Dagens PS

En Rolex har minskat i värde med 15 procent

Rolex
Lyxklockor från varumärken som Rolex och Patek Phillippe har minskat i värde under de senaste månaderna (Foto: Pixabay).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 23 feb. 2023Publicerad: 23 feb. 2023

Brittiska Watchfinder sänker priserna på marknadens mest åtråvärda lyxklockor från varumärken som Rolex och Audemars Piguet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter att priserna för lyxklockor rusat som aldrig förr under 2021 och 2022, har de nu fallit kraftigt till följd av en långsammare ekonomisk tillväxt, högre räntor och kryptovalutornas kollaps.

Enligt ett index som Watchfinder ställt samman har andrahandsmarknaden för lyxklockor minskat i värde med 24 procent, skriver Bloomberg.

Indexet omfattar 60 modeller från marknadens mest åtråvärda tillverkare, som Rolex, Audemars Piguet och Patek Phillippe.

Watchfinder, som ägs av lyxkonglomeratet Richemont, är en av världens största försäljare av begagnade lyxklockor.

Till följd av värdeminskningen har man nu sänkt sina priser med 15 procent.

Andrahandsmarknaden har de senaste månaderna svämmat över av de mest åtråvärda modellerna från varumärken som Rolex, Patek Philippe och Audemars Piguet.

“Det är så klart sorgligt”, säger Arjen van de Vall, vd för Watchfinder.

“Utbudet har ökat avsevärt för modeller som vi bokstavligen tidigare skulle kunnat döda för

Rolex fortfarande mest populärt

ANNONS
Rolex

Modeller som Tank från smyckesvarumärket Cartier ökar i populäritet (Foto: Cartier).

Rolex är fortfarande det mest sålda lyxklockmärket hos Watchfinder, både då sett till volym och värde.

Billigare märken som klockor från smyckesvarumärket Cartier, som också ägs av Richemont, blir dock mer och mer populära.

Cartier är för närvarande det sjätte mest populära varumärket sett till volym, men lär klättra till femte plats då marknaden suktar efter märkets Tank- och Santosmodeller.

De Vall menar att priskorrigeringen och det ökade utbudet inte kommit som en överraskning för Watchfinder.

ANNONS

Senaste nytt

Företaget använder sig av data, och kunde förutse hur marknaden skulle agera då utbudet ökade.

Att utbudet skulle öka så kraftigt och fort, var däremot oväntat sa de Wall.

“Ingen i branschen har varit naiv, och de flesta trodde att priserna skulle gå ned, men inte så här mycket”, sa han.

Vill du läsa mer om klockor? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

ANNONS

Läs även: Aktier ger lägre avkastning än klocka från Rolex

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS