När den sista officiella Volvo 240 hade rullat av bandet, skojade bilbyggarna till det och gjorde en bil som inte liknade något annat.
Världens kortaste Volvo 245:a


Mest läst i kategorin
Året var 1993. Volvos långkörare, überklassikern Volvo 240, led mot sitt slut. Efter presentationen den 21 augusti 1974 hade makalösa 2,8 miljoner bilar tillverkats med logotypen på bakluckan.

Det var såhär det började 1974. Ersättaren till klassikern 140 döptes logiskt nog till 240 och kom att slå alla tidigare försäljningsrekord. (Foto: Volvo)
Men nu närmade det sig slutet. Modellen hade redan överlevt sig själv ett antal gånger, men så länge som efterfrågan bestod, byggde Volvo vidare på 240.

Efter 19 år och över 2 miljoner sålda bilar hade även designen på 245:an hunnit ändrats en del. Men konceptet, det rördes inte. (Foto: Volvo)
Det sista kund-exemplaret rullade av bandet i Torslandaverken i Göteborg den 5 maj 1993. Därefter fokuserades på nästa generation bilar och alla de 2 862 573 exemplar som tillverkats, blev en del av den svenska industrihistorien.

Den sista bilen blev en riktig liten goding – en 245:a i miniformat. (Foto: Volvo)
Men den allra sista bilen i serien var denna – döpt till “kortare ledtider”. En mycket annorlunda variant som byggdes som en hyllning till alla de som genom åren gemensamt sett till att bygga en fantastisk ekonomi runt produktionen av 240.

Den sista lilla korta inne i fabriken på Torslanda. (Foto: Volvo)
Bilen finns numera i Volvos egna samlingar. Är körbar men inte registrerad. Men visas upp på utställningar och evenemang då och då.
Läs mer om:

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.