Om du trodde att vi här uppe i Norden, inte haft några superyachter av internationell klass bärande våra flaggor, så trodde du fel.
Nordens superyachter - sprängda, brända och några överlevande
Mest läst i kategorin
Som sjöfararnationer har den officiella relationen till vatten och hav varit viktig för de Nordiska länderna.
Detta tillsammans med vår stora mängd skickliga och framgångsrika entreprenörer, har gjort att Nordiska vatten rymt några av världens allra vackraste superyachter. Kolla själv på vår sammanställning nedan.
S/S Drott
Kung Oscar II favorit-yacht som han befor kusten upp och ned med. Ofta sedd gäst på bland annat Marstrand. Ett mycket vackert fartyg som tyvärr mötte skrotningsdöden 1923 i Köpenhamn.
Hon byggdes som minkryssare på Bergsunds mekaniska verkstad i Stockholm 1877 och räknas som Flottans första moderna kryssare.
Blev sedemera stabsfartyg och förde till slut Kungens standert på flaggspelet. Avrustades samtidigt och slutade som hovets mer eller mindre privata yacht.
M/Y Hi-Esmaro
Byggdes under 1928 utanför New York på beställning av asbest-miljardären Hiram Manville och sjösattes 1929. Familjen Manville gjorde sedan en resa över Atlanten via övervintring i Monaco, upp till Stockholm sommaren 1930.
Här besöktes Stockholmsutställningen och KSSS 100-årsjubileum där Hi-Esmaro fungerade som bas för den svenska Kungafamiljen då den unga vackra Estelle Manville året innan gift sig med Folke Bernadotte.
Den vackra yachten sänktes under amerikanska marinens flagg i Japanska sjön 1943.
S/S Finlandia
Yachten byggdes 1908 i New York och sjösattes under namnet Vanadis. Hon beställdes av CKG Billings, e stor industrialist från New York. 1919 köptes hon av baron Hjalmar Linden som döpte om henne till Finlandia.
Hjalmar Lindens liv var en stormig resa, liksom hela Finlands vid denna tid. Efter att ha kämpat ett antal politiska strider i det oroliga Finland, sålde han alla sina bruk, verkstäder, sågverk och privata ägodelar 1921 och begick därefter självmord.
Finlandia såldes vidare och gick bland annat som charteryacht under namnet Ianara. Skrotades tyvärr sedan 1938.
M/Y Southern Cross
Byggdes 1930 som M/Y Rover på beställning av James Mackay. Köptes 1932 av miljardären Howard Hughes och fick då namnet Southern Cross och sålde henen vidare 1937 till Elektrolux-miljonären och svensken Axel Wenner-Gren.
Efter att ha lämnat Sverige med Southern Cross strax innan WW2 bröt ut i september 1939, svartlistades Southern Cross. Övertogs senare av Mexikanska flottan och sjönk i Vera Cruz hamn efter en brand i slutet på 1950-talet.
Myndigheterna säger att hon är bärgad och skrotad, men lokal rykten säger att hon ännu ligger kvar på botten…
K/S Norge
Byggd i England 1937 för miljonären Thomas Sopwith. Beslagstogs av Royal Navy 1939 och tjänade under andra världskriget som bevakningsfartyg.
Skänktes till Kung Haakon VII som gåva av det Norska folket, och har sedan dess funnits i i det Norska kungahusets ägo. K/S Norge används fortfarande av det Norska Hovet men sköts av den Norska Flottan.
K/Y Dannebrog
Byggdes på Örlogsvarvet i Köpenhamn och sjösattes 1932. Döptes till Dannebrog av drottning Alexadrine vid sjösättningen. Fartyget har sedan dess tjänstgjort som den danska kungafamiljens representationsyacht.
Har sedan hon byggdes, avverkat över 300 000 sjömil och har bland annat varit på besök i alla Danska, Färöiska och Grönländska hamnar. Är än idag i ett ypperligt skick efter en stor renovering i början på 1980-talet då bland annat hennes motorer byttes.
M/Y Seagull
Ett av nordens äldsta maskindrivna fartyg. Byggd redan runt 1850 på Motala Verkstad för Hallands Ångbåts AB för att trafikera Västkusten, Danmark och Tyskland. Hon var bland annat Sveriges första fartyg med elektriskt ljus ombord.
Efter många turer köptes hon 1930 av den finska affärsmannen Hans von Rettig, fick namnet Seagull och byggdes om till en ytterst luxuös lustjakt. Rettig ägde henne till 1936 då han donerade henne till Finska staten för att användas som representationsfartyg och hon fick då namnet Aura II.
Under krigstjänst exploderade en mina på hennes akterdäck 1940 under väg över Ålands hav. Akterskeppet slets av och hon sjönk på fem minuter. 26 man dog och 15 räddades. Hennes sjunkplats finns dokumenterad så det går att bärga henne…
Lady Hutton
Märkligt nog beställdes även denna yacht av CKG Billings och fick, som efterföljare till Finlandia (ovan) namnet Vanadis vid sin sjösättning 1924.
1925 köptes hon av aktiemagnaten Harrison Williams som gav henne namnet Warrior och gjorde en årslång smekmånadskryssning med henne tillsammans med sin fru Mona.
Pampig 18-årspresent
1930 fick Barbara Hutton, arvtagerska till Woolworth-kedjan, yachten som 18-årspresent av sin far och fick då namnet Lady Hutton.
1940 såldes hon till Brittiska Flottan och hamnade efter kriget i Norge och sedan i Sverige. Gick som passagerarbåt en tid mellan Stockholm och Åbo.
1980 köptes hon för skrotvärdet av några svenska finansmän, som lät helrenovera fartyget och lägga henne som affärs-hotell på Riddarholmen i Stockholm, där hon ligger än idag.
Läs också:
Historien om familjen Manville
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.