Rolex har lyckats skapa en magi kring sina klockor som hela tiden ser ut att bli starkare. Det finns några anledningar till varför urmakaren lyckats få den röda mattan utrullad under sig.
Därför är Rolex kungen av klockor
Mest läst i kategorin
Rolex har lyckats med bedriften att koppla ihop sina klockor med ordet lyx.
Det finns några saker som gör att den schweiziske urmakaren lyckats så väl sedan den första klockan såg dagens ljus i början av 1900-talet.
Viktig PR-maskin
Tekniken spelar givetvis en stor roll. Det gör även den effektiva PR-maskinen kring märket och det faktum att Rolex ständigt utvecklas genom nya fantasifulla modeller.
Tillverkaren står på egna ben ekonomiskt. Att låta kunderna vänta långa perioder på sina beställda modeller skapar ett sug, vare sig man gillar det eller inte, vilket visar hur väl marknadsföringen faktiskt fungerar.
Senaste nytt
Äventyrliga Rolex
Att sammanföra sin klocka med äventyrare är ytterligare ett pr-trick som inte kan misslyckas.
Rolex kom ut med vattentäta klockor, där Oyster var först ut 1926, och bars av Mercedes Gleitze som simmade med den över Engelska kanalen. Oystern läckte inte och Rolex skapade rubriker med sin klocka.
Det gjorde märket även när det besteg Mount Everest 1953 genom Edmund Hillary och Tenzing Norgay, som var den första rapporterade lyckade bestigningen av bergstoppen. Samma år släppte Rolex sin Explorer.
Varför inte synas på ännu högre höjder?
Två år senare kommer GMT Master ut – i ett samarbete med flygbolaget Pan American – vars piloter bar klockan för att hålla koll på olika tidszoner samtidigt.
Ska man lyckas i den hårda konkurrensen som gäller inom klockvärlden måste man hela tiden ligga ett par sekunder före, och det har Rolex lyckats med.
Kända namn bär klockan
Urmakaren vill sammankoppla sina modeller med de största namnen inom till exempel sportens värld.
Lyx ska synas och förknippas med framgång, glänsande på en handled när kamerorna riktas mot världstjärnor som Roger Federer och Tiger Woods.
Genom alla modeller har Rolex, till skillnad från många andra märken, lyckats hålla fast vid sin kända design, enligt Robb Report.
Det gör att Rolex alltid lyckas vara på topp i modevärlden och behålla sin status som klockkungen.
Läs även:
Så köper du en Rolex smartast. Dagens PS
Elton Johns Rolex sopar banan på auktion. Dagens PS
Klockauktion: Stallone säljer sina dyrgripar. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.