Kända båttillverkare som Bertram, Grand Banks och Boston Whaler har alla konstruktören Ray Hunt att tacka för många av sina storsäljare. Okänd för många men av de lite mer insatta i båtbranschen ansedd som geniet och innovatören som förändrade en hel bransch.
Ray Hunt - mannen bakom alla klassiker
Mest läst i kategorin
Den välkände kappseglaren Dick Bertram trodde inte sin ögon. På en tävling i Newport 1958 såg han en liten 23 fots passbåt fara helt obesvärat mellan det stora segelyachterna i vindar på mellan 10-15 sekundmeter.
Passbåten såg inte ut att påverkas alls av de höga vågorna och den for stabilt och säkert i 20 knop fram och tillbaka mellan båtarna.
En innovation från Ray Hunt
Väl i hamn tog han kontakt med ägaren till passbåten och fick beskedet att den var ritad och byggd av C. Raymond Hunt. En seglare och designer som ritade både segel och motorbåtar.
Ray Hunt, som han vanligtvis kallas, hade redan då som visat framfötterna med bl.a. Boston Whalers berömda trimaranskrov, ritat flera kappseglingsbåtar och var dessutom världsmästare i segling i 5.5 klassen. Trots det så var det klassiska trimaranskrovet med ”cathedral design” som han ditintills var mest känd för.
Bertram hade näsa för affärer
Dick Bertrams tävlingsintresse sträckte sig inte bara till segling, han var också intresserad av offshoreracing och hade en bra näsa för affärer.
Tillsammans med några affärspartners 1956 hade han startat tävlingen ”Miami-Nassau powerboat race”. Något som kom att kallas ”The world’s most rugged ocean Race”
Mycket imponerad av Ray Hunts konstruktion
Bertram fick kontakt med Ray Hunt och en inblick i det som att kallas ”deep-V” botten. En innovation Ray Hunt hade ritat och som byggde på att ha en djup V-botten på 24 grader över hela skrovets längd och komplettera med steglister i V profilen som skrovet kunde lyfta på.
Bertram gillade vad han såg och bestämde sig för att låta Hunt rita en större prototyp av den lilla passbåten och låta den delta i den svåra och utmanande tävlingen.
Sagt och gjort. En vårdag 1960 stod den klar vid startlinjen på det tuffa racet. Prototypen var döpt till ”Moppie” som var Bertrams frus smeknamn. Nu skulle äntligen Ray Hunts innovativa konstruktion sättas på ordentligt prov.
Resten är historia, Moppie slog alla rekord
Resten är historia. Bertrams Moppie vann tävlingen överlägset. Den 31 fot långa Moppie tog sig från Miami till Nassau på rekordtid. 160 mil genom tuff sjö och där en tredjedel av deltagarna var tvungna att avbryta den tuffa tävlingen.
Vinsten blev en enorm PR-framgång och blev grunden till Bertram som båttillverkare där alla modeller byggdes på Ray Hunts grundkonstruktion.
Ray Hunt själv hade inte mycket övers för publicitet och hade inte behov av att stå i centrum. Han trivdes bäst bakom rodret på någon av hans segelbåtar, vid ritningsbordet och i verkstaden för att utveckla nya lösningar.
Många välkända konstruktioner
Bland hans 100-tals konstruktioner vid sidan av Bertram 31.an och Bostons Whalers ikoniska trimaranskrov så finns många framgångsrika segelbåtar, en en Americas Cup utmanare och flera modeller för bl.a. Chris Craft och Wellcraft.
Men han har även gjort Grand Banks Eastbay 38 och 43 som bland många anses vara Grand Banks snyggaste modeller.
Fick aldrig patent på sin Deep-V konstruktion
Ray Hunt gick bort 1978 bara 70 år gammal. En av hans stora besvikelser under karriären var att han förlorade patenttvist på sin välkända Deep-V konstruktion. Detta på grund av de snåriga reglerna på amerikanska patentverket.
Det gjorde att hans lösningar kopierades ohämmat av de flesta stora tillverkare vilket gjorde att han tyvärr inte fick någon ekonomisk hävstång på sin framgångsrika konstruktion.
Däremot lever hans konstruktionsbolag, namn och minne kvar som en av de största i den internationella båtvärlden fortfarande vidare.
Ritade mindre känd norsk toppmodell
Bland hans mindre kända konstruktioner är den som norska varvet Ancas beställde för sin exklusiva toppmodell Ancas Queen 30.
En klassisk modell som är en ”dold skatt” bland begagnade båtar och som inte får blandas ihop med den mindre massproducerade Ancas Queen 24 som Ray Hunt inte var involverad i.
