Med en vingbredd på 47 meter och en lastkapacitet som slog allt annat, blev italienska Caproni Ca.90 världens största biplan.
När Caproni var det största planet i världen
Mest läst i kategorin
Människans intresse för att förstöra för andra har alltid varit en av de starkaste drivkrafterna för tekniska framsteg. Det är under krig som uppfinningstakten har varit som störst och då den tekniska utvecklingen har varit som starkast.
Men även i fredstider har möjligheten att sabotera för andra varit en stark drivkraft. Så även för den italienska ingenjören, konstruktören och flygaren Giovanni Battista Caproni.
Caproni hade startat sin egna flygplansfabrik 1908 efter att ha varit helt fångad av flygets utveckling sedan han år 1900 sett en uppvisning av de amerikanska bröderna Wright.
Hans företag växte fort och blev snart Italiens främsta leverantör av flygplan till den italienska försvarsmakten och med tiden även till andra länders flygvapen – däribland det svenska.
Civil verksamhet
När första världskriget var slut, sjönk efterfrågan på militära flygplan väsentligt och verksamheten i Capronis verkstäder fick nu riktas om på civila flygplan.
De plan som hade haft störst framgång under kriget var företagets bombplan, och den nischen fortsatte Caproni att utveckla.
I mitten på 1920-talet premiärvisades företagets modell Ca.73, ett stort biplan (ett flygplan med två vingar ovanpå varandra) som kunde byggas både för civil passagerardrift, men främst var det framtaget som ett stort bombplan.
Senaste nytt
Ska bli störst
Med modellen Ca.73 som baskonstruktion, började Caproni rita på ett ännu större bombplan – modell Ca.90 – som skulle bli större och mer effektivare än alla andra tidigare och konkurrerande maskiner.
Med sex 1000-hästars W18 Isotta Fraschini Asso 1000-motorer placerade i konstruktionen så att tre var riktade framåt och tre bakåt, skulle det 46,58 meter breda och 26,94 meter långa planet kunna lyfta med en last av 8000 kilo civil eller militär last.
Bara ett byggt
När planet så slutligen premiärlyfte den 13 oktober 1930 var Caproni Ca.90 världens största landbaserade flygplan – endast överträffat av de större flygbåtarna. Och faktum är att det fortfarande har rekordet som världens största biplan.
Det blev dock ingen industriell succé. Utvecklingen gick fort under 1930-talet och Ca.90 kom snart att bli omodernt på många områden. Så det första testplanet kom också att bli det enda som lämnade Capronifabriken.
Nu blev det snart andra tider med militär upprustning och den annalkande jetåldern stod och knackade på dörren. Och då är ett biplan med arv från första världskriget inte mycket att hurra för.
Läs gärna mer här om Caproni Ca.90 och dess öde.
När svenskt flygvapen stred mot Sovjet. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.