Högst upp på alla tågfrälsta smågrabbars önskelista på 1930-talet, var en modell i skala noll av Krokodilen – det gröna pampiga lok som i original drog tåg över alperna. Idag är dessa Märklin-lok hett eftertraktade på marknaden.
Krokodilen - en schweizisk legend
Mest läst i kategorin
Hamngatan i Stockholm. Snett mittemot Kungsträdgårdens kortända ligger än idag Nordiska Kompaniet – eller NK som det heter i folkmun.
På våning två låg på 1930-talet företagets stora leksaksavdelning – en veritabel dröm för Stockholms alla små-grabbar. Här trängdes modellbilar från bland annat Dinky Toys och Tootsie Toys på ena väggen, med tåg från tyska Märklin på andra väggen.
Bland loken från Märklin, var det ett som stack ut. Ett lok, större än de andra klassiska ångloken och som dessutom inte såg ut som något annat. Dess namn var Krokodilen.
Loket var på alla sätt magnifikt. Långt, lågt och tre-delat. Till skillnad mot de vanliga snälla ångloken såg krokodilen lite läskigt arg ut. Den fascinerade och väckte drömmar som inget annat lok.
Dyrt. Och platskrävande
Och det var dyrt. Extremt dyrt för att vara en leksak. Det var nog inte många av grabbarna med stora ögon som verkligen fick sin dröm förverkligad.
Att köpa en Krokodil var inte bara en fråga om att ha råd med själva modellen. Det gällde också att ha en våning stor nog för att kunna bygga upp en bana där Krokodilen kunde vagga fram.
Original från Schweiz
Ursprunget till den vackra modellen var den pampiga godstågslok som Schweiziska stadsjärnvägen tog fram 1919 för att dra godståg på Sankt Gotthardsbanan. Då banan var krokig och tågen långa och tunga, fick konstruktörerna tänka nytt.
Lösningen blev ett tredelat lok med två motorer för att orka dra tågsetet genom alperna. I mitten den trånga förarhytten och i var ände två identiska motorenheter.
Den första serien levererades brunmålade, men snart målades de om i den gröna färg som persontågsloken hade och som sedan dess är deras signum.
Ett legendariskt smeknamn
Smeknamnet Krokodilen fick loken efter ommålningen till grönt. Färgen och det faktum att loket vaggade fram på de kurviga banorna likt en krokodil, födde snart namnet.
Idag finns 10 exemplar av det stora loket bevarat av de 51 som byggdes. Fyra är kördugliga och de övriga väntar på renovering eller är dömda till ett öde som visningslok.
Hur många lok som leksakstillverkaren Märklin byggde i skala noll från 1934 då modellen lanserades, tills krigsutbrottet 1939, vet vi inte idag. Men ytterst få exemplar har överlevt åren under kriget samt alla de år som runnit sedan dess.
Märklins mest värdefulla
Krokodilen har därför blivit Märklins allra mest värdefulla lok någonsin. De få originalexemplar som överlevt räknas idag som riktiga antikviteter med försäljningspriser under de senaste 15 åren på en bit över 200.000 kr.
Så sitter du kvar i farfar och farmors stora grosshandlarvilla från 1930-talet, upp och titta på vinden. Det kan gömma sig en förmögenhet i den där gamla leksakskistan.
Här kan du läsa mer om:
Bugatti lanserar världens dyraste leksaksbil
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.