Årets matbluff är antipriset som årligen engagerar Sveriges konsumenter. Men vilka konsekvenser har tävlingen för aktörerna bakom produkterna, och hur tar de till sig av kritiken? Här listar vi några av de tidigare vinnarna och produktförändringarna som skett.
Årets matbluff – så gick det sedan
Mest läst i kategorin
Årets matbluff arrangeras av konsumentföreningen Äkta vara som under de senaste åtta åren stått i konsumenternas tjänst. Tidigare i år kunde vi rapportera om GB Glace Big pack vanilj, som på grund av ett nytt recept med lågt klimatavtryck utsågs till “vinnare” 2022.
En antiseger som glasstillverkaren då beklagade, eftersom nomineringen till Årets matbluff inte tagit hänsyn till att ”glass kan tillverkas på ett mer modernt och hållbart vis.”
En fullt förståelig reaktion, då en nominering eller vinst av Årets matbluff troligen inte tillhör en livsmedelsproducents stoltaste ögonblick.
Mer än hälften tar till sig kritiken
Men säg vad ont som inte för något gott med sig?
En uppföljning av de senaste årens finalister visar nämligen att mer än hälften av producenterna tagit till sig av kritiken från konsumenterna och förändrat sina produkter efter tävlingen. En lyhördhet som välkomnas av Äkta vara.
“Det får ses som ett gott resultat. Tillverkarna lyssnar när konsumenterna säger ifrån. De byter namn, ändrar design och gör i bland även om recepten. Det blir inte alltid helt tillfredställande, men i alla fall en förbättring jämfört med innan”, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara.
Senaste nytt
Förändring tar tid
Viktigt att förstå i sammanhanget är förstås att få förändringar sker över en natt. Särskilt när det kommer till att byta ut recept eller förpackningar.
Av den anledningen är inte finalisterna för 2022 med i Äkta varas uppföljning.
Noterbart är dock att Skånemejerier som står bakom ” Bravo röd apelsin” efter nomineringen valt att korrigera både text och bild på sina förpackningar.
Här har vi samlat fyra aktörer från tidigare år som även de tagit till sig av kritiken.
1. Arla Ekomjölk, fil och grädde
Har efter vinsten av Årets matbluff 2021 slutat marknadsföra sina mejeriprodukter som “netto noll klimatavtryck” och fälldes nyligen i domstol.
2. HealthyCo Chipotle & Lime Mayo
Har efter en nominering 2021 bytt ut “lime” mot “lemon” i sitt produktnamn.
3. Pop! Bakery Smördeg
Har sedan sin “seger” 2020 bytt ut det vegetabiliska fettet i sin smördeg mot smör.
4. Estrella Nötmix honung & salt
Har sedan sin medverkan i Årets matbluff 2020 korrigerat påståendet “honungsrostade” och skriver numera “kanderade”
Vill du läsa mer om mat, vin och topplistor? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Relaterade artiklar:
Populärt storpack ”vann” antipriset Årets matbluff
Årets matbluff 2022: Här är finalisterna
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.