Ett av bilvärldens mest udda men också mest kända konstverk står på en åker i Texas där tio Cadillacs gått till sista vilan på ett annorlunda vis.
Så blev tio Cadillacs ett ikoniskt turistmål
Mest läst i kategorin
Var går gränsen mellan konst och skrot?
En evig fråga utan något svar. Än knepigare blir det att resonera kring saken då tiden kastas in som en joker. När det som en gång i tiden var skrot för samtliga, femtio år senare har förvandlats till antikviteter.
En tredje aspekt i konsten är dess förmåga och mål att beröra.
Att genom sin existens få omvärlden att reagera. Målet kan vara att söka en speciell reaktion som i sin tur kan jobba mot ett mål. Eller så är målet bara att beröra och skapa känslor.
Att beröra omvärlden var absolut ett av målen för gruppen Ant farm.
En grupp som startades i San Fransisco 1968 av Chip Lord and Doug Michels och kom att arbeta i gränslandet mellan design, arkitektur, konst och faktiskt lite allmänt knasigt nytänkande.
Annorlunda kreativitet
Kreativitet är kanske det ord som bäst sammanfattar Ant farms verksamhet. Deras skapelser tog ofta avstamp i saker eller företeelser tagna från den amerikanska kulturen för att försöka omdefiniera deras självklara plats i samhället.
Som med tio Cadillac-bilar på ett fält.
Det var inget hafsverk det handlade om. Ingen plötslig idé som förverkligades en kväll. Installationen med bilarna till hälften nedstuckna i marken var väl planerad efter alla konstens regler.
Konstruktionsritningar gjordes för att bilarna skulle kunna stå på ett framtidssäkrat sätt. Urvalet av de tio bilarna gjordes för att spegla märkets utveckling mellan 1949 och 1963. Alltsammans marknadsfördes sedan som ett levande konstprojekt.
Noga med vinkeln
Även hur bilarna grävdes ned hade ett slags syfte. Vinkeln mellan bilarnas underreden och marken var mycket noga. Målen var att samtliga skulle stå i samma lutning som väggarna på Cheops-pyramiden i Egypten.
Platsen som valdes var på ett fält utanför staden Amarillo i Texas där konstverket förverkligades 1974. Där fick bilarna stå till 1997 då staden vuxit ikapp platsen och bilarna flyttades tre kilmeter västerut till ett nytt lika öde fält.
I väntan på framtiden
Där står nu de tio Cadillac-bilarna som en installation som endast väntar på sin egen förgänglighet.
Installationen är dock ständigt levande.
Ända sedan den “öppnade” 1974 har besökare uppmanats till att måla och spreja vad de tycker lämpligt på bilarna, så att ingen dag på platsen kommer vara den andra lik.
Hur länge bilarna kommer överleva är väl en bit av själva installationen och en bild av hur även det amerikanska samhället i sig är förgängligt.
Läs också om konstfyndet på vinden. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.