Dagens PS

Svenska klassiker - Uffe Norinders Ferrari 250 GTO

Ferrari/Norinder
Uffe Norinder tillsammans med co-drivern Chris Amon vid den bil som idag har blivit en av bilvärldens mest omtalade. (Foto: ur Chuck Graemingers arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 12 apr. 2023Publicerad: 07 apr. 2023

Målad gul och blå, ägd och körd av racerföraren, playboyen och personligheten Uffe Norinder. Denna fantastiska Ferrari 250 GTO är nog den internationellt mest kända svenska klassiska bilen. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den berör. Inte bilen självt utan allt som finns runt den. Den blå-gula Ferrarin utstrålar en mystik och representerar och symboliserar på alla sätt det som vi älskar – nämligen proveniens.

Proveniens är ju ett föremåls historia. Vad det har varit med om, vilka som ägt det och vilka minnen det samlat på sig genom åren.

Vanlig? Inte direkt…

Ferrari 250 GTO med chassinummer 3445 föddes som en vanlig 250 GTO. Att använda ordet vanlig i sammanhanget är i sig synnerligen opportunt, då 250 GTO idag är en av bilvärldens absolut dyraste bilmodeller.

Men även i denna lilla skara, så finns det vanliga och ovanliga exemplar. Där nummer 3445 är den absolut ovanligaste.

Ferrari/Norinder

Ferrari 250 GTO nummer 3445 inför start 1963 då greve Volpi fortfarande ägde den och Carlo Abate var förare. (Foto: WikiCommons)

Det ovanliga med bilen är inte några teknikaliteter. Ofta det som skiljer en bil från en annan. Utrustningsnivåer, motorstorlekar, trimsatser eller andra tekniska finesser som går att klämma, känna och bedöma.

Det ovanliga med 3445, och det som skiljer den från alla andra, stavas helt enkelt Ulf Norinder.

Ferrari/Norinder

Det var såhär som många minns Uffe Norinder. Stor, glad och med ett yvigt skägg. Dessutom var han lång och stor och passade dåligt i många av dåtidens trånga racerbilar. (Foto: Arkiv)

ANNONS

Ulf, eller Uffe som han alltid kallades, var rikemans-sonen som föddes in i godis- och konfektyrfamiljen Ahlgren med anor tillbaka till 1885 då Fredrik Ahlgren startade F. Ahlgrens Tekniska Fabrik AB i Gävle, som mest inriktade sig på parfymer och mediciner.

Ferrari/Norinder

Adolf Ahlgren var Uffes morfar och mannen som ändrade familjeföretagets inriktning från medikamenter till konfektyr. (Foto: WikiCommons)

Fredriks bror Adolf Ahlgren, hade dock egna idéer och grundade 1916 dotterbolaget AB Pastill för tillverkning av godis och konfektyr.

Dock hade även moderbolaget varit inne på samma linje då de 1909 hade tagit fram en pastill mot halsont. Pastillen hade fått namnet Läkerol.

Ferrari/Norinder

Uffe föddes 1934, dock inte i Gävle . Hans föräldrar Arne och Anna-Lisa Johnsson, bodde ståndsmässigt på Kilafors bruks stora herrgård. Pappa Arne kom från en bruksfamlj med stora skogsägor samt ägare av Kilafors Bruk och mamma Anna-Lisa var barn till Adolf Ahlgren.

ANNONS

Senaste nytt

Tidigt motorintresse

Sålunda fanns det ekonomiska resurser som räckte till allt vad en livshungrig och motorintresserad yngling ville ta sig till.

Det stora bilintresset hos Uffe gick i arv från pappa Arne, som bland annat ägt en av Sveriges få Mercedes-Benz 540 K och som hade hela den svenska bil-eliten i sin vänskapskrets.

ANNONS
Ferrari/Norinder

Arne Johnssons vackra Mercedes Benz 540K vid en biiluställning på 1970-talet. Idag finns bilen i Tyskland. Den borde också hem till Sverige igen. (Foto: Torbjörn Forsman)

Arne Johnsson blev bland annat omtalad efter en vådlig “tävling” med kamraten Per-Wiktor Widengren, från Kilafors ned till Stockholm.

De båda herrarna körde varsin Mercedes 540K ned på grusvägarna mot huvudstaden i en takt som aldrig tidigare skådats. Hur det gick? Det är en annan historia.

Norinders Ferrari

Uffe Norinder framför Kilafors Herrgård med de två Mercedes-bilar som stod honom närmast. Till vänster hans pappas Mercedes 540K och til höger hans egna 300 SL som han använde flitigt som vardagsbil. (Foto:Philipsons samling)

 

Både Porsche, Maserati och Ferrari

Uffes bilintresse övergick i verklighet 1956 då han började köra racing med bilar han köpte och körde privat – utan att vara knuten till något racingstall.

Snabba och kraftfulla bilar som  Maserati 200S och Porsche 718 passerade hans händer och med blandade resultat som följd. Men det var med köpet av nummer 3445 som hans internationella karriär fick riktig lyskraft.

Ferrari/Norinder

Uffe på Nürburgring tillsammans med co-drivern Chris Amon. (Foto: ur Chuck Graemingers arkiv)

ANNONS

Bilen var ett år gammal då Uffe köpte den av greve Givanni Volpa från Venedig. Greven var ett välkänt namn i den internationella racingvärlden genom hans racingteam Scuderia SSS.

Volpa hade velat köpa en 250 GTO av Enzo Ferrari tidigare, men fått nobben. Ett gammalt groll hade gjort ovänskapen så stor att  greven fått köpförbud av Enzo.

Den 30 april 1962 står därför Luciano Conti som mottagare av den nya bilen I leveransboken hos Ferrari. Conti lät bilen delta i en symbolisk backtävling innan den gick vidare till Volpa och hans stall.

Bilen hade självklart levererats klassiskt Ferrari-röd som ny – som alla förväntar sig att en Ferrari av dignitet ska vara. Men med det är här, när Uffe köper den 1963, som väg mot att bli den unika bil den är idag, påbörjas.

Ferrari/Norinder

Nummer 3445 såsom Uffe själv ville ha den. har i en skarp vänstersväng under Targa Florio 1964. (Foto: Arkiv)

Uffe hade redan från starten av sin karriär gjort de svenska gula och blå färgerna till sitt racing-varumärke. Den röda Ferrarin blev inget undantag.

Den målades omedelbart om till Uffes egendesignade svenska racingkostym. Med en blå botten och en gul bred stripe från för till akter, blev den ett utropstecken i floran av racebilar och en personlighet och individ.

Efter att ha deltagit i diverse tävlingar under 1963 med blandande resultat, men främst efter Targa Florio 1964, som Uffe körde tillsammans med kamraten och kollegan Picko Troberg, var den blågula Ferrarin känd i hela race-universum.

Inte för sina resultat, som minst sagt var blandade, utan för att den stack ut och för att den kördes av Uffe.

ANNONS
Ferrari/Norinder

Ferrarin lastad på mekanikern Chuck Graemingers lastbil på väg till Sicilien. Allt var på något sätt lite enklare förr… (Foto: ur Chuck Graemingers arkiv)

Det går att skriva spaltmeter om 3445, men utan Uffe Norinders ägarskap, skulle den bara vara en i mängden. Uffe var en stor personlighet. Vänlig, nyfiken och en mästare på att bygga trivsel i sitt alltid växande nätverk.

En veckas party

Som ekonomiskt oberoende var hans liv playboyens. Han var hemtam i alla miljöer, bjöd friskt och ville alltid hjälpa till. Hans omtalade fest “Oy-Oy – this is Ulf’s Party” på Kilafors Herrgård i början på 1970-talet blev, och är fortfarande, omtalad i kretsarna.

Här kan du se mer av festen i en dokumentär. 

Efter en tävling i Anderstorp i Småland, bjöd Uffe upp alla förarna och deras mekaniker plus många andra ur sitt nätverk, till en en-veckas party på gården.

Festfixaren Marianne Flack såg till att ingenting saknades under festen, som kom att bli en oförglömlig föreställning.

Försökte sälja bilen

Den stora Ferrarin var dock ingen lätt kamrat att ratta runt i de sportvagnslopp som Uffe trivdes att köra i.

ANNONS

Den var stor och tung och omständlig att hantera, så redan på hösten 1964 försökte han sälja bilen via den lilla Stockholmsfirman Bil AB Clipp Motor, men utan resultat.

https://youtu.be/ZuvL1iiAcww

I en simpel radannons försökte Uffe sälja bilen redan på hösten 1964. (Foto: Ur Crister Kaisers arkiv)

 

Nya tag och ny kostym

Går inte det ena, så blir det det andra. Det blev omtag och en ny era för 3445 inleddes – nu skulle den uppgraderas till en vacker gatbil.

Den buckliga tävlingsärrade karossen ansågs slut och en ny kaross beställdes av karossfirman Carrozzeria Sports Cars vars ägare Piera Drogo designade en ny kaross till bilen.

https://youtu.be/ZuvL1iiAcww

3445 på utställning i England iklädd sin nya Drago-kaross. (Foto: Arkiv)

Efter att ha fått den nya kostymen hos Drogo, togs bilen hem till Sverige och visades bland annat i Ostermans marmorhallar i sin nya kostym.

Men Uffes intressen hade gått vidare till andra och modernare bilar och 1971 såldes bilen, eller lär ha bytt ägare under ett pokerspel, och hamnade i England.

ANNONS

En av världens dyraste bilar

Idag räknas Uffes gamla 250 som en av bilvärdens absolut mest dyrbara klassiker. Efter en stor krasch i början på 2010-talet, gick diskussionerna om det var värt att renovera bilen.

Men amerikanen Christofer Cox, som äger bilen sedan 2005, tvekade aldrig på att återställa den.

https://youtu.be/ZuvL1iiAcww

Idag är bilen återställd till det utseende den hade under Uffes ägo. Men är garanterat i bättre skick än den var när den byggdes. (Foto: Ferrari)

3446 är sålunda idag renoverad och återställd till det skick och utseende den hade under Uffes ägo. Drago-karossen som Uffe lät bygga 1964-65 är avlyft och lever idag sina dagar på ett replica 250-chassie.

3445 är dock åter i sin blå-gula kostym och gör reklam på världens största classic car shows  för det land som fostrade en av världens största bilracingpersonligheter.

Blev endast 44 år

1978 lämnade Uffe Norinder racingvärlden och det umgänge han skapat. Han hittades död endast 44 år gammal i sin Rolls Royce nära sitt hem i Monaco.

En cancerdom och ett vidlyftigt leverne tog sitt pris. Glöm honom inte.

ANNONS
Ferrari/Norinder

Bilen har visats på utställningar och uppvisningar världen över och är oerhört uppskattad varann den visas upp. Här på Enzo Ferraris museum i Modena.  (Foto: Lars Lattstrom)

 

Lästips:

Här kan du bygga din egen Ferrari 250 GTO

Första repan efter den omfattande renoveringen.

Ferrari för 200 miljoner

Svenska klassiker – M/Y Selma borde hem igen

Svenska klassiker – Prins Bertils Bugatti T35

Svenska klassiker – Max Gumpels Mercedes Benz 540K

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Fonder

Europeiska fonder med makalös avkastning

17 nov. 2024
ANNONS