Dagens PS

Därför är Rolex kungen av klockor

Rolex har lyckats hålla fast vid sin design och lockar nya kunder genom ett smart PR-maskineri.
Rolex har lyckats hålla fast vid sin design och lockar nya kunder genom ett smart PR-maskineri. (Foto: Unsplash)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 17 maj 2024Publicerad: 17 maj 2024

Rolex har lyckats skapa en magi kring sina klockor som hela tiden ser ut att bli starkare. Det finns några anledningar till varför urmakaren lyckats få den röda mattan utrullad under sig.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rolex har lyckats med bedriften att koppla ihop sina klockor med ordet lyx.

Det finns några saker som gör att den schweiziske urmakaren lyckats så väl sedan den första klockan såg dagens ljus i början av 1900-talet.

Viktig PR-maskin

Tekniken spelar givetvis en stor roll. Det gör även den effektiva PR-maskinen kring märket och det faktum att Rolex ständigt utvecklas genom nya fantasifulla modeller.

Tillverkaren står på egna ben ekonomiskt. Att låta kunderna vänta långa perioder på sina beställda modeller skapar ett sug, vare sig man gillar det eller inte, vilket visar hur väl marknadsföringen faktiskt fungerar.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Äventyrliga Rolex

Att sammanföra sin klocka med äventyrare är ytterligare ett pr-trick som inte kan misslyckas.

Rolex kom ut med vattentäta klockor, där Oyster var först ut 1926, och bars av Mercedes Gleitze som simmade med den över Engelska kanalen. Oystern läckte inte och Rolex skapade rubriker med sin klocka.

Det gjorde märket även när det besteg Mount Everest 1953 genom Edmund Hillary och Tenzing Norgay, som var den första rapporterade lyckade bestigningen av bergstoppen. Samma år släppte Rolex sin Explorer.

ANNONS

Varför inte synas på ännu högre höjder?

Två år senare kommer GMT Master ut – i ett samarbete med flygbolaget Pan American – vars piloter bar klockan för att hålla koll på olika tidszoner samtidigt.

Ska man lyckas i den hårda konkurrensen som gäller inom klockvärlden måste man hela tiden ligga ett par sekunder före, och det har Rolex lyckats med.

Rolex GMT Master har blivit någon av en klassiker.
Rolex GMT Master har blivit någon av en klassiker. (Foto: Bonhams)

Kända namn bär klockan

Urmakaren vill sammankoppla sina modeller med de största namnen inom till exempel sportens värld.

Lyx ska synas och förknippas med framgång, glänsande på en handled när kamerorna riktas mot världstjärnor som Roger Federer och Tiger Woods.

Genom alla modeller har Rolex, till skillnad från många andra märken, lyckats hålla fast vid sin kända design, enligt Robb Report.

Det gör att Rolex alltid lyckas vara på topp i modevärlden och behålla sin status som klockkungen.

ANNONS
Kungen av klockor – Rolex.
Kungen av klockor – Rolex. (Foto: Unsplash)

Läs även:

Så köper du en Rolex smartast. Dagens PS

Elton Johns Rolex sopar banan på auktion. Dagens PS

Klockauktion: Stallone säljer sina dyrgripar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]