En av klockvärldens ikoner, Breitling Navitimer, fyller 70, och för att fira detta jubileum har märket uppdaterat den eftertraktade modellen. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Breitling Navitimer.
Testad: Breitling Navitimer förblir en sann ikon
Mest läst i kategorin
Navitimers historia började 1952 och användes ursprungligen för navigering när man satt bakom spakarna på en plåtkråka.
Klockan kan användas för att göra alla relevanta uträkningar man kan tänkas behöva när man rattar ett flygplan.
Navitimer har en rik historia
1954 blev Breitling Navitimer den officiella klockan för AOPA (Aircraft Owners and Pilots Assocation), en amerikansk organisation som förespråkar allmänflyg. Navitimer fick således deras logotyp – en vinge.
Breitling Navitimer har länge använts av piloter, privata tillika kommersiella, och har även varit i rymden: 1962 hade astronauten Scott Carpenter en Navitimer på sig i rymden för att kunna utröna huruvida det var dag eller natt.
Senaste nytt
Den nya klockan
Den nya klockan är uppenbarligen en Navitimer, något man kan se på mils avstånd. Detaljer som den klassiska stora urtavlan, ringen som dublar som räknesticka och kronografurverket.
Breitling har behållit retrolooken och även om det rör sig om en ny Navitimer är referenserna till historieböckerna tydliga.
Från sidan framstår nya Navitimer som tunnare och elegantare. Klockan har Breitlings egna automatiska urverk – något som tveklöst kan ses som en premiumstämpel och nya Navitimer har upp till 38 timmars gångreserv.
Det finns nu även en datumkomplikation vid klockan 6.
Nya Breitling Navitimer finns i tre olika storlekar – 46, 43, samt 41 millimeter.
Vår testklocka var 41 millimeter och klockans nätta design fick den att framstå som mindre, perfekt när man inte har armar som kan förväxlas med lår.
Både 46- och 43-millimeters varianterna lämpar sig för de som vill att hela världen ska se att de rockar en Breitling eller för de piloter av historiska plan dör klockan faktiskt används för att göra beräkningar.
Den nya klockan bjuder även på en hel del färgstarka valmöjligheter. När det kommer till boetten kan man välja mellan rostfritt stål och 18-karats guld. Banden består av ett alligatorarmband eller ett metallarmband.
När det kommer till visarna kan man välja mellan nyanser av blått, grönt eller koppar. Vår testklockade var i rostfritt stål med alligatorarmband och visare i roséguld, en kombination som var åt det betydligt mer dressade hållet.
Baksidan är täckt av glas vilket innebär att man kan se när mekaniken jobbar febrilt.
Nya Breitling Navitimer har återigen fått ovannämnda AOPA:s logotyp i urtavlan.
Navitimer är en fröjd att bära
Breitling Navitimer upplevs som oerhört solid att bära. Dess ursprung som ett pilotinstrument genomsyrar designen och just det faktum att det rör sig om en funktionell klocka är väldigt tilltalande.
Den har en rejäl tyngd och känns solid på armen. Även om jag inte är ett större fan av roséguld, gifte det sig väl med det bruna alligatorläderbandet.
Det är även en klocka som syns och folk anmärker på, både på gott och ont. Breitling har länge haft ett rykte av att vara för bilhandlare under 90-talet.
Nya Breitling Navitimer försöker i viss mån råda bot på det. Det kryllar av konfigurationsmöjligheter – inte bara beträffande storlek men det finns även en myriad av färger att välja mellan.
Resultatet är att det finns något för nästan alla, åtminstone rent stilistiskt.
Summan av kardemumman
Med Breitling Navitimer har schweizarna lyckats modernisera en ikon i den grad att den lyckas väl med att både blicka framåt samtidigt som den inte ignorerar det som står i historieböckerna.
Resultatet är en klocka som fått sig en annan bredd, något som innebär att den kan tilltala en bredare målgrupp.
Prismässigt är den inte orimligt dyr, särskilt inte med hänsyn till att man de facto får ett egenutvecklat urverk, utvecklat av samma ingenjörer som ansvarar för kronografen i Rolex Daytona.
Breitling håller på med en varumärkesresa – de vill tilltala en bredare målgrupp och framstå som sympatiska. Samtidigt vill de inte heller bli en dussinklocka, en balansgång som är knepig men som de satsar stenhårt på.
Nya Navitimer lever upp till den legendariska historia den har och tar sig an ett vinnande koncept utan att vare sig inkräkta på det som gör modellen så speciell eller på stuket.
Klockan erbjuder även mycket flexibilitet och kan passa in på en rad olika typer av tillställningar.
Breitling Navitimer (2022)
Diameter: 41 mm
Tjocklek: 10 mm
Lug-to-lug: 46 mm
Urverk: Automatiskt, självuppdragande
Typ av armband: Brunt alligatorläder
Boettmaterial: Polerat stål
Pris: från 48 400 SEK
Läs mer om Breitling
Breitling Boutique öppnar i Stockholm
Här är nya Breitling Navitimer Cosmonaute
Här är nya Breitling Navitimer
Breitling återfår kopplingen till oktan och adrenalin
Bentleys och Breitlings samarbete är över
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.