Gottlieb Daimler och Carl Benz. Så hette herrarna bakom bilmärket som vi idag känner som Mercedes-Benz. Men – hur kom Mercedes in i bilden, och vem eller vad var det?
Så föddes Mercedes med guldsked i mun
Mest läst i kategorin
Emil Jellinek är en av historiens alla entreprenörer, vars unga år kantades av bekymmer i skolan. Den unge Emil kunde inte sitta still och bedömdes inte besitta någon form av inlärningsförmåga.
Idag hade nog både hem och skola diagnostiserat honom med ADHD. Men detta var långt före dylika tillstånd var kända.
Emils föräldrar, Adolf och Rosalie Jellinek försökte få den unge Emil att passa in i någon skola i Wien där familjen bodde, men han straffade ut sig i skola efter skola, efter mer eller mindre kort tid.
Det första jobbet
17 år gammal, lyckades Adolf hitta ett jobb åt Emil på järnvägsbolaget Rot-Koestelec North-Western där han blev kvar i två år innan han sparkades för att nattetid ha anordnat tåg-race med bolagets materiel.
Förmodligen hade Emils liv fortsatt på den slingriga vägen om han inte, via pappans kontakter, åter fått en tjänst. Som 19 år gammal fick han tjänst på de franska legationerna i Tanger och Tettawen i franska Marocko.
Inom diplomatin hittade hans oroliga själ en plats. Han fick också kontakt med de affärsmöjligheter som fanns i Marocko och började snart exportera tobak till Europa.
Han fick också kontakt inom försäkringsväsendet och aktiemarknaden och började så smått bygga upp en egen förmögenhet.
Åter till Wien
Med en bättre ekonomi gick flyttlasset åter till Wien och snart utvecklades sällskapslivet och plånboken så väl att Emil med familj tillbringade allt mer tid i Nice på franska Rivieran och slutligen flyttade dit på heltid.
Staden var redan på denna tid, i slutet på 1800-talet, en tummelplats för internationella affärer och den europeiska aristokratin.
Miljön passade den sociala Emil Jellinek alldeles utmärkt och parallellt med det diplomatiska arbetet, började han intressera sig för den senaste tekniska landvinningen: Automobilen.
Lyxprodukten automobilen
Att sälja en teknisk nymodighet som automobilen i den pengastinna och prestigefyllda staden Nice, var något som verkligen passade Emil Jellinek och snart hade hans bilförsäljning vuxit så pass att den vida översteg intäkterna från både aktier och försäkringar.
Han hade också blivit bekant med bilarna från det tyska bolaget Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) och dess båda ledande ingenjörer Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach – vilka han båda beundrade.
Bilen som fartvidunder
En stor och omtyckt aktivitet på franska rivieran var den “speed week” som varje år hölls där områdets bättre bemedlade tävlande om publikens gunst och de stora pokalerna med allt mer avancerade fordon.
Så föddes namnet Mercedes
Emil Jellinek såg självklart marknadsföringsvärdet i detta och deltog i alla klasser – ibland under eget namn, ibland under pseudonymen Monsieur Mercedes.
Ett namn han lånat av sin dotter Adrienne Ramona Manuelas smeknamn Mercédès, och som han också kallade sitt racing-team.
Ett oemotståndligt erbjudande
Jellinek var framgångsrik i tävlingarna men ville ha bättre kontroll på bilarna han körde. Därför kom han med ett förslag till ledningen i DMG; kunde Wilhelm Maybach konstruera en helt ny och modern snabb sportbil till honom.
Då skulle han köpa 36 exemplar av den samt ytterligare 36 exemplar av DMG’s standardmodell för summan 550.000 Goldmark.
Men – och nu kommer poängen. Ett av Emil Jellineks krav för affären var att han skulle få sälja bilarna under sitt egna varumärke Mercedes.
Och Jellineks egna ord om den nya bilen var: “I don’t want a car for today or tomorrow, it will be the car of the day after tomorrow”.
Världens första Mercedes
Den 22 december levererades världens första Mercedes till järnvägsstationen i Nice. Bilen var redan såld till baron Henri de Rotschild, som ägde en av de stora tävlingsstallen på Rivieran.
Sopade banan med alla deltagare
Rotschilds bil och de efterföljande tävlingsbilarna från DMG-Mercedes, sopade bokstavligt bort allt motstånd på tävlingsbanan.
Bilarna med Mercedes-märket i fronten blev oerhört efterfrågade och DMGs verksamhet växte snabbt till en av Europas största bilfabriker. Från 340 anställda år 1900 till 2.200 fyra år senare.
Mercedes fick bli namnet på alla bilarna
1902 så såg inte DMG någon anledning till att endast Jellineks bilar skulle bära namnet Mercedes utan patenterade namnet och satte det därefter på samtliga personbilar de producerade.
Så nästa gång du passerar en Mercedes, sänd då en tanke till den lilla killen som var hopplös i skolan, men som med tiden växte till en av automobilismens pionjärer.
PS. Du undrar också självklart i samma veva, vad Mercedes nu så välkända tre-uddiga stjärna står för? De tre spetsarna symboliserar de tre elementen luft, vatten och väg där Mercedes-Benz motorer verkade och förändrade världen. Och cirkeln runt är resterna av en stiliserad lagerkrans från DMGs allra tidigaste år.
Läs också om:
Den fantastiske konstruktören Wilhelm Maybach
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.