Dagens PS

Martin Bergström: Konstnären som lever för kontrasterna

Martin Bergström
Martin är konstnären och designern som lever för kontraster och naturens organiska former.(Foto: Anna-Lena Ahlström)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 04 mars 2023Publicerad: 03 mars 2023

Helgintervju: Martin Bergström har alltid vetat att konst och design är hans rätta element. Här berättar han om sina senaste designsamarbeten och varför han älskar att läsa faktaböcker om gift.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Om konstnären och designern Martin Bergström “inte” valt den konstnärliga banan redan som barn, hade han förmodligen blivit biolog och vigt sitt liv åt naturen, blommorna och växterna. I synnerhet de giftiga.

Element som aldrig slutar att fascinera honom och kommit att prägla hans abstrakta och organiska stil, som spänner över mode, design och konst.

Martin Bergström

Konstnären Martin Bergström tillsammans med Ola Johansson, grundare och Creative Director på ÄNG Studios.(Foto: Anna-Lena Ahlström)

Multidisciplinär konstnär och designer

Som multidisciplinär konstnär och designer rör sig Martin Bergström i dag mellan stora projekt inom kostymdesign för dansföreställningar och baletter på operan och samarbetar även med ikoniska och globala designmärken.

Flera av hans verk finns också representerade på tunga institutioner som Nationalmuseum, Nordiska museet i Stockholm och Röhsska museet i Göteborg.

“Om du tittar på all design, allting som har skapats så består ju det i något som någon har älskat och liksom lagt ned sin själ i på olika sätt. Det är det som består i historien och det är ju det man vill ska fortgå. Skapa någonting som förhoppningsvis får människor att bevara, ta hand om och tycka om.”

Martin Bergström

Arbetet med den handknutna mattan “Biota” inleddes före pandemin 2016. (Foto: Anna-Lena Ahlström)

ANNONS

Senaste nytt

Samarbete med ÄNG Studios

ANNONS

Med ett nyligen avslutat projekt på Kungliga Operan i Stockholm i backspegeln är han just nu aktuell med den handknutna mattan “Biota”. Ett designsamarbete med ÄNG Studios och Ola Johansson som legat och grott sedan 2016 och mynnat ut i en organisk design, präglad av naturen.

En kreativ process av det mer utdragna slaget, som i likhet med många andra projekt fick läggas på is under pandemin. En period då Martin kände sig mer produktiv än någonsin –  mot alla odds.

“Någonting som jag ser och uppskattar är väl just de här kombinationerna och kontrasterna. Man vill liksom inte bara ha en svart värld eller en färggrann. Det gäller att hitta något där emellan.”

Martin Bergström

En matta blev det till slut, som presenterades under Stockholm Furniture Fair i februari i år. (Foto: Anna-Lena Ahlström)

Uttryck och själ

Han förklarar att pandemin samtidigt gav honom tid att tänka. Göra research i lugn och ro och fördjupa sina processer.

“Vissa projekt får ju ta tid och man låter dem ta längre tid. Så jag ser inte något negativt i att det ibland blir så”, säger han.

En matta blev det i alla fall till slut, som presenterades under Stockholm Furniture Fair i februari i år. Tanken är också att ÄNG-kollektionen ska utökas.

Men vad behöver man som kreatör tänka på när man designar en matta?

ANNONS

“Det är samma förhållningssätt på allt jag skapar. Vikten att lägga ned själ och såklart att det blir ett intressant uttryck, och att det blir någonting som kan leva länge, som berör och kan bestå”, säger Martin.

En avgörande beståndsdel i allt Martin tar sig för.

Martin Bergström

“The Flora Dress”. (Foto: Peter Gehrke )

Allt börjar med en historia

“Det behöver inte vara tidlöst. Det handlar inte om det. Om du tittar på all design, och allting som har skapats så består ju det i något som någon har älskat och liksom lagt ned sin själ i på olika sätt. Det är det som består i historien och det är ju det man vill ska fortgå. Skapa någonting som förhoppningsvis får människor att bevara, ta hand om och tycka om”, säger han.

