1988 kom att bli ett märkesår för Roslagsloppet genom Stockholms skärgård. Det var året då kung Carl XVI Gustaf deltog.
När Kungen körde Roslagsloppet
Mest läst i kategorin
Det talas om 1988 som det år då inget var som vanligt.
Roslagsloppet – denna världens längsta offshore-tävling för motorbåtar – hade anordnats sedan 1962 och vuxit till en skärgårdens folkfest.
Roslagsloppet – eller Rosan som det heter i folkmun – gick på en dag då alla var ute och tittade.
Åskådarbåtarna låg i fyrdubbla led utefter banan.
Som en förare sa: “det var egentligen helt onödigt med en navigatör – det var bara att åka där åskådarbåtarna låg så kom man rätt.”
Till säsongen 1988 hade tävlingsledningen planer på att försöka lyfta det hela ett snäpp till.
Tillsammans med den legendariska importfirman NK Kristensson skapades en speciell klass med Sea Ray-båtar som självklart NK Kristensson var importör av.
Kändisklass
Bakom rattarna på dessa båtar sattes några dåtida kändisar med skådisen Ulf Brunnberg och stuntmannen Johan Thorén som främsta namn.
Men ledningen ville mer än så.
Tänk om det gick att få några riktiga kändisar med i loppet. Några som verkligen skulle dra folk och press?
En tanke som många arrangörer tänkt och drömt – att få några riktiga affischnamn med. Men vägen dit är oftast alldeles för lång och omständlig för att det skulle kunna bli verklighet.
Men denna gång gav sig inte ledningen.
Kontakter inventerades och snart hade två personer ringats in – både som drömdeltagare och faktiskt också som möjliga: Tennis-esset Björn Borg och kung Carl XVI Gustaf.
Senaste nytt
Björn Borg gick fort
Björn Borg var det enkla kortet. Han hade just fått sin fantastiska båt Thundercan att fungera och var aldrig sen på att samla in publicitet och gillade att synas. Så snart var den namnunderskriften insamlad.
Men Dunderburken, som Borgs båt kallades i folkmun, måste ju få några likvärdiga motståndare.
I motorrummet på Björn Borgs hade konstruktören Rolf Eliasson stuvat ner dubbla trimmade amerikanska Big Blocks som teoretiskt sett skulle ge en toppfart på över 70 knop.
Så fort hade dock inte båten kommit upp i ännu, men några någorlunda likvärdiga motståndare var ändå nödvändiga att få fram.
En konkurrent var nödvändig
Visst fanns det en och anan svenskbyggd båt som skulle kunna ge Dunderburken en match, men nog tittade ledningen för Roslagsloppet åt det amerikanska hållet. Och var vore inte coolare än att få en Cigarette – powerbåtarnas powerbåt – på startlinjen.
Amerikanska Cigarette är ett legendariskt båtmärke. Varumärket rankades som en av världens 100 mest värdefulla av Forbes för några år sedan.
Importör i Sverige för Cigarette var Staffan Hansson. En mycket sympatisk person som gjort väl ifrån sig i näringslivet som producent och grossist av djurfoder.
Två båtar fanns att tillgå
Kontakt togs och visst, Staffan hade två stycken Cigarette 38 Hawk på väg hem från USA. Och det skulle ju vara kul att ställa upp med dem i Roslagsloppet – bara ledningen fick fram en bra förare till den ena.
Du var det bäddat för att dra i kontakterna med Hovet. En plan ritades upp som skulle kunna fungera och Kungen själv approcherades.
Och svaret blev överraskande ja. Kungen kunde absolut tänka sig att ställa upp.
Ledningen hade fått sin drömdeltagare och Staffan Hansson fått sin rorsman på den andra Cigaretten.
Ett team skapades
Nu sattes ett team ihop kring båten. Kungen själv skulle köra och hans kamrat från gänget kring motortorpedbåten T46, kommendörkapten Ninian Ramel, skulle sköta navigationen.
Cigaretternas motorer sköttes av tävlingsföraren Göran Öhlund, som själv skulle åka i den andra båten med Staffan Hansson, men satte sin kollega Anders Samuelsson i den kungliga båten, för att ha koll på det maskinella.
Med ombord fanns också Kungens gode vän Bertil Nordström, som delade kungens stora båtintresse och dessutom var aktiv kring gänget runt T46:an.
Noggranna förberedelser
Noggranna förberedelser gjordes nu. Båtarna preparerades minutiöst och kungen själv deltog ett flertal gånger i arbetet inför loppet.
Anders Samuelsson, som var det som fick ansvar för båten, var ute ett flertal gånger med kungen och lärde honom båtens alla egenskaper inför tävlingen.
Så kom då dagen D.
Mediaintresset för Kungens och Björn Borgs deltagande var enormt.
Åskådarleden, från Stockholms innerstad ända upp till Öregrund, var täta. Alla ville få en glimt av “kändisbåtarna” när de passerade förbi.
Starten för den stora klassen
Klockan 11.30 gick starten för de stora båtarna. Kungens Cigarette med numer 16 på sidan och Björn Borgs Dunderburken med nummer 606 som tävlingsnummer.
Det blev en lugn resa upp mot Öregrund för Kungens båt. Allt fungerade som det skulle och Anders Samuelsson fick inte mycket att göra.
Hysteri på stränderna
Vid omstarten efter den lugna passagen genom Väddö kanal var det dock uppståndelse. Stränderna var fyllda med publik som ville se när Kungen drog på. Så pass mycket att startern Jan-Olof Lundberg fick svårt att vifta iväg båtarna.
Strax efter 15.30 korsande Kungens båt mållinjen som fyra i sin klass – bland annat slagen av den andra Cigaretten som dock utrustats med 50 procent starkare maskiner inför loppet.
För Björn Borg gick det dock sämre.
Först motorkrångel och därefter grundkänning gjorde att han tvingades bryta.
Roslagsloppet hade fått sina drömmar förverkligade. Och Kungen hade fått köra båttävling – nästan som vilken vanlig person som helst.
Här finns massor av Roslagsloppsnostalgi att gräva i.
Roslagsloppet fyller 60 år. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.