dåliga skördar, stigande priser och brist på champagne ha lockat konsumenter till både cava- och proseccohyllan, skriver Wine Spectator.

Nu består utmaningen för världens cava-producenter i att upprätthålla cavans popularitet och behålla kunderna.

En utmaning som även innefattar yngre konsumenter i tjugoårsåldern och uppåt som visat sig vara en nyckfull målgrupp. Främst eftersom de inte konsumerar vin och mousserande dryck i samma utsträckning som generationerna före dem.

Läs även: Så fixar du en bubblig vinprovning hemma

Läs även: Drick bubbel som en drottning

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS