Så föll klubban slutligen i New York. Föremålet? En unik Ferrari 330LM/250 GTO med en fantastisk proveniens.
Rekord: Ferrari såld för halv miljard
Mest läst i kategorin
Efter 38 års ägande, kom så beslutet – Ferrarin ska säljas.
Det gick ett sus genom den klassiska bilvärlden, för bilen i fråga var inte vilken Ferrari som helst, utan en bil med en fantastisk historia och unik proveniens.
Bilen var inte alls okänd. Efter en bult-och-mutter-renovering i slutet av 1980-talet, hade bilen visats upp på ett stort antal shower och kammat hem priser på i stort sett allt den ställt upp på.
Ägaren var inte heller någon trailer-queen-älskare utan hade kört bilen aktivt på uppvisningar.
Men nu var den eran slut, och bilen skulle säljas på auktion, vilket Dagens PS rapporterat om tidigare.
Höga förväntingar
Snacket om bilen började genast.
Ferraris 250 och 275-bilar har under de senaste åren ständigt dragit upp prisnivåerna till nya rekordhöjder.
Kunde detta vara bilen som skulle slå allt som tidigare klubbats?
När klubban slutligen föll i går på RM Sotheby’s auktion i New York var det på en nivå som ingen tidigare bil nått upp till.
I runda slängar slutade notan för köparen på 569 miljoner kronor – alltså drygt en halv miljard kronor, för Ferrarin.
Men, säger du som minns, Mercedes 300 SLR som såldes för något år sedan, var inte den dyrare?
Stämmer, men den auktionen hade ett eget upplägg, och kan inte räknas som en allmän slagauktion som detta nu handlade om.
Senaste nytt
Marknaden besviken
Trots rekordet mumlades det dock åter i kulisserna.
Precis som på börsen hade förväntningarna på bilen varit högre än så. Snacket hade handlat om ett förväntat slutpris på drygt 750 miljoner. Vissa samtal hade till och med diskuterat om miljard-vallen skulle sprängas denna gång.
Nu landade det ändå på rekordsumman 569 miljoner kronor. En ganska ansenlig summa för en bil.
Läs mer:
Om förväntningarna inför auktionen här (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.