Med en poetisk och distinkt stil är det också i den där historien allt börjar, oavsett hur uppdraget ser ut.

“Alla projekt är olika, vilket ger olika förutsättningar, men alla projekt är ju samarbeten. Så det handlar ju om hur man samarbetar ihop, vad man vill göra och vilken historia man vill berätta. Det är väl egentligen det som är viktigt”, säger han.

Martin Bergström

“Louhi” av glas. (Foto: Thomas Klementsson.)

Scenkläder till Kungliga Operan

ANNONS

Rent praktiskt innebär det att Martin skissar på det visuella uttrycket för sedan bolla vidare med uppdragsgivaren vad som är genomförbart när det kommer till material och färger. Något som kan göra hela skillnaden när han tar fram scenkläder och kostymer.

Senast på Kungliga Operan med dansverket Riptide och koreografen Hlín Hjálmarsdóttir. En föreställning som som skulle satts upp 2020, och blev en film under 2021, men fick sättas på vänt i och med pandemin.

“Nu valde operan att sätta upp den på scen, vilket var underbart, men då var vi ju tvungna att anpassa kostymen efter nya förutsättningar. Och det är ju det som alltid sker med dans man vill få ut stora penseldrag, men sedan måste det också funka rent praktiskt att röra sig. Speciellt om man jobbar med balett.”

Han förklarar att balett är snäppet mer utmanande än exempelvis modern dans, där rörelserna i vissa fall kan anpassas efter scenkostymen.

“Man ska såklart inte ramla”

Med det sagt gäller det att som designer ha tungan rätt i mun. Inte minst när det gäller konstruktion och val av material, som måste vara följsamt, men även ska kunna tvättas och slitas utan att visuella intrycket går förlorat.

“Sedan ska man såklart inte ramla, det är många saker som spelar in”, säger Martin och skrattar.

På frågan var han finner sin inspiration någonstans kommer svaret snabbt.

“Det som jag fascineras av är oftast naturen. När man liksom ruckar lite och går ned på djupet. Det är väl egentligen det jag är intresserad av. Jag menar, vad är det för cykler som pågår, vad är det för strukturer och fenomen som sker i exempelvis växter?

ANNONS

En fråga som biologen inom honom gärna granskar ur ett kulturhistoriskt perspektiv, vilket kan innebära att han klurar på vad växterna stått för tidigare och använts till.

“Där finns det ju otroligt mycket intressanta fakta, både symboliskt, religiöst och medicinskt. Så det är ju en otrolig historisk skatt som finns runt omkring oss. Saker som människan har använt också i konsten”, säger han.

“Jag älskar böcker om giftiga växter till exempel. Det är någonting som jag tycker är väldigt fascinerande. Förra året läste jag nog nästan trettio böcker om just giftiga växter. Det är ju så intressant kulturhistoriskt. Väldigt mycket i vår värld kommer ju på olika sätt från giftiga växter eller gift i allmänhet.”

Allt kan abstraheras

Det för oss in på de abstrakta formerna som blivit hans signum och hur han ser på att framställas som en abstrakt konstnär?

“Man kan ju abstrahera allt och det är ju någonting som som inte utesluter det andra. Jag har jobbat med det här i tjugofem år. Det är olika vad som kommer upp. Det går ju liksom i vågor vad man är intresserad av. Jag tycker att det kan vara väldigt skönt att man har olika värden som man rör sig kring”, säger han.

Men vad är det svåraste?

“Det kan alltid uppstå saker som kan bli problem, men det är ju någonting man får lära sig, att man måste vara tydlig. Men det svåraste är ju helt klart allt det där som man inte kan styra över. Typ att det kommer en pandemi. Saker utifrån som på något sätt stör en process”, säger han.

Martin Bergström

Varje uppdrag som Martin Bergström tar sig an, gror precis som växterna. Organiskt och långsamt. På bilden “Flora Hysterica/Photowall”. (Foto: Martin Bergström)

ANNONS

Alla dagar lika viktiga

En vanlig arbetsdag beskriver han som strikt och schematisk. Kanske även en smula extrem.

