Dagens PS

Nödropet: Vasa-skeppet sjunker igen

Vasa sjunker
Efter 62 år på land behöver nu Vasa nya och större stöd för att inte sjunka ihop. Och nu behöver allmänheten hjälpa till. (Foto: Vasamuseet)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 13 dec. 2023Publicerad: 12 dec. 2023

År 1628 sjönk regalskeppet Vasa på Strömmen i Stockholm på sin jungfrufärd. Nu, 62 år efter bärgningen, sjunker hon igen och behöver hjälp för att överleva.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Historien om hur Sveriges nybyggda stolthet, regalskeppet Vasa, förliste på Stockholms ström 1628 inför hela staden som åskådare, är så väl berättad att du troligen kan den utan och innan.

Lika känd är nog bärgningen, som kunde genomföras 1961, efter mångårigt sökande efter Vasa av entusiasten Anders Franzén.

Välkänt misslyckande

Sedan dess har Vasa vuxit till ett av Sveriges största turistmål och en reklampelare för Sverige.

Lite märkligt kan tyckas, att ett bevisat misslyckande ska vara ett av våra största stoltheter för ingenjörslandet Sverige.

Det var en dramatisk dag 1628 när det stolta nybyggda regalskeppet Vasa gick till botten i centrala Stockholm. (Bild: Vasamuseet)

Åren på torra land börjar nu slita på skeppets konstruktion. Pallningen under henne har visat sig inte vara tillräcklig.

ANNONS

Senaste nytt

Byggd för att ligga i vatten

Fartygets konstruktion är byggd för att hon ska ligga i vattnet med ett jämnt tryck på hela skrovet. De punkter som nu bär upp hennes tyngd, är inte stora nog för att tillräckligt avlasta henne.

ANNONS
Projektchef Magnus Olofsson går nu ut och ber allmänheten om hjälp för att kunna rädda Vasa till framtiden. (Foto: Per Nilsson /SVT)

“VI behöver fördela vikten på större yta och bygga ett inre skelett som bromsar den nedåtgående rörelsen”, säger projektchef Magnus Olofsson på Vasamuseet.

Golvet behöver rivas

För att kunna komma åt och bygga en ny bärande konstruktion behöver golvet under fartyget rivas upp innan nya stöttande balkar kan monteras på plats.

Arbetet beräknas landa någonstans runt 150 till 200 miljoner kronor, pengar som nu Vasamuseet går ut till allmänheten och ber om hjälp med.

Att hålla ett fartyg som Vasa i skick som upplagt kräver ett ständigt arbete där till och med vissa delar måste bytas för att strukturen ska hålla. (Foto: Anneli Karlsson/Vasamuseet/SMTM)

Fler med knaper ekonomi

“Vi vänder oss till privatpersoner och företag, det kan vara gåvor och det kan vara via sponsring”, säger Magnus Olofsson.

Får inte museet hjälp med ekonomiska bidrag tvingas de låna medel från staten, vilket skulle påverka museet ekonomi lång tid framöver.

ANNONS

Vasamuseet är inte ensamt om att signalera att ekonomin är svår att få ihop.

Även Naturhistoriska Riksmuseet och Nationalmuseum stångas med ekonomiska bekymmer och kan behöva stöd utifrån för att få ihop ekonomin framöver.

Läs mer:

Om Vasa-skeppet här

Bli din egen ubåtskapten (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS