År 1628 sjönk regalskeppet Vasa på Strömmen i Stockholm på sin jungfrufärd. Nu, 62 år efter bärgningen, sjunker hon igen och behöver hjälp för att överleva.
Nödropet: Vasa-skeppet sjunker igen
Mest läst i kategorin
Historien om hur Sveriges nybyggda stolthet, regalskeppet Vasa, förliste på Stockholms ström 1628 inför hela staden som åskådare, är så väl berättad att du troligen kan den utan och innan.
Lika känd är nog bärgningen, som kunde genomföras 1961, efter mångårigt sökande efter Vasa av entusiasten Anders Franzén.
Välkänt misslyckande
Sedan dess har Vasa vuxit till ett av Sveriges största turistmål och en reklampelare för Sverige.
Lite märkligt kan tyckas, att ett bevisat misslyckande ska vara ett av våra största stoltheter för ingenjörslandet Sverige.
Åren på torra land börjar nu slita på skeppets konstruktion. Pallningen under henne har visat sig inte vara tillräcklig.
Senaste nytt
Byggd för att ligga i vatten
Fartygets konstruktion är byggd för att hon ska ligga i vattnet med ett jämnt tryck på hela skrovet. De punkter som nu bär upp hennes tyngd, är inte stora nog för att tillräckligt avlasta henne.
“VI behöver fördela vikten på större yta och bygga ett inre skelett som bromsar den nedåtgående rörelsen”, säger projektchef Magnus Olofsson på Vasamuseet.
Golvet behöver rivas
För att kunna komma åt och bygga en ny bärande konstruktion behöver golvet under fartyget rivas upp innan nya stöttande balkar kan monteras på plats.
Arbetet beräknas landa någonstans runt 150 till 200 miljoner kronor, pengar som nu Vasamuseet går ut till allmänheten och ber om hjälp med.
Fler med knaper ekonomi
“Vi vänder oss till privatpersoner och företag, det kan vara gåvor och det kan vara via sponsring”, säger Magnus Olofsson.
Får inte museet hjälp med ekonomiska bidrag tvingas de låna medel från staten, vilket skulle påverka museet ekonomi lång tid framöver.
Vasamuseet är inte ensamt om att signalera att ekonomin är svår att få ihop.
Även Naturhistoriska Riksmuseet och Nationalmuseum stångas med ekonomiska bekymmer och kan behöva stöd utifrån för att få ihop ekonomin framöver.
Läs mer:
Bli din egen ubåtskapten (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.