Burger King lurar kunder genom att marknadsföra sina burgare som större än vad de är. Nu ställs företaget inför rätta.
Burger King stäms – burgarna är för små
Hungriga restauranggäster kan ha känt sig snuvade på konfekten när de köpt den populära burgaren Whopper hos Burger King.
Burgarna marknadsförs nämligen som större än vad de i själva verket är, och nu stäms företaget för att ha lurat sina kunder.
En domare i USA har avvisat Burger Kings vädjan om att slippa åtal och menar att hamburgerkedjan måste ställas till svars för hur de marknadsför sina burgare. Det rör sig om ett avtalsbrott, menar domaren.
Whoppers framställs på ett vilseledande sätt på menyerna hos kedjans restauranger, anser många kunder. Burgaren avbildas på ett sätt som får den att se ut att innehålla mer kött och verka flera gånger större än vad som i själva verket är fallet.
Burger King har, å sin sida, hävdat att det inte varit nödvändigt att sälja burgare som ser “exakt ut som på bilden”. Domaren i Miami menar att det inte är upp till hamburgerkedjan att avgöra detta, utan överlåter frågan till en jury.
Läs även:
Cheeseburger – med “cheese” men utan “burger”
Larmet: Korv och hamburgare ökar risken för stroke
Burgerdudes listar: Sveriges bästa hamburgare
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.