Dagens PS

Läkerol – den lenande tabletten från Gävle

Läkerol – makes people talk
Från ett smakprov 1909 till en världsprodukt. Adolf Ahlgren gav Läkerol till alla oss med halsont. (Bild: Cloetta)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 09 juli 2024Publicerad: 12 juli 2024

Från ett lyckat besök i Leipzig 1909 till en världsprodukt. Läkerol blev halstabletten med hela världens som marknadsfält.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bröderna Fredrik och Adolf Ahlgren kom att göra avtryck i svensk ät-relaterad historia på många sätt. Men mest genom två produkter som har överlevt alla trender och som fortfarande är storsäljare i butikerna.

De båda produkterna är Läkerol och självklart Ahlgrens bilar. Här ska vi titta på den förstnämnda.

Inte svensk

Att den lätt lakrits-smakande tabletten Läkerol skulle vara helsvensk är lätt att tro. Den har liksom ätit sig in i den svenska folksjälen på ett sätt som gör den till en del av den svenska kulturen.

Men receptet på den lilla tabletten hittade faktiskt Adolf Ahlgren under ett besök på industrimässan i Leipzig 1909.

Han blev omedelbart förtjust i den lena smaken som både uppfyllde munhålan och liksom smorde svalget.

Grundaren Adolf Ahlgren
Adolf Ahlgren var mannen som hittade Läkerol och gjorde det till en världsprodukt. (Foto: Cloetta)

Det blev affär med tillverkaren Kleutgen & Meier. Först blev Adolf Ahlgren importör av tabletterna till Sverige där han, märkligt nog, gav dem samma namn som ett munvatten hans och broderns fabrik tillverkade.

ANNONS

Senaste nytt

Namnet var Läkerol

ANNONS

Hemligheten bakom den lena smaken kom från kåda, och det afrikanska acaciaträdet, som blandades i det annars mycket hemliga receptet.

Tydlig Läkerol-reklam
Marknadsföringen av hals-pastillen har alltid märkts. (Foto: Cloetta)

Ryktet går om att det bara var tre personer på hela företaget som kände till delar av receptet och att det krävdes minst två av dessa för att pastillen skulle kunna blandas korrekt.

Munvattnet försvann

Den lilla tabletten kom snart att konkurrera ut munvattet om namnet Läkerol. Och snart spred sig ryktet om Ahlgrens pastill över Sverige och världen.

Adolf Ahlgren hade dock inte bara hittat ett gott recept till en ny halstablett. Han satt också på en makalös marknadsföringsförmåga som nu blommade ut.

Nyskapande reklam
Segelflygplan med Läkerol målat på. Bara ett av Ahlgrens alla marknadsföringsknep. (Foto: Cloetta)

Under de kommande decennierna möttes allmänheten av än den ena, än den andra kändisen som oblommerat omtalade Läkerols fantastiska egenskaper.

Kändis-reklam

ANNONS

Här lyckades Adolf Ahlgren få storheter som bland annat Jussi Björling, Selma Lagerlöf och till och med den internationella storstjärnan Fred Astaire att lovsjunga Läkerolen.

Hur Ahlgren bar sig åt med detta, är det än i dag ingen som vet.

Jussi Björling tar ton med Läkerol.
Duger Läkerol åt Jussi Björling – ja då duger det åt mig också. (Foto: Cloetta)

Men Läkerol kom att växa till en internationell storprodukt och är i dag ett varumärke som vårdas ömt inom Cloetta-koncernen.

Liksom Ahlgrens bilar. Men det är en annan historia.

Läs om Uffe Norinder som var en av arvtagarna till Ahlgren-imperiet. Dagens PS.

Björn bog gör reklam för Läkerol.
Ahlgrens fortsatte abvädna kändisar i reklamen för Läkerol. Här är det tennis-esset Björn Borg som lovordar den lilla tabletten. (Foto: Cloetta)
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS