Dagens PS

Så blev Harpsundsekan ett internationellt begrepp

Harpsund
Det var med fascination som omvärlden såg den leende och skojande Sovjetledaren Nikita Chrusjtjov ro omkring i Harpsundsekan tillsammans med Tage Erlander och en tolk. Över en natt blev den lilla roddbåten känd över hela världen. (Foto: WikiCommons/Sveriges Radio)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 13 sep. 2023Publicerad: 13 sep. 2023

I en 4,25 meter lång roddbåt har många av världens dignitärer tagit en roddtur tillsammans med Sveriges statsminister. Här är historien bakom Harpsundsekan.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det finns egentligen två starter på historien om Harpsundsekan. Båda behövs dock för att bygga storyn runt denna lilla båt, som tillsammans med roddslupen Wasaorden, är Sveriges enda officiella fartyg.

När svenska staten fick erbjudande om att överta godset Harpsund efter industrialisten Carl August Wicanders frånfälle 1952, var det efter en lång tvekan hos dåvarande statsministern Tage Erlander.

Att det socialdemokratiska Sverige skulle få en av de större gårdarna i Södermanland som representationsgård, skrämde Erlander som var rädd att det skulle sticka allmänheten i ögonen.

Harpsund har sedan staten övertog gården från Carl August Wicanders dödsbo, varit en plats där statsministern kunnat koppla av men också en plats för några av Sveriges mest viktiga möten historiskt. (Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet)

Beslutet blev ändå ett ja. Då gården låg vackert beläget vid Harpsundsjön, väcktes tanken på att nyttja även sjön som ett väldigt privat sammanträdesrum.

Ingen lyxbåt

För att mildra bilden av flärd och exklusivitet, var det inte något lyxbåt som Erlander hade i tankarna. Här skulle det vara en farkost som matchade hans politiska grundvärderingar.

I Kvarsebo utanför Norrköping, vid Bråvikens norra strand, har familjen Forsberg byggt båtar sedan i slutet av 1800-talet. Företaget lever än men har i dag gått över till plast som huvudsakligt material att jobba med.

Det är här, vid Bråvikens norra strand, som Kvarsebo Båtar ligger. Och det är också här som Harpsundsekan fått sin form och det är också här ekorna byggts genom åren. (Foto: WikiCommons/Västgöten)
ANNONS

Länge var det trä som var grunden i verksamheten. När företaget gick som bäst på 1950- och 1960-talen, byggdes det i runda slängar 400 båtar per år i båtbyggeriet. Däribland en liten roddbåt som kallades Harpsundsekan.

ANNONS

Senaste nytt

Byggd i Kvarsebo

För det var hos Forsbergs lilla båtbyggeri i Kvarsebo som beställningen på en lättrodd eka till Harpsund så småningom landade.

Sedan dess har det blivit några byggda och levererade i takt med att deras föregångare tjänat ut.

Tage Erlanders tanke var lika genial som problematisk för säkerhetstjänsten. Med statsministern ute i en liten roddbåt tillsammans med någon internationell höjdare, gavs ingen riktig ro.

Det är inte bara internationella politiska potentater som fått ro i Harpsundsekan. Här är det Olof Palme som roster på när Tage Erlander och kung Gustaf VI Adolf tar sig en tur. (Foto: WikiCommons/Hufvudstadsbladet)

Till en början bar inte ens de ombordvarande flytväst, men i takt med att Olof Palme tog över statsministerposten på 1970-talet blev flytväst obligatoriskt.

Skapar lugn och förtroende

Harpsundsekans påverkan på ett spänt möte, går dock inte att överskatta. Att få en stunds privat samtalsrum ute på sjön, har släppt många diskussionsknutar och skapat möjlighet för förståeliga diskussioner.

ANNONS

Ekan har genom årens lopp fått bjuda på roddturer till många nationellt och internationellt kända namn.

Även Finlands Uhro Kekkonen har fått känna på Harpsundsekans åror. Året är 1967 och Tage Erlander i aktern ser ut att koppla av. (Foto: WikiCommons/Jan Collsiöö/Scanpix)

Vid årorna har bland annat Indira Ghandi, Willy Brandt, David Cameron, Nikita Chrusjtjov, Kofi Annan, Carl XVI Gustaf och Angela Merkel i sakta mak flutit runt på sjön.

I dag får Harpsundsekan ses som Tage Erlanders bidrag till att göra Harpsund till en plats där alla kan mötas – oavsett politisk färg, inriktning eller plats i samhället.

Ombord på ekan är alla lika,

Lär mer:

Om Harpsunds gods

Om Nikita Chrusjtjov här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]