Dagens PS

Klocksamlarnas dom: "Tiden inne för djärvare design"

Klocktillverkarna bör skrota sina gamla idéer och tänka nytt, menar samlarna.
Klocktillverkarna bör skrota sina gamla idéer och tänka nytt, menar samlarna. (Foto: Unsplash)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 25 sep. 2024Publicerad: 25 sep. 2024

Nu har domen fallit över klockjättarna. De bör ta större risker när det gäller designen, det anser klocksamlare enligt en undersökning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är den amerikanska klockåterförsäljaren Collective Horology som frågat sina kunder, klocksamlare, vad klocktillverkarna bör tänka på – och hur de kan förbättra sig.

Överlag målar samlarna upp en positiv bild av marknaden, och tycker att den är fortsatt stark, eftersom det finns så många märken och modeller tillgängliga.

Sammanlagt svarade 91 personer på frågor i enkäten.

“Vi ställde öppna frågor om varumärken som har inspirerat dem eller gjort dem missnöjda, och vi fick in en anmärkningsvärd mängd data”, säger Asher Rapkin, vd för Collective Horology, till Robb Report.

Feg klockmarknad – prova ny design

Det negativa som klocksamlare framför allt trycker på är att hela marknaden känns feg.

Det är få märken som vågar ta steget och sticka ut lite extra när det gäller design, de håller istället fast vid “säkra kort”.

Det skräddarsydda AI-verktyget “Collective Voice GPT” har sammanfattat vad samlarna tycker.

“Många märken verkar ha fastnat i det förflutna och återskapar gamla modeller med liten ansträngning för att förnya eller tilltala en yngre publik”, lyder sammanfattningen.

ANNONS

“Dessa individer oroar sig för att vissa varumärken har blivit självbelåtna och förlitar sig för mycket på gamla modeller snarare än att driva på med ny design och innovationer.”

ANNONS

Senaste nytt

Pris och värde – osäkra kort

En annan sak som samlare oroar sig över är pris och värde på klockorna.

Efter pandemin har många insett att det inte går att sälja dyra klockor till vilka pris som helst längre, och det har gjort att en del har fått kalla fötter att ens ge sig in på marknaden.

Läs även:

Hetast på röda mattan: Kändisarnas favoritklockor. Dagens PS

Klockorna att ha på stranden – för över en miljon. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS