När sågen för första gången sattes i Lumber Piles överbyggnad 1949, var det nog ingen som trodde att båten fortfarande skulle leva 70 år senare. Men det gör den. Sveriges första Wet-Rod. Om än bara precis…
Räddar du Lumber Pile - Sveriges första Wet-Rod?
Mest läst i kategorin
Året var 1949 när Bosse Hellberg tog fram sågen för första gången. Vad han inte visste då, när han och hans skicklige båtbyggare tittade på den endast 10 år gamla Boghammar-coupén, var att det var första gången de drastiskt skulle modifiera en gammal mahognyracer, men långt ifrån den sista.
Varför det blev den operation det blev, vet vi inte idag. Bosse hade bara två år tidigare tagit hem en 16’ Gar Wood-utility från USA och kanske var det den han såg linjerna hos, och ville testa om det skulle kunna gå att göra en liknade båt av en lätt avdankad svensk coupé?
Ordentligt tag med sågen
Herrarna med sågen var inte sena att utröna om deras tes kunde stämma. Sagt och gjort – coupén sågades av. Inredning, motor, tank och styrning plockades bort. Sedan kapades båten en meter i aktern, fick en ny akterspegel och sedan byggdes ett mellandäck bakom det nya hela förarsätet.
Motorn fick lutas om och sedan kläs med en huv enligt Gar Woodens recept. De gamla Boghammar-beslagen fick andra mer amerikanska ersättare där en avgjutning av en Gar Wood-ruta fick bli pricken över i:et.
Lekbåten såldes vidare
Båten kom sedan att användas som lekbåt några år innan andra båtar köptes in och den gamla Boghammaren fick gå vidare.
Under åren som gick, blev den en förändringens båt. Den ombyggnation som Bosse med snickare hade påbörjat, kom att fortsätta genom båtens liv.
Trots sina knappa mått på 5 x 1,92 m byttes det motorer, inredningen byggdes om och däcken, som från början varit fusknåtade breda mahognybitar, byttes snart mot olika varianter av behandlad plywood.
Börjar få ålderskrämpor
Det lätt byggda skrovet började på 1970-talet att visa rejäla ålderskrämpor med spräckta bord och spant men dock utan röta.
Mästersnickaren Anders Wretling hade köpt båten 1967 av “Lill-Hasse” Gustafsson 1967, som gav båten en rejäl upprustning, bytte den gamla Chrysler-sexan mot en Chris Craft 283 V8 och renoverade botten.på henne.
1983 köptes Lumber Pile av Ulf Lindén, som fortsatte utveckla wet-rodkonceptet med ett mycket tufft och genomtänkt resultat.
Den panoramaruta som ersatt den vackra Gar Wood-rutan togs av, ett nytt fuskribbat plywood-däck lades på plats och en ny Chris Craft-inspirerad ruta med tillhörande tuff cab-ställning kom på plats.
1987 köptes hon av Thomas Rönnberg som använde henne flitigt några år i Stockholms skärgård några år innan motormannen Tommy Fäldt övertog henne.
Full med hallon
Sedan försvann denna unika racer helt, och dök inte upp förrän 2016 i Strängnäs, där hon stod utomhus, full med vatten och fullständigt förstörd. Hon hamnade så småningom i mina gömmor för att bevaras till framtiden.
Men har hon egentligen en framtid? Hon är på alla sätt trött och slut. Hade hon inte haft sin historia och hade hon inte haft sin dokumentation, så skulle jag sågat upp henne.
Men nu är hon ju de facto Sveriges första Wet-Rod och med allt vad det innebär.
Värd att rädda?
Är det du som tar hand om henne och ger henne en ny chans? Du får henne – bara du lovar att se till att hon en dag åter flyter på vågorna i ett kanonskick men i en stil som du själv bestämmer.
För Lumber Pile är en båt som levt i förändringarnas tidevarv. Ända sedan den där dagen då Bosse Hellberg tog fram sågen.
Läs också:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.