Dagens PS

Unik klocka från Cartier satte rekord på Sothebys

cartier
Den unika klockan Cartier Cheice såldes på auktion för mer än tio miljoner kronor (Foto: Sothebys).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 03 okt. 2022Publicerad: 03 okt. 2022

I fredags klubbades en unik klocka från det franska huset Cartier på auktion. Över 10 miljoner kronor fick den nya ägaren betala för lyxuret. Modellen är en Cartier Cheich från 1983.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Franska lyxvarumärket Cartier är mest kända för sina smycken och juveler, även om man också tillverkar klockor.

I fredags klubbades en unik modell, Cartier Cheich, för 1,1 miljoner pund, alltså över tio miljoner kronor på auktionshusets Sothebys klockauktion, skriver Robb Report.

En rekordstor summa för ett armbandsur från Cartier och den dyraste klockan som någonsin sålts av varumärket i Europa.

Historien om den här speciella klockan går tillbaka till starten av det femte Paris-Dakar rallyt 1983 – världens tuffaste terrängtävling – där juveleraren från Paris gick in som sponsor för 39 år sedan.

Cartier Challenge – En omöjlig utmaning

cartier

Den unika modellen Cartier Cheich satte rekord på Sothebys auktion den 30:e  september (Foto: Sothebys)..

cartier

Klockan togs fram som ett pris till den som lyckades vinna Paris Dakarrallyt två gånger i rad (Foto: Sothebys).

Alain Dominique Perrin, dåvarande ägare för Cartier, kontaktade evenemangets grundare, Thierry Sabine och tillsammans kom de på idén att tilldela ett pris åt den som lyckades vinna rallyt två år i rad i samma fordonskategori.

De båda männen trodde att utmaningen skulle vara omöjlig att uppnå, men de hade inte räknat med den belgiske motorcykelföraren Gaston Rahier.

ANNONS

Utmaningen, kallad Cartier Challenge, tillkännagavs när Rahier vann 1984 års tävling.

Året därpå stod han som segrare igen och uppfyllde därmed kraven i Cartier Challenge.

Priset var det ovanliga uret inspirerad av rallyts logotyp – en siluett av en beduin klädd i den traditionella huvudduken känd som ”cheich”, eller chèiche på franska.

Tygstycket bars av beduiner runt huvudet som ett skydd mot solen, och återspeglas i boettens form som är gjord i gult, vitt och roséguld.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Tillverkades endast fyra exemplar

cheich

Klockans form föreställer det tygstycke som beduiner bar om huvudet som skydd mot solen  (Foto Sothebys).

Cartier

Klockan såldes i sin originalbox designad av  (Foto: Sothebys).

Det finns bara tre klockor av den här modellen, det exemplar som Rahier vann och som nu såldes, en något mindre variant dekorerad med diamanter, samt en tredje klocka utan minutspår som tillverkades 1985.

De båda klockorna är inlåsta i ett kassaskåp hos Cartier och kommer aldrig att säljas.

ANNONS

En fjärde klocka tillverkades och erbjöds till Sabine, men ska enligt Sothebys ha hamnat i motorcykelföraren Hubert Auriols ägo.

Men om uppgifterna inte går att bekräfta anses klockan vara försvunnen.

cheish

Boetten är gjord i tre färger av guld. Gult, vitt och rosé (Foto: Sothebys).

Läs även: Nya Speedmaster från Omega – visar tiden på Mars

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]