Skärgårdsstaden Västervik var förra veckan värd för Classic Boat Meet 2022. Under fyra dagar visades ett urval av Sveriges flytande kulturskatt. Många helt unika klassiska båtar låg uppradade efter varandra för allmän beskådning.
Mästerverken från Classic Boat Meet i Västervik
Mest läst i kategorin
I eskader från norr och söder kom det båtar för att delta i året upplaga av Classic Boat Meet i Västervik. Över 60 klassiska båtar var anmälda och med eftersläntarna blev det ett 70-tal skönheter.
Det var segel- och motorbåtar av alla storlekar. De kom även klassiker från utlandet, från Norge och Åland, och så en överraskning på lördagen när en danskflaggade R12:an med segelnummer D1, Thea byggd 1918, kom in i hamnen.
Eventet hade ett omfattande program med eskader och kappseglingar, öppen båt hos Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen, föreläsningar om 12m R-båten Princess Svanevit, om nordiska klinkbåtstraditioner på UNESCO:s lista och om kommande båtvårdsläger i Gamleby.
Det var också studiebesök hos den svensk/norska båttillverkaren Windy, masttillverkaren Marström och producenten av flytande hus Aquavilla. Till detta kom prisutdelningar och festligheter med god mat, livemusik och dans.
Som en bonus, om man inte hade fått en tillräckligt dos träbåtar redan, ett besök hos Pia och Björn Jurell som driver Holms Yachtvarv i Gamleby.
Mästerverk efter mästerverk uppradade vid bryggorna
På bryggorna vid Pampas Marina och skeppsbron i Västervik låg klassikerna uppradade. Allt från motorbåtar, segelbåtar och några allmogebåtar, i alla tänkbara storlekar.
Det påminner oss om vilket världsunikt flytande kulturarv som vi har i Sverige. Här nedan följer några godbitar från helgen.
De klassiska motorbåtarna
Eventets största fartyg var M/Y Arona på 26 x 4.45 meter. Det är något majestätisk över en så stor klassiker från 1904. Den tar verkligen plats och sådana större båtar eller fartyg är ett måste när det gäller ett riktigt båtevenemang. Det är som att den sätter ribban.
Därefter kommer en radda med andra båtar i MYS-Yacht register, alltså över 12 meter och minst 30 år gamla; Carla III, Vitesse, Biscaya, m.fl. som alla gav Classic Boat Meet pondus.
I samma storleksklass men något mindre fanns den C G Pettersson ritade M/Y Saraband från 1914. Saraband byggdes på Fittja varv söder om Stockholm och har en brokig historia.
1992 “hittades” hon på land i Blekinge och 1998 antog nuvarande ägare, Mats Nygård, utmaningen och renoverade henne.
Bland de mindre motorbåtarna fanns det en nybliven 100-åring med en mycket intressant historia. Den har ägs av två familjer och i den ena familjen gått i arv i fyra generationer.
Motorn i båten är från 30-talet. Det handlar om CG Petterssonbåten M/Y Kari från 1922. Båten är i utmärkt skick.
De klassiska segelbåtarna
När det gäller segelbåtar är det 3 st som utmärkte sig på olika sätt. Den stora Tore Holm segeljakten Maribell byggdes i Gamleby 1944.
En båt med en mycket intressant historia. 2006 såldes den till Norge där nuvarande ägarna, Dag och Elin Vold, vårdar båten med stor omsorg.
Den något mindre skärgårdskryssaren, SK 22 S279, Gullvingen konstruerats av Harry Becker 1948 och har ägts av samma ägare i inte mindre än 50 år vilket är mycket ovanligt i träbåtssammanhang.
Ägaren Rolf Herrström fick motta Skärgårdskryssareförbundets “Varunapokalen” av Sven och Maria Matton, en pokal som delas ut för hedervärda insatser för skärgårdskryssare.
Den äldsta jakten på plats, S/Y Gandul ritades av Axel Nygren och byggdes av August Plym på Stockholms Båtbyggeri i Liljeholmen 1985.
Båten är en skönhet i sig och har en historia som är svårt att matcha (något som vi har tidigare uppmärksammat i artiklar här på Dagens PS).
Gandul räddades från ett förfall av Renoveringsfonden under ledningen av Tor Hