Forum på internet är en intressant värld med ständigt lämningsdatum. Nyheterna har ingen tidtabell. Kvällstidningarna publiceras varje minut. Annonsen på saken du jagar kan dyka upp vilken sekund som helst. Och kan vara borta i nästa.
Skärgårdens italienska dröm
Mest läst i kategorin
En sådan sekund dök den första bilden upp på Rion. Avsändare var en person jag aldrig tidigare hört talas om. Johan Moreau var hans namn och anledningen till varför jag hajjade till var vad bilden visade.
Det var inte bara en av alla dessa båtar som ligger under renovering. Arbetet som visades på bilderna andades kvalité på ett sätt som jag sällan stöter på. Och den första bilden följdes av fler.
Snart förstod jag att denne Johan var en man med färdigheter och kunskaper. Ett meddelande skickades och snart fick jag första direktkontakten med en av de skickligaste amatörrenoveringar som skett i vår hobby på länge, länge, länge.
En dröm som strandat
Båten låg upp och ned på en tomt i Huddinge, berättade Johan när jag senare träffar honom för en titt på båten. Det var en tappad sug med hål i botten.
Jag hade fått höra om båten av en garagekompis som köpt den två år tidigare. Han hade tänkt renovera men kom aldrig igång. Jag sa att jag var intresserad och blev sålunda båtägare några dagar senare.
Johan hade köpt en båt som följt mig genom åren. Kamraterna Ulf och Johan köpte den i slutet på 1980-talet helt fungerande. Rustade den och hade några trevliga åksomrar med den. Men efter försäljning så försvann den ut i ingenmansland.
Började från botten
Tills nu. Johan igen:
Den fick landa på mor och fars tomt utanför Stockholm. Den låg ju redan upp och ned, så den fick fortsätta med det, eftersom bottenbytet var den första stora operationen som väntade. Att ta bort en botten på en italienare från 1960-talet är en enkel match.
Botten är lagd av två formpressade plyfaskivor. Så en halv dag senare var skelettet blottat.
Som ett omvänt Kinder-ägg
Att riva i en båt som behöver vård, är lite som att öppna ett omvänt Kinder-ägg. Du möts ständigt av nya överraskningar. Med botten borta blottades alla fel och brister i konstruktionen, som tyvärr visade sig vara många.
Rötan hade smugit sig ned i skrovsidorna mot aktern, akterspegelns ramverk kändes för trött för att kunna sparas, många av de sågade mahognyspanten i botten var spräckta eller helt enkelt av. Listan på åtgärder blev allt längre. Johan igen:
Det viktigaste i ett projekt är att vara strukturerad. När botten var borta gjorde jag en noggrann inventering av behovet. Sedan är det bara att bestämma ordningen och köra igång.
Råttan på repet
Tänket blev lite råttan på repet. För att kunna skruva fast den, måste det först åtgärdas. Först ut blev alltså att åtgärda skrovsidorna, så att den kommande akterspegelsramen hade något att skruvas i.
Eftersom skrovsidorna även dom är fanerade, var det dessutom ett bra läge att börja bygga upp nytt faner i aktern när allt bärande på insidan var borta.
Först byggdes en inneform som jag sedan kunde limma mot, säger Johan. Lager för lager kunde jag sedan bygga upp faneret till rätt tjocklek. De underliggande lagren limmade jag upp i verkstan och sedan satte på plats i båten.
Men det sista bordläggningslagret sög jag fast med vacuumpump och epoxi. Jag hade då dessutom dragit in skarven en bit på den gamla bordläggningen, så att lagren kom att överlappa varandra och på så sätt få styrka i hela lagningarna. För det var ju lika illa på båda sidorna självklart…
Målmedvetet framåt
Sedan jobbade sig Johan framåt. Akterspegelsram, köllagning, byte av ett flertal spant samt en ständig uppsnyggning och förfining av allt han stötte på.
Det blir roligare att jobba om allt man gör blir helt färdigt., säger Johan. Då kan man bocka av och lämna delprojekt bakom sig. Försök också tänka till om du kan göra något extra när du ändå ha öppnat en bit av båten. Det blir alltid nya möjligheter att komma åt skrymslen och vrår som sedan stängs igen.
Med sidorna lagade, akterspegeln på plats med ny ram under, spanten bytta och kölen lagad samt alltihopa noggrant skyddsmålat med grå Danboline, kunde Johan börja bygga botten.
Egentillverkade jiggar
När båten byggdes limmades bottenhalvorna mot en jigg och monterades sedan på plats, säger Johan. Men jag hade ingen jigg utan fick istället använda båten som limjigg.
Kvistfri plywood av lagom bra kvalitet remsades där det behövdes för att komma åt dubbelkrökningarna i fören och limmades ihop till en enda bit per bottenhalva.
När limmet hade härdat var det bara att skriva fast bitarna och vips så var båten en båt igen. I alla fall tillfälligt.
Innan det var dags för vändning epoxibehandlades plyfan minutiöst samt alla genomförningar för axel och vattenintag togs upp och behandlades. Och självklart så målades också botten.
Att vända båten var en speciell upplevelse, säger Johan. Att jobba med botten har ju den egenheten att allt man gjort är övermålat. Så i princip syntes det inte så mycket av allt arbete som jag gjort. Men jag visste ju att nu var allt genomgånget och klart.
Bara resten kvar
Med kölen mot backen var det dags för nystart. Nu var det resten av båten som skulle få sina timmar.
Trodde först att jag skulle kunna spara däcken, säger Johan. Men efter inspektion så dömde jag ut dem. Skarndäcken fick dock bli kvar. Skönt att ha något att gå efter och skönt att slippa leta nya bitar av den dimensionen.
Fyllningarna gjordes dock nya och passades in. När de kom på plats så började det vända. Båten började bli båt igen och många av de trånga och stora sektorerna började kunna bockas av. Nu började tiden bli mogen för allt småplock. Rutan, instrumenten, inredningen, motorn och alla installationer.
Bara resten kvar
–Det lilla minst lika lång tid som det stora, säger Johan. Men återigen gjorde jag en mycket noggrann inventering och prioritering som sedan fick styra arbetet. Inredningen lämnade jag bort till en duktig sadelmakare, liksom suffletten som är ett riktigt mästerverk att få bra.
Så småningom började allt komma på plats och datumet för sjösättningen ryckte allt närmare.
Tillbaka i skärgården
Bortsett från ett litet läckage vid propelleraxelhylsan så gick allt bra, säger Johan leende. Och i Sandhamn Classic Boat Day samma år blev jag hedrad med första pris i Concours d’Elegance. Domarna gillade visst vad jag gjort. Och sådant värmer ju.
Sedan dess har Johan kopplat av och använda båten till vad den är byggd för; Sommar, sol, kvällsturer och njutning. Och det är inte det sämsta. Men självklart är det ett nytt projekt som han nu håller på med. För sådana är dom. Människorna som Johan.
Läs också om Svenska JCraft här
Läs också om Rios historia här
Läs om återuppståndna Fairey Marine här
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.