“Alla jobbar ju olika, men för mig passar det väldigt bra att ha många projekt samtidigt som jag kan vända och vrida på. Att det finns den där tiden att kunna ändra, testa, laborera, experimentera. Men rent tidsmässigt så är jag ju väldigt inrutad. Jag kan liksom inte jobba måndag till fredag. För mig är alla dagar lika viktiga”, konstaterar Martin.

Han tror att ledighet är någonting han som konstnär behöver öva sig på, men tillägger samtidigt att han inte är särskilt bra på det.

“Jag läser väldigt mycket. Och då är det också svårt när jag läser litteratur som jag verkligen uppskattar att inte dra paralleller till mitt konstnärskap”, förklarar han.

Älskar böcker om giftiga växter

Just nu är det fackböcker och biologi som han gärna försvinner in i och nästan kan bli lite besatt av.

“Jag läser olika saker samtidigt. Jag älskar böcker om giftiga växter till exempel. Det är någonting som jag tycker är väldigt fascinerande. Förra året läste jag nog nästan trettio böcker om just giftiga växter. Det är ju så intressant kulturhistoriskt. Väldigt mycket i vår värld kommer ju på olika sätt från giftiga växter eller gift i allmänhet”, säger han.

Så även hans konst. Där varje nytt uppdrag precis som växterna gror och växer organiskt och långsamt. Från den allra första skissen till det färdiga plagget, smycket eller mattan.

ANNONS

Precis så som Martin Bergström vill ha det.

Martin Bergström

Gör: Konstnär och designer.

Aktuell med: Har tillsammans med ÄNG Studios och Ola Johansson formgivit den handknutna mattan “Biota”.

Karriär i korthet: Utbildad på Konstfack och Universität der Künste i Berlin. Känd för karakteristiska och handgjorda mönster inom mode, inredning och textil och verk som i dag finns på prestigefyllda institutioner som Nationalmuseum, Nordiska museet i Stockholm och Röhsska museet i Göteborg. Har även ställt ut på platser som Madrid, Shanghai, Tokyo, Moskva, London och Stockholm.

Om konstnärsyrket:“Jag tror jag var en fyra, fem år när jag bestämde mig för att jag skulle jobba på den banan. Det var någonting som på något sätt kändes väldigt självklart. Och sedan har jag nog faktiskt inte tvivlat på det någon gång.“

Äter helst inte: “Jag har lite svårt för inälvor. Det måste vara väldigt perfekt tillagat, annars kan jag tycka att det är lite svårt.”

Om dans: “Jag har jobbat väldigt mycket med olika scenkonstnärer, både artister och koreografer. Så det är någonting som går som en röd tråd i allt, när jag jobbar med kläder och kostym, att det är dansare som blir bärare av plaggen. Den röda tråden mellan mina mönster och dans.” 

Utmaningar: Om någonting går fel, så är det ju liksom inte bara en sak som går fel. Utan då blir ju hela ledet liksom fel. Kanske har pandemin gjort att man blivit lite bättre på att liksom ha en plan A, B, C, D, E. Så att man inte stannar.”

Om jag varit en färg eller ett material: Oj. Jag har faktiskt ingen aning. Men i min värld, jag tycker att det kan vara väldigt mycket, men sedan kan jag gilla det finns ett lugn och lite luft också. Någonting som jag ser och uppskattar är väl just de här kombinationerna och kontrasterna. Man vill liksom inte bara ha en svart värld eller en färggrann. Det gäller att hitta något där emellan.“

Läser helst: Just nu läser jag en biografi av Edith Södergran. Jag har lärt mig också, att man faktiskt inte måste läsa ut alla böcker. Ibland när jag blir trött på något jag läser, då hoppar jag bara över. Det är det som är så himla bra med facklitteratur.”

Vill du läsa mer om spännande personligheter och entreprenörer? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Relaterade artiklar:

Mischa Billing: “Jag blir väldigt sällan bjuden på middag”

Niklas Ekstedt: “Alla som öppnar restaurang borde få medalj”

Mårten Andersson: ”Tror jag vänt svärtan till något ljust”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS