Dagens PS

När Caproni var det största planet i världen

Caproni Ca.90 var världens största biplan då det byggdes. Och är det fortfarande.
Caproni Ca.90 var flygplanet som skulle bli luftens stora laståsna med en kapacitet att bära upp til 8000 kilo bomber. Nu fick det aldrig användas i skarpt läge utan blev snabbt omodernt och undanstuvat som en del av den italienska teknikhistorien. (Foto: arkiv/Planehistoria)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 31 mars 2024Publicerad: 31 mars 2024

Med en vingbredd på 47 meter och en lastkapacitet som slog allt annat, blev italienska Caproni Ca.90 världens största biplan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Människans intresse för att förstöra för andra har alltid varit en av de starkaste drivkrafterna för tekniska framsteg. Det är under krig som uppfinningstakten har varit som störst och då den tekniska utvecklingen har varit som starkast.

Men även i fredstider har möjligheten att sabotera för andra varit en stark drivkraft. Så även för den italienska ingenjören, konstruktören och flygaren Giovanni Battista Caproni.

Giovanni Battista Caproni tillsammans med sin bror.
Capronii (till vänster) tillsammans med sin broder tidigt under sin karriär. (Foto: WikiCommons)

Caproni hade startat sin egna flygplansfabrik 1908 efter att ha varit helt fångad av flygets utveckling sedan han år 1900 sett en uppvisning av de amerikanska bröderna Wright.

Hans företag växte fort och blev snart Italiens främsta leverantör av flygplan till den italienska försvarsmakten och med tiden även till andra länders flygvapen – däribland det svenska.

Civil verksamhet

När första världskriget var slut, sjönk efterfrågan på militära flygplan väsentligt och verksamheten i Capronis verkstäder fick nu riktas om på civila flygplan.

De plan som hade haft störst framgång under kriget var företagets bombplan, och den nischen fortsatte Caproni att utveckla.

Ritningen till Caproni Ca.90.
Konstruktionen av Ca.90 var i stort sett bara en uppförstorad variant av företagets tidigare modell Ca.73. (Foto: Arkiv/planehistoria)
ANNONS

I mitten på 1920-talet premiärvisades företagets modell Ca.73, ett stort biplan (ett flygplan med två vingar ovanpå varandra) som kunde byggas både för civil passagerardrift, men främst var det framtaget som ett stort bombplan.

ANNONS

Senaste nytt

Ska bli störst

Med modellen Ca.73 som baskonstruktion, började Caproni rita på ett ännu större bombplan – modell Ca.90 – som skulle bli större och mer effektivare än alla andra tidigare och konkurrerande maskiner.

Det var italienska Isotta Fraschini som motoriserade det stora Caproni-planet.
Två av flygplanets magnifika W18-motorer med tre cylinderrader med sex cylindrar i varje. Notera mannen på marken. Detta var ett stort flygplan. (Foto: Arkiv/planehistoria)

Med sex 1000-hästars W18 Isotta Fraschini Asso 1000-motorer placerade i konstruktionen så att tre var riktade framåt och tre bakåt, skulle det 46,58 meter breda och 26,94 meter långa planet kunna lyfta med en last av 8000 kilo civil eller militär last.

Bara ett byggt

När planet så slutligen premiärlyfte den 13 oktober 1930 var Caproni Ca.90 världens största landbaserade flygplan – endast överträffat av de större flygbåtarna. Och faktum är att det fortfarande har rekordet som världens största biplan.

Företagsledningen och representanter för flygvapnet samlade vid jätteplanet.
Delar av företagets ledning och representanter fr det italienska flygvapnet vid preiärflygnijngen 1930. (Foto: Arkiv/planehistoria)

Det blev dock ingen industriell succé. Utvecklingen gick fort under 1930-talet och Ca.90 kom snart att bli omodernt på många områden. Så det första testplanet kom också att bli det enda som lämnade Capronifabriken.

ANNONS

Nu blev det snart andra tider med militär upprustning och den annalkande jetåldern stod och knackade på dörren. Och då är ett biplan med arv från första världskriget inte mycket att hurra för.

Läs gärna mer här om Caproni Ca.90 och dess öde.

När svenskt flygvapen stred mot Sovjet. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Fonder

Europeiska fonder med makalös avkastning

17 nov. 2024
ANNONS