Från ett lyckat besök i Leipzig 1909 till en världsprodukt. Läkerol blev halstabletten med hela världens som marknadsfält.
Läkerol – den lenande tabletten från Gävle
Mest läst i kategorin
Bröderna Fredrik och Adolf Ahlgren kom att göra avtryck i svensk ät-relaterad historia på många sätt. Men mest genom två produkter som har överlevt alla trender och som fortfarande är storsäljare i butikerna.
De båda produkterna är Läkerol och självklart Ahlgrens bilar. Här ska vi titta på den förstnämnda.
Inte svensk
Att den lätt lakrits-smakande tabletten Läkerol skulle vara helsvensk är lätt att tro. Den har liksom ätit sig in i den svenska folksjälen på ett sätt som gör den till en del av den svenska kulturen.
Men receptet på den lilla tabletten hittade faktiskt Adolf Ahlgren under ett besök på industrimässan i Leipzig 1909.
Han blev omedelbart förtjust i den lena smaken som både uppfyllde munhålan och liksom smorde svalget.
Det blev affär med tillverkaren Kleutgen & Meier. Först blev Adolf Ahlgren importör av tabletterna till Sverige där han, märkligt nog, gav dem samma namn som ett munvatten hans och broderns fabrik tillverkade.
Senaste nytt
Namnet var Läkerol
Hemligheten bakom den lena smaken kom från kåda, och det afrikanska acaciaträdet, som blandades i det annars mycket hemliga receptet.
Ryktet går om att det bara var tre personer på hela företaget som kände till delar av receptet och att det krävdes minst två av dessa för att pastillen skulle kunna blandas korrekt.
Munvattnet försvann
Den lilla tabletten kom snart att konkurrera ut munvattet om namnet Läkerol. Och snart spred sig ryktet om Ahlgrens pastill över Sverige och världen.
Adolf Ahlgren hade dock inte bara hittat ett gott recept till en ny halstablett. Han satt också på en makalös marknadsföringsförmåga som nu blommade ut.
Under de kommande decennierna möttes allmänheten av än den ena, än den andra kändisen som oblommerat omtalade Läkerols fantastiska egenskaper.
Kändis-reklam
Här lyckades Adolf Ahlgren få storheter som bland annat Jussi Björling, Selma Lagerlöf och till och med den internationella storstjärnan Fred Astaire att lovsjunga Läkerolen.
Hur Ahlgren bar sig åt med detta, är det än i dag ingen som vet.
Men Läkerol kom att växa till en internationell storprodukt och är i dag ett varumärke som vårdas ömt inom Cloetta-koncernen.
Liksom Ahlgrens bilar. Men det är en annan historia.
Läs om Uffe Norinder som var en av arvtagarna till Ahlgren-imperiet. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.