Dagens PS

Nu är nya MoonSwatch äntligen här

Moonswatch
Swatch lanserar ytterligare en version av den populära klockan MoonSwatch (Foto: Swatch).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 09 mars 2023Publicerad: 08 mars 2023

Nu släpper klocktillverkaren Swatch en ny version av sin MoonSwatch, klockan som togs fram i samarbete med lyxvarumärket Omega.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För ett år sedan släppte Swatch och Omega 11 stycken klockmodeller inspirerade av Omegas ikoniska modell Speedmaster Moonwatch. Den bars allra först av Neil Armstrong och de andra astronauterna på deras Apollo-uppdrag till månen 1969, och har länge varit en stöttepelare i Omegas utbud.

De billigare klockorna blev oerhört populära och gav en skjuts åt både Swatch och Omega, som Dagens PS kunde berätta i somras.

Swatch senaste resultatrapport visar att företaget sålde en miljon MoonSwatch-klockor under 2022, skriver Bloomberg.

Sekundvisare i guld

MoonSwatch

Sekundvisaren på nya MoonSwatch är gjord i Omegas egen guldlegering (Foto: Swatch).

Den nya versionen liknar förra årets Mission to the Moon-modell, men med en viktig skillnad. Sekundvisaren är nämligen gjord av Omegas speciella guldlegering “Moonshine”.

Omega började använda legeringen 2019 som ett alternativ till 18 karats gult guld. Det är en blandning av guld, silver, koppar och palladium.

Precis som med de första 11 versionerna av MoonSwatch kommer den nya modellen enbart att säljas fysiskt i ett urval av Swatch egna butiker runtom i världen.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

MoonSwatch – en lyckad strategi

ANNONS

Förra året kritiserades företaget av samlare för att MoonSwatch inte såldes online, och den relativa bristen av de nya klockorna fick en del köpare att sälja sina nya inköp till högre priser på andrahandsmarknaden.

Nick Hayek, Swatch vd svarade på kritiken och menade att konsumenterna behövde unika shoppingupplevelser efter pandemin.

MoonSwatch representerar en sällsynt lyckad strategi från de båda företagen som genererat ett nytt intresse för sina klockor genom att erbjuda en smak av lyx till ett budgetpris.

Vill du läsa mer om klockor, mode och design? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Sällsynt Omega Speedmaster såld på auktion

Läs även: En Rolex har minskat i värde med 15 procent

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]