Dagens PS

Louis Vuitton största modemärket i USA

Louis Vuitton
Delar av Lois Vuittons utsällning "Volez, Voguez, Voyagez" från 2017 med en hattask som en gång tillhörde skådespelerskan Lauren Bacall. (Bild: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 18 feb. 2022Publicerad: 18 feb. 2022

Louis Vuitton är det mest populära varumärket i USA och stora delar av världen. Det visar en ny studie som gjorts av onlinegalleriet Singulart, skriver Robb Report

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rekordhög omsättning 2021

Louis Vuitton är en del av koncernen LVMH, en av världens största producenter av lyxvaror, som under 2021 hade en rekordhög omsättning på 71,5 miljarder dollar.

Nu visar det sig alltså att amerikaner inte kan få nog av det franska modehuset. Det exklusiva varumärket är det mest populära i samtliga delstater i USA och toppar även listan över favoritdesigners i Europa och resten av världen, skriver Robb Report.

Det framgår av en studie som utförts av konstgalleriet Singulart, där man under en fyraårsperiod granskat fyrtiotvå av världens lyxigaste varumärken på modemarknaden. Det visade sig då att hela tjugoåtta länder föredrog Louis Vuitton framför andra modehus.

Louis Vuitton och Dior i topp

Studien som samlat in data under åren 2018 till 2021 visar även att det konkurrerande varumärket Dior är extremt populärt över hela USA, med en trogen kundkrets i delstaterna i Florida, Massachusetts, New York och Pennsylvania, skriver Robb Report.

Andra lyxmärken som Hermes och Gucci är även de fortsatt eftertraktade i flera av de amerikanska delstaterna, liksom Valentino och Burberry.

Tittar man på Europa tycks islänningarna verkligen uppskatta Hugo Boss, medan Hermes toppar listan i Tyskland. I Finland är Moncler mest eftertraktat, medan Chanel är stort i Georgien.

Balenciaga, som nyligen omnämndes som världens hetaste klädföretag är sin tur en favorit på Irland, men gjorde annars inte så stort väsen av sig enligt studien.

ANNONS

Anmärkningsvärt är också att europeiska modehus som Louis Vuitton och Dior sopar mattan med de inhemska varumärkena i USA, som till exempel Marc Jacobs och Tom Ford, skriver Robb Report.

Läs även: Nordaq – Premiumvattnet som gör gott för miljön

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS