Trots fallande priser på andrahandsmarknaden för lyxklockor ser efterfrågan inte ut att minska. En ny generation samlare har upptäckt varumärken som Audemars Piguet, Rolex och Patek Philippe.
Lyxklockor är här för att stanna
Mest läst i kategorin
Priserna på lyxklockor på andrahandsmarknaden föll med 8 procent förra året, och priserna på vissa modeller föll med mer än 20 procent.
Många är de experter som varnat för att klockbubblan kan spricka, likt krypto och NFT. Trots detta har priserna börjat stabiliseras under de senaste två månaderna.
Vissa menar att det beror på en bestående och stark efterfrågan.
Francois-Henry Bennahmias, vd för klocktillverkaren Audemars Piguet, menar att marknaden för lyxklockor står pall, och är väl positionerad för att undvika en krasch. Utbudet är begränsat och en ny generation unga samlare driver efterfrågan.
I en intervju med CNBC sa Bennahmias att han inte tror att priserna kan sjunka så mycket mer.
”Folk vill fortfarande belöna sig själva, och när de vill belöna sig själva kommer de att vända sig till de mest respekterade företagen, inom klockor, smycken, mode, you name it.
Enligt Bennahmias gynnas marknaden för lyxklockor av ett stort och strukturellt skifte till yngre köpare. Under pandemin strömmade yngre konsumenter till samlarnas värld och utbildade sig själva på nätet.
Sällsynta lyxklockor som bärs av sportstjärnor och kändisar på sociala medier bidrog till efterfrågan.
Missa inte: Tag Heuers tidlösa klassiker får nytt liv
Unga samlare av lyxklockor är här för att stanna
I dag är medelåldern hos Audemars kunder 10 eller 12 år yngre än tidigare.
Trots att den yngre generationen levt större delen av sina liv på nätet och med digitala produkter, har målgruppen utvecklat en speciell attraktion för välgjorda, mekaniska lyxklockor.
För lyxklockornas tillverkare är andrahandsmarknaden den stora utmaningen.
Begagnade klockor kan säljas på i princip vilken sajt på nätet som helst, och i vissa fall betinga högre priser än en nytillverkad klocka inköpt direkt av tillverkaren.
Samlare frustrerade över höga priser
Många samlare är frustrerade över de höga påslagen. De hävdar att klocktillverkarna medvetet begränsar produktionen för att kunna höja priserna, vilket gör deras klockor mer attraktiva som investeringar.
Det är en anklagelse Bennahmias värjer sig emot.
“Vi manipulerar inte marknaden, och gör ingenting för att få priset att gå åt det ena eller andra hållet. Vi tillverkar en viss mängd klockor som vi tror att marknaden vill ha. Marknaden är fri och kommer att göra vad den vill.”
Audemars Piguet tillverkade 50 000 klockor förra året, och väntelistan är lång: En kund kan i vissa fall behöva vänta i två år på sin efterlängtade klocka.
Vill du läsa mer om klockor? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Vårens trend: Nu vill vi bära lyxklockan runt halsen