Dagens PS

Enligt Enzo Ferrari är det världens vackraste bil

Jaguar e-type, vöärldens vackraste bil
Världens vackraste bil enligt Enzo Ferrari. Foto: Jaguar Media
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 25 aug. 2023Publicerad: 25 aug. 2023

Ja, det är så många kallar Jaguar E-Type. Få bilar framkallar sådana känslor som denna engelska ”katt”, med sin långa motorhuv, mjuka linjer och slanka midja, gör.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Att denna sportbil skulle bli en av historiens mest eftertraktade bland entusiaster och placera sig i samma ”division” som den klassiska Mercedes 300 SL med måsvingedörrarna, var nog inte många som trodde.

Under 50-talet var Jaguar mycket framgångsrika med en modell som kallades D-Type, en strömlinjeformad bil med en lågt placerad motor och självbärande kaross ihopskruvad med en hjälpram som bar upp motorn.

När Jaguar drog sig ur tävlandet så beslutade man sig att sälja kvarvarande bilar till hugade spekulanter efter att man modifierat modellen med ett passagerarsäte med egen dörr och större vindruta. Modellen hette XKSS och var föregångaren till E-Type.

Föregångaren till Jaguar E-type

Jaguar XKSS, tävlingsbilen som blev föregångaren till Jaguar E-type. Foto: Jaguar Media

Fabriken brann ner

Produktionen av XKSS upphörde i februari 1957 då fabriken på Browns Lane i Coventry brann ner till grunden och då hade man bara byggt 16 bilar.

När fabriken var återuppbyggd valde Jaguar att prioritera personbilar men Jaguars ägare Sir William Lyons kunde inte släppa tanken på att bygga attraktiva sportbilar. De framgångsrika italienarna skulle inte få hela kakan när Jaguar varit så framgångsrika med XK150 och D-Type.

Jaguars bildesigner Malcolm Sayer, som egentligen var aerodynamik matematiker och ingenjör med förflutet från flygplanstillverkaren Bristol, fick i uppdrag att rita en kaross som skulle ta över rollen från XKSS.

ANNONS

Kravet var att den skulle följa samma mjuka linjer som D-Type men samtidigt vara så modern att den kunde ta sig an 60-talet med klassiska märken som bl.a. Aston Martin, Ferrari och Corvette.

Jaguar E-type

Perfect match, en E-type Coupe I Londontrafiken. Foto: Jaguar Media

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Som en flygplansvinge

Resultatet blev återigen en självbärande kaross som hämtat sina former från flygplansvingens mjuka profil och som placerades på en fackram av stål.

Under den långa huven placerade man en 3.8 liters sexcylindrig motor som man hämtat från XK150 och som producerade 285 hk, 0-100 km/h på 7 sekunder och den för tiden hisnande toppfarten på 240 km/h. Nu skulle italienarna och jänkarna få sig en match om den exklusiva sportbilsmarknaden.

Omedelbar succé – sålde en bil i timmen

På 1961 års bilsalong i Genève presenterade Jaguar E-Type för första gången och den blev en omedelbar succé. Succén fortsatte på bilmässan i New York några veckor senare då man sålde en bil i timmen.

Väntelistan växte och ordervärdet var uppe i 11 miljoner pund redan innan man hunnit visa bilen hemma i England. En stjärna var född och framtiden skulle göra den till en ikon.

ANNONS
Jaguar E-type för föraren

Att hålla händerna på den här ratten är en dröm för många bilälskare. Foto: Jaguar Media

Förutom designen så var en bidragande orsak till succén det moderata priset i förhållande till prestandan.

E-Type kostade ungefär lika mycket som t.ex. Mercedes 230 SL som hade 100 hk mindre och en betydligt sämre prestanda och mindre än hälften jämfört med den enda bil som kunde konkurrera med E-Type vad gällde prestanda, Ferrari 330 GT.

Jaguar E-type instrumentpanel

Den här instrumentpanelen väcker många känslor. Foto: Jaguar Media

Som ett exempel var priset på en 3.8 liters E-Type i mitten av 60-talet under 40.000 kr i Sverige.

1964 ersattes 3.8 liters sexan med en 4.2 liters sexa med samma effekt och 1971 fick E-Type en 5.3 liters V12:a på 272 hk.

Jaguar E-Type hade stora framgångar på racerbanor över hela världen

Över 70 000 Jaguar E-Type

När produktionen upphörde 1975 så hade Jaguar producerat över 72.500 bilar, cabrioleter, coupéer och 2+2 sitsiga varianter. Man hade tagit mängder med segrar på racerbanor men den viktigaste vinsten var bilvärldens beundran och framtidens ikoniska status.

ANNONS

Än idag är det få bilar som väcker sådana känslor som Jaguar E-Type och det märks på den värdeökning modellen har genomgått och som ser ut att aldrig upphöra.

Jaguar E-type cabriolet med hardtop

Hardtop på cabrioleten, men lika snygg ändå. Foto: Jaguar Media

Älskad till och med av Enzo Ferrari

Den en gång så prisvärda sportbilen har blivit en av bilvärldens mest värdefulla investeringar som lockar spekulanter över hela världen som älskar designen, för visst är den vacker?

Även Enzo Ferrari tyckte att det var världens vackraste bil och det vill inte säga lite.

Relaterade artiklar: Här är klassikern som slagit börsen. Dagens PS

Denna artikel är skriven och tidigare publicerad av den numera bortgångne biljournalisten Håkan Nilsson 2020

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]