Där en Bertram 31a kostar från 700 000 kr för ett bra exemplar och har en ganska avskalad och trist inredning så får man för en bråkdel av pengarna ett lika bra skrov och en betydligt bättre byggkvalitet och inredning i Ancas Queen 30.
En Ray Hunt ikon i centrala Stockholm
Vi hade förmånen att kliva ombord på ett välskött exemplar i centrala Stockholm.
Ray Hunt ritade den först till Ancas som en 28 fotare, men när varvet fyllde på med inredning och större motorer så beslöt man sig för att förlänga skrovet till 30 fot i stället.
Känner du inte till Ancas varvet är det inte så konstigt. De var under 60-talet en riktigt stor tillverare som producerat över 11 000 båtar. 1968 blev de uppköpta av norska Selco, som i sin tur några år senare blev uppköpta av norska båtjätten Fjord.
En dold skatt som är svår att hitta
Får man tag på en bra bevarad Ancas Queen 30 eller en Selco variant så gäller det att vara snabb. Det finns andra som också är ute efter det som kallas ”världens bäste motorbåtsskrov”
En som lyckats få tag på ett toppexemplar är Michael Gahnström. Han såg båten på Blocket och tog flyget direkt upp till Piteå där båten låg. Efter lite förhandlingsturer så blev båten äntligen hans.
Det var en båt från 1968, en av de sista båtarna som Ancas tillverkade innan de blev uppköpta.
Hon hade först köpts av en läkare i Lidköping och därefter haft två ytterligare ägare.
Och nu blev Michael den fjärde ägaren av denna 60-talsklassiker.
Båten var i ett bra skick och skötts mycket väl av de tidigare ägarna som visste vilken pärla de förvaltade.
Ägare nummer två bytte motorerna till två Volvo AD 41.or under slutet på 80-talet och bara gått 700 timmar när Michael köpte henne.
Som att kliva in i en tidsmaskin
Att kliva ombord är som att gå in i en tidsmaskin, här andas tidig James Bond och Peter Sellers.
Till och med namnet på båten matchar. Hon heter Birdie Num-Num efter Peter Sellers klassiska dialog i den hysteriska komedin The Party.
Mycket av retrodesignen från 60-talet är fortfarande kvar. Inget har raserats av 80 och 90-talsrenoverarna som förstört så många andra klassiska båtar.
Det stora akterdäcket är riktigt stort och ger ägaren den flexibilitet man vill ha ombord. Här kan till och med dukas ”långbord” för 8-10 personer om man vill.
Under passagerarstolen ryms köket som blir förvånansvärt brett med bra avställningsytor när man fäller ner stolen.
Nere i ruffen finns all originalinredning kvar. De snygga 60-talsstolarna som matchar ”vardagsrumsbordet” perfekt.
Bakom stolarna ett ”sideboard” i fantastiskt originalskick. Framför bordet en soffa med Pullman bäddar vilket gör att man kan bädda för 3 personer här.
I förpiken en V-koj med bra förvaring och bredvid det snygga sidebordet en toalett med dusch.
Himmelrike för 60-tals retro
Summering av ruffen kan kortfattat beskrivas som himmelrike för en retroinspirerad hipsterfamilj. För Michael däremot var retrodesignen inte det viktigaste.
Han har en ganska lång ”båtkarriär” bakom sig och har ägt både Oxelö båtar och en Storebro 31.a Adriatic med det stora öppna akterdäcket.
Öppet akterdäck utan pentry i ruffen
När han nu letade ny båt så ville han ha ett lika stort och öppet akterdäck som på Storebro 31.an men han ville inte ha pentryt nere i ruffen. Efter att ha letat runt så insåg han att det inte fanns så många modeller att välja på.
Så när Ancas Queen 30:an dök upp på blocket så var det värt att i varje fall kika på.
”jag var inte ute efter en veteranbåt, alla andra båtar jag haft har ju varit nyare än den här” säger Michael. ”Men när jag såg denne, hur smart hon var disponerad och hur väl omhändertagen hon var så var det svårt att stå emot”
”Jag fick den disposition jag ville ha och som bonus fick jag en retro-klassiker med en av världens bästa båtskrov från en ikonisk konstruktör”
Det är svårt att få information om hur många Ancas Queen 30 som tillverkats. Söker man på internationella båtsajter så dyker de upp då och då men är ofta ganska hårt använda då skrovet går så bra i sjön.
Som en tillfällighet är Michaels båtgranne på Stallmästargårdens Båtklubb även den en Ancas Queen 30 vilket troligtvis är unikt på svenska marknaden.
Ray Hunt tittar ner med ett stort leende
Birdie Num-Num är bland de sista som lämnade Ancas 1968 och ett mycket bra exempel på att bra båtar lever längre.
Ray Hunt seglar nog omkring däruppe och tittar ner på henne med ett stolt leende över hur hans båt förvaltas.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.