Det ska vara klassiskt lyxigt för LVMH. Varför då inte köpa upp en 100-årig bistro i centrala Paris som serverar sniglar och grillad kyckling på ett autentiskt franskt vis.
LVMH köper klassisk Paris-pärla
Mest läst i kategorin
När man heter Bernard Arnault, och är världens tredje rikaste man, ska det vara klass på investeringarna.
Det gillar samtidigt att diversifiera sin portfölj och det är precis vad LVMH vill göra med Arnault i spetsen – genom att köpa upp majoriteten i den franska kända bistron Chez L’ami Louis.
En pärla i Paris
Det franska lyxkonglomeratet LVMH kallar restaurangen för en “äkta parisisk pärla”.
Chez L’ami Louis har serverat Parisborna i 100 år och blivit känd för bland annat sin grillade kyckling genom åren där kändisar som Victoria Beckham och Bill Clinton även har provat bistrons tunna franska pommes frites och sniglar som dryper i vitlök.
Den mysiga bistron har uppmärksammats genom en rad sajter och magasin och beskrivs ofta som ett måste vid ett besök i den franska huvudstaden.
LVMH vill behålla “äktheten”
Ett kap som även LVMH vill lägga vantarna på, men samtidigt behålla den klassiska “äktheten”.
“LVMH kommer att arbeta för att bevara restaurangens unika karaktär och familjeidentitet”, uppger bolaget i ett pressmeddelande, skriver CNN.
Framgångsreceptet för bistron har hittills varit närproducerat och att använda samma leverantörer “under flera generationer”.
Bernard Arnault, som själv har besökt restaurangen, fastnade för det där typiska Paris-stuket, som han nu vill vara med att bevara även för kommande generationer, men kanske med sin egen lilla LVMH-tvist på det hela.
Bistron är den del av portföljen som de senaste åren vuxit rejält – där Arnault bland annat har investerat i lyxhotell och tågresor.
LVMH introducerar nytt blod i sin ledning. Dagens PS
Lyxkris: Så löser LVMH arbetsbristen. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.