Dagens PS

Mannen som gav startups ett ansikte

Mattias Miksche
Mattias Miksche slog igenom stort med Stardoll. Bolaget som erbjuder digitala klippdockor online. (Foto: Olaf Wiehler )
Mats Hedberg
Mats Hedberg
Uppdaterad: 14 dec. 2022Publicerad: 09 dec. 2022

Han var en del av startups på internet redan innan de blev ett begrepp. Här berättar entreprenören Mattias Miksche för Dagens PS om bolagsbyggande, framgången bakom bolaget Stardoll och hur det känns att porträtteras som en idiot på Netflix.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att träffa Mattias Miksche är stort. Som framgångsrik entreprenör och rutinerad investerare är han något av en ikon inom startups på internet.

Eller som en utländsk internetprofil valde att uttrycka det ”You are really a internet royalty!”

Känd från “The Playlist”

För en bredare publik blev Mattias Miksche nyligen känd via Netflix filmatisering om Spotify, ”The Playlist”. Närmare bestämt i avsnitt fyra då han porträtteras som den något osköna snubben som anställer Spotifys grundare Daniel Ek och sannolikt blir dennes sista chef.

”Jag är med i den nya Netflix-serien som en tjock, arrogant idiot som inte förstår vad de unga håller på med. Det var verkligen en nidbild. Jag blev ledsen när jag såg avsnitt fyra, titta inte på det!” säger Miksche.

Du kan lyssna på hela intervjun i Dagens PS Podcast Finansräven här:

Miksche

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

“Helvete, den här killen är fantastisk”

Sitt allra första möte med Ek minns Miksche med värme.

ANNONS

”Ibland träffar man människor som bara gör intryck på en. Vi träffades första gången på någon pub och då var jag den framgångsrike IT-entreprenören och han var en ung teknikkille som ingen kände till”, säger han och tillägger:

“Så fort vi satte oss ner och började prata så kände jag: Helvete, den här killen är fantastisk, inte bara att han uppenbarligen förstår teknik, utan han förstår entreprenörskap och han förstår affärer. Jag kände direkt att jag ville jobba med honom och att han är otrolig”.

Alltid brunnit för internet

Så är Mattias Miksche också en långt mer inkännande person i verkligheten än vad han framstår som i Netflix-serien. Särskilt fet är han faktiskt inte heller.

Tvärtom i en kroppsbyggnad och framtoning som det anstår en framgångsrik entreprenör i sina bästa år. Med femtiofyra år i backspegeln har hans karriär i princip kretsat kring internet ända sedan han gick ut Handelshögskolan.

Ett stilbrott i en tid då de flesta av hans kurskamrater formligen dreglade över att få göra PowerPoints på McKinsey och Boston Consulting Group eller bygga gigantiska Excelfiler på investmentbanker som Goldman Sachs och Morgan Stanley.

Arbetsuppgifter som föga lockade Miksche, som istället gjorde ett kort gästspel på Kinnevik. Då som så kallad Luma, vilket är ett annat ord för en glamourös hjälpreda. Eller som i det här fallet, assistent åt Per Bystedt.

”Jag är med i den nya Netflix-serien som en tjock, arrogant idiot, som inte förstår vad de unga håller på med. Det var verkligen en nidbild. Jag blev ledsen när jag såg avsnitt fyra, titta inte på det!”

Stardoll – digitala klippdockor online

ANNONS

Det följdes upp med Boxman, en postorderprenumeration för film. Tillika förtrupperna till Netflix och det som skulle komma att lägga grunden för Miksches entreprenörskap.

Mellan Kinnevik och Boxman var Mattias Miksche med och drog igång den digitala aktiemäklaren E*TRADE med bland andra Johan Brenner. Som blev en finansiell framgång.

Någon framgångssaga blev Boxman dock aldrig. Desto större blev istället Miksches nästa projekt – Stardoll. Ett bolag som erbjöd användare att leka med digitala klippdockor online som han tillsammans med ett konsortium av investerare förvärvade under 2005.

Det var också här en ung Daniel Ek kom in i bilden och under nio månader arbetade med att ta fram en första version av tjänsten.

”Stardoll är fortfarande min baby och det roligaste jag har gjort”, säger Miksche.

 Miksche

När Stardoll slog igenom hade tjänsten 30 miljoner månatliga användare.(Foto: Olaf Wiehler )

Finländsk förlaga bakom succén

Inspiration till affärsidén fann han i en finländsk förlaga och en dam vid namn Lisa, som tillsammans med sin son startat en virtuell sajt för klippdockor. Ett koncept som Miksches team utvecklade till Stardoll och möjligheten att skapa sin alldeles egna avatar.

”Stardoll var ett fantastiskt fenomen som vi byggde här i Stockholm. Vi byggde världens största onlinespel för tjejer med över 30 miljoner månatliga användare från Vasastan. Jag tror att vi var Sveriges största digitala sajt, alla kategorier, utom möjligen Piratebay, men de redovisade aldrig några siffror”, säger Miksche.

ANNONS

Anklagades för att lura barn

Med stigande intäkter och stundande framgång dök det dock upp en del hinder längs vägen. Som ett av de första bolagen i världen att rikta sig till barn och dessutom tjäna pengar på dem, stötte Stardoll på patrull.

”Vi hamnade i helt galna mediarabalder och blev intervjuade av Rapport i direktsändning och anklagades för att lura barn och sälja saker som inte fanns, eftersom sakerna var virtuella”, minns Miksche.

En svår balansgång för alla inblandade.

”Frågade man våra användare så svarade de att det här var världens roligaste spel och att betala några kronor i månaden för att ha roligare i spelet var inga problem. I dag är det en självklarhet att betala för digitalt innehåll, men 2006 ledde det till att man blev ställd mot en vägg och anklagad att stjäla av barn”, säger Miksche.

”Alla klimatåtgärder är också jättespännande. Från elektrifiering till karbonreduktion på olika sätt. Att rädda världen helt enkelt. Det kommer att vara den nya stora vågen för entreprenörer.”

Övergången svår till smarta mobiler

Barnen i fråga tycktes dock inte känna sig särskilt lurade. Åtminstone inte sett till antalet användare.

”När vi var som störst hade vi 30 miljoner användare i månaden och var ett globalt fenomen med användare i alla länder utom Nordkorea”, säger Miksche.

ANNONS

En trend som kom att skifta när den smarta mobilen gjorde sitt intåg på marknaden med en uppsjö av konkurrerande spel i sina spår.

”I dag lever spelet en tynande tillvaro med 70 till 80 000 användare i månaden. Vi lyckades aldrig flytta över spelet till mobilen som är den i dag relevanta plattformen för målgruppen, men vi hade byggt en fantastisk produkt för att spela i webbläsaren”, konstaterar Miksche.

Mer än bara pengar

I dag har han fortfarande kvar Stardoll, även om huvuddelen av hans tid går till andra investerarprojekt och styrelseuppdrag.

Mycket har också förändrats när det kommer till vad han numera väljer att investera i och varför.

En förändring som innebär att han ”inte bara göra saker för att tjäna pengar eller bygga bolag som löser specifika problem”.

Det för oss in på WEB3, ett samlingsbegrepp för decentraliserad internetteknik såsom blockkedjeteknik och krypto.

”WEB3 är jättespännande. I dag är det fortfarande svårt att se var det kommer att hända och hur det kommer att hända, men det var precis så det kändes 1995. Oj, här är internet, här kan man bygga grejer. Vad kan man använda det till? Så känns WEB3. Här kommer det att hända något”, säger Miksche.

“Det går alltid att rita om en dålig affärsidé, men du kan aldrig ändra på en dålig grundare. De starkaste teamen vinner alltid, även om de har en dålig idé eller en briljant idé från början.”

ANNONS

Unga entreprenörer framtiden

En annan fråga som verkligen intresserar honom är Clean Tech. Ett område som han delvis fått upp ögonen för tack vare sina barn.

”Alla klimatåtgärder är jättespännande. Från elektrifiering till karbonreduktion på olika sätt. Att rädda världen helt enkelt. Det kommer att vara den nya stora vågen för entreprenörer”, säger han och tillägger:

”Om jag tittar på mina barn och deras generation så är de otroligt värdedrivna i allt de gör. Med en pågående klimatkris omkring oss så tror jag att det är där saker kommer att hända. Nya unga entreprenörer kommer att försöka rädda världen med hjälp av teknik.”

Så hur skiljer sig de unga entreprenörerna från sådana som honom själv?

”Drivkraften att göra något större än sig själv, eller att göra något som inte bara är finansiellt drivet är större i den här generationen. Tacka fan för det!” säger han.

Men intervjun tar inte slut där. Kanske har du hört talas om PayPal-maffian? En lista som utgörs av framgångsrika internetprofiler som alla startade sin karriär på det amerikanska fintech-bolaget. Nu finns motsvarande lista i Miksches regi. En sammanställning som vi givetvis bjuder på här.

Stardoll Mafia

Bolagsgrundare

ANNONS

Daniel Ek – Spotify
Johannes Schildt – Kry
Fredrik Nylander – Oscar Health
Birk Jernström – Tictail
Henrik Torstensson – Lifesum
Marcus Gners – Lifesum
Anders Hallin – Saltside
Diego Farias – Amuse

“Och jag själv då”, säger Miksche.

Bolagsbyggare inom digitalt

Malin Ströman – SVT Play
Ted Nelson – Truecaller
Jennie Wilund – Avalanche Studios
Iris Andrisdottir – King, Raw Fury
Tobias Sjögren – Vd Starbreeze
Matilda Engman – Toca Boca
Bella Funck – Hyper Island

Mattias Miksche

Gör: Entreprenör och investerare.

Om att investera i startups:
”Om man inte har väldigt mycket pengar så ska man inte investera i onoterat alls eller så ska man gå in väldigt tidigt. När det är som störst risk men också störst potentiell uppsida i fråga om värdering.

Att bygga team:
”Teamet måste fungera ihop, de måste komplettera varandra och personligheterna måste fungera ihop. Man måste se att de gillar varandra och att de gillar att jobba tillsammans. Kan man inte jobba som ett lag går det ofta snabbt åt pipan. Men ett team av två till fyra grundare som kompletterar varandra både kunskapsmässigt och karaktärsmässigt, det är nog den bästa förutsättningen.”

Det bästa som finns: “
Jag gillar verkligen den fasen som jag själv har varit i, som entreprenör med en idé på ett papper eller en dator. I det läget är det någonting som är mer avgörande än något annat och det är teamet – personerna.

Om affärsidéer: “
Det går alltid att rita om en dålig affärsidé, men du kan aldrig ändra på en dålig grundare. De starkaste teamen vinner alltid, även om de har en dålig idé eller en briljant idé från början.”


Vad som krävs för att lyckas:
”Drive. Oavsett vad man gör i livet, oavsett om man är tjänsteman, elitidrottare eller entreprenör så är viljan att göra något eller viljan att ta sig någonstans som avgör hur det kommer att gå”.

 

Vill du läsa mer om entreprenörskap och intressanta profiler? Så här enkelt skaffar du vårt kostnadsfria nyhetstjänst!

Läs även: Stefan Ahnhem: ”Efter sju böcker är jag lite lugnare”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]