Australiens mest säljande kvinnliga artist någonsin. Nu toppar Kylie Minogue nya listor. Den här gången handlar det om vin.
Kylie Minogue – från vinyl till vin
Mest läst i kategorin
Det är som bekant inte bara i Sverige kändisviner sprider sig som Egyptens gräshoppor.
Så sker även down under, i Australien, där den mest säljande kvinnliga artisten genom tiderna nu är i topp även när det gäller vin.
Det handlar, förstås, om Kylie Minogue med 80 miljoner sålda skivor bakom sig, streamingsiffror oräknade.
Säljer i 31 länder
I maj 2020 gjorde Minogue sin första vinlansering i Storbritannien, i samarbete med Benchmark Drinks.
Sedan dess har hennes viner sålt i mer än sju miljoner flaskor och fått en marknad i 31 länder.
Vin är något som florerar frekvent i kändisvärlden, konstaterar SMH.
Förutom Minogue noterar man att Sex and the City-stjärnan Sarah Jessica Parker har ett samarbete med Nya Zeeland-baserade Invivo, att formel 1-föraren Daniel Ricciardo jobbar ihop med ett Barossa Valley-vinmärke och att Snoop Doog låter sitt ansikte pryda 19 Crimes Snoop Cali Red och Rosé.
Vingård – varför inte
Vingårdar är också ett alternativ. Skådespelaren Sam Neill har en i släkten, sångerskan Pink likaså och på den tid det begav sig köpte Brad Pitt och Angelina Jolie vinslottet Chateau Miravel i Frankrike.
Men det var Kylie Minogue det skulle handla om. Hennes portfölj omfattar nu nio viner, och hon har precis lanserat en pinot noir och en chardonnay. Frukten handplockas i några av De Bortoli Wines bästa Yarra Valley-vingårdar och görs av fjärde generationen vinfamilj.
“Det är fortfarande overkligt för mig att dessa viner odlas och tillverkas precis vid vägen som går där jag växte upp,” säger Minogue.
”Ingen självklarhet”
För partnern De Bortoli Wines var det ingen självklarhet att marknadsföra sig ihop med en sångerska.
“När de frågade om vi skulle vara intresserade av att göra det här var känslan att vi bara skulle göra det om det handlade om kvalitet”, säger vinmakaren Steve Webber.
“Det är det viktigaste. Så länge det handlar om kvalitet gör vi gärna ett samarbete”.
Under ett stort antal samtal diskuterade Webber, Minogue och Benchmark Drinks vd Paul Schaafsma viner och egenskaper möjliga genom att använda olika pinot noir-varianter.
”Blir lite drömmande”
“Stora viner skulle helt enkelt inte passa mig”, säger Minogue.
“Jag är inte en stor vindrickare alls, men jag älskar den roll det kan spela i en upplevelse och i dina minnen. Jag blir lite drömmande om det. Den blandningen av hjärta, arv, konst, affärer, drömmar, upplevelser”, säger Kylie Minogue om sin egen relation till vin.
Hon ser, förstås, paralleller till musik.
“Det finns vissa likheter. Du gör jobbet, du gör låten, och när låten väl lanseras släpper du den och den blir något mer än du ens kunnat föreställa dig – det blir människors egna upplevelser. Där finns en likhet med vin”.
Känner du skillnad på dyrt eller billigt vin? Dagens PS
Bekännelsen: Köper vin för att imponera. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.