Dagens PS

Kommer klassikerna att skrotas?

Skrotas
Trots att entusiaster sökt efter projekt i över 60 år, finns det fortafarande fynd att göra ute i buskarna. (Foto: Mathias Strömberg)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 24 aug. 2023Publicerad: 24 aug. 2023

Fortfarande finns det klassiska båtar kvar att rädda. Här är fem av de som nu ligger för fäfot. Blir det du som räddar dem?

ANNONS

Mest läst i kategorin

I 60 år har jakten pågått. Jakten på fynd. På varvsplaner, i lador, på bakgårdar och busksnår har entusiaster letat efter båten med stort B.

Jakten har skapat grunden till det som vi idag kallar det flytande kulturarvet. Den unika flotta av klassiska båtar som seglar på våra vatten varje sommar eller som renoveras under presenningar och på båtverkstäder.

Men det finns ännu fynd att göra. Eller båtar att rädda. Här är fem exempel på klassiker som på alla sätt behöver bli omhändertagna för att kunna överleva till framtiden.

Capella

Hela det klassiska båtlivets kollektiva huvudvärk. Den ofantligt vackra Schubert-ritade 18,5 meter långa motoryachten Capella, som i 15 år har legat och ruttnat bort.

Klassiker Capella
Det är faktiskt en bedrövlig syn att se. Capella som i modern tid var en av skärgårdens vackraste yachter, är idag bara rester av sitt forna jag. Vem lyckas ta över henne? (Foto: Niklas Kahn)

Det började som en vintertäckning för att slutföra en renovering. Men sedan stoppade allt. Vid stranden i centrala Stockholm kom hon att bli liggande. Utan omtanke och utan tillsyn.

Naturen ger och naturen tar. Även klassiska motorbåtar som inte sköts. Idag har det gått 15 år och kvar av det som en gång förtöjdes, är bara rester.

ANNONS
Klassiker Capella
1982 var hon i ett fantastiskt skick efter en mycket omfattande renovering. Sedan dess har det mesta gått snett på ett eller annat vis. (Foto: Bo A Bergströms arkiv)

Capella står idag stadigt på botten med en lätt slagsida. Hur skicket på henne är under de tunga presenningarna kan vi bara fundera på. Men tragiskt är det. Och räddas – det borde hon.

ANNONS

Senaste nytt

Margona

Liksom Capella har Margona funnits med i den klassiska båtvärlden. Fanns med i kretsarna. Låg i Nacka Strand och mådde alldeles utmärkt.

Klassiker Margona
En bild från den tiden då Margona var en älskad båt och användes flitigt i Stockholms skärgård. Sedan dess har mycket hänt och idag så gnager tidens tand flitigt i hennes mahognyskrov. (Foto: Peter Ramström)

Men sedan såldes hon. Och såldes igen. En ägare med för mycket engagemang och för lite tid köpte henne. Och tyvärr så gick något snett där.

Idag ligger denna underbara båt fortfarande under täckning. Men tiden har tärt hårt på henne. Ett växlande kallt, varmt, blött och torrt klimat har gått hårt på hennes struktur.

Klassiker Margona
Väl täckt blir lätt för väl täckt. Margonas kondom-täckning tär nu nästan mer än den hjälper.
ANNONS

Mycket handlar om ytskikt, men tyvärr har nu tiden ätit sig in under fernissa och färg och orsakat mer skada än vad en varmluftspistol och en fernissaburk kan rädda.

Hippocampus

På en trailer, parkerad vid sidan av en väg, står en av Sveriges sista stora klassiska yachter. Byggd på Ingmarsö båtvarv av Gunnar Björklund på beställning av familjen Åhlén.

Det är en magnifik pjäs, byggd i polsk ek. Förlängdes efter något år – från ett knubbigt utseende till ett fullvuxet. Och som så, ser hon fortfarande ut.

Men inte skickmässigt. För bara fem år sedan så flöt hon och användes. Men sedan tröt ekonomin hos ägaren och hon ställdes på en trailer och där har hon blivit stående.

En ny ägare kom till med visioner. Men visionerna räckte bara till att dra henne en liten bit av den långa vägen hem.

Klassiker Hippocampus
Bilden ljuger – hon står inte i uppförsbacke. Men övergiven är hon och frågan är hur länge hon får stå kvar? (Foto: Niklas Kahn)

Nu står hon där hon står. Lätt brännskadad efter en incident. Lätt plundrad efter att ha stått ensam i några år. Lätt allmänt väderbiten efter att elementen fått härja fritt i och på henne ett antal år.

ANNONS

Vore skam och elände om hon föll för motorsågen. Hon är värd så mycket mer än en död i spån.

Boheme

Hon var en av de första motoryachterna att väljas in när veteranbåtklubben Motor Yacht Society bildades 1971. Hon var då ett ståtligt fartyg. Byggd 1925 åt Tullverket i en serie av tre, och den enda kända överlevaren.

Såhär såg hon ut då hon var i sin glans dagar på 1970-talet. Idag är det en lång väg tillbaka till vattnet. (Foto: MYS arkiv)

Hon underhölls och flöt. Visades upp på träffar. Men tiden inom tullen och tiden därefter började gnaga i hennes skrov.

Hon fick en ny engagerad ägare med visioner. Han hade samlat på sig fler klassiska båtar och räddat dem undan döden. Så Boheme passade bra in i hans mission.

Må någon komma och rädda Boheme från motorsågen och därmed döden. (Foto: Mathias Strömberg)

De två andra båtarna är idag juveler i den svenska kulturflottan. Återställda till det skick de förväntas vara.

ANNONS

Men Boheme är kvar. Och frågan är om tiden nu sprungit ifrån henne? Hon ligger och väntar på att bli räddad ännu en gång. Förhoppningsvis innan det är för sent.

Kickan II

Tufa Marin var en spännande blandning av kyrkogård och fyndgömma. Likt döende djur hamnade den ena efter den andra båten uppe på varvets bortre del för att dö.

Kanske var varvets ägare ändå lite nostalgiska. De satte inte sågen i båtarna dömt ut. De sänkte dem inte på fjärden utanför, utan ställde bort dem att dö i stillhet.

Hit var vi många som åkte. För att titta, drömma, lukta och känna på båtarna som stod. De flesta var bara könlösa modeller ut historiens intetsägande produktion. Men de fanns de som stack ut.

Som Kickan II. Hon låg på slipen. Längst upp. Hon flöt ibland på somrarna. Men inte alltid. Varvet hade fått bra rutin på att bärga henne. Men det slet på både personal och boten självt.

ANNONS

Vi smög självklart ombord och drömde oss bort som kapten bakom ratten.

Men det var inte bara vi som drömde. En dag var hon sjösatt och borta. Det hade visst varit ett äventyr utan dess like innan den nya ägare nått hemmahamn i Södertälje.

Där lyftes hon upp och där ligger hon nog än. Statusen är faktiskt lite oklar – därav de insmugna “än”.

Hoppas hon lever i ett skick som fortfarande innebär räddningsbart.

Läs också:

Finanselitens fem klassiska överlevare

Mer om Bahcos historia här.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]