Dagens PS

Lyxrederiet flirtar med unga resenärer – "rikaste gruppen"

Viking Cruises försöker locka unga resenärer.
Viking Cruises försöker locka unga resenärer. (Foto: Viking Cruises)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 13 maj 2024Publicerad: 13 maj 2024

Viking Cruises har insett att vissa unga resenärer har välfyllda plånböcker. Lyxrederiet försöker därför nå Generation Z och locka dem ombord.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Genomsnittsåldern för passagerarna hos Viking Cruises brukar vara någonstans mellan 60 och 70 år.

Det vill vd:n Torstein Hagen ändra på.

Han försöker nu locka Generation Z ombord sina lyxkryssningsfartyg.

“De är den rikaste gruppen vi har just nu. De har pengar och tid”, uppgav Hagen nyligen i en intervju, enligt Fortune.

Lockar unga

Viking Line har sammanlagt 92 fartyg, reser till samtliga kontinenter och erbjuder ett stort urval av utflykter i till exempel europeiska städer.

Bolaget är vuxit rejält de senaste åren, där tillväxten har överstigit 14 procent mellan 2015 och 2023, och därmed seglat förbi konkurrenter.

Då gäller det att locka unga resenärer, gärna influencers, som kan sprida sina resminnen på sociala medier – och därmed få andra i åldersgruppen att ta sig an en kryssningsresa.

ANNONS

Senaste nytt

Skickar brev via pappersform

ANNONS

Viking Cruises skiljer sig i hur bolaget lockar nya kunder, de gör det nämligen med brev via posten.

Ett par gånger i månaden dimper det ner tjocka glansiga papperskuvert med posten från Viking Cruises, i brevlådan hos 24-åriga Julia Wilcox

I januari förra året tog Tiktok-influencern en 10-dagars resa med lyxrederiet, och medan andra rederier skickar förfrågningar via mejl så är Viking Cruises det enda bolaget som skickar brev via posten.

“Jag får så mycket papperspost från Viking. Det är helt galet”, säger hon.

Svårflirtade resenärer

Efter pandemin vill vi resa igen men resenärerna har samtidigt blivit mer svårtflirtade vilket gör det svårt för bolagen att slå sig fram i konkurrensen.

Då gäller det att skilja sig från mängden, som att skicka glansiga papper via posten.

“Folk vill ha semester. De letar efter något nytt efter covid, som numera kan vara ett kryssningsfartyg”, säger Patrick Scholes på Truist Securities.

Läs även:

ANNONS

Floppen: Lyxkryssningen inställd – passagerare strandade. Dagens PS

Spansk turistskräck: Kryssningsfartyg tvingas ut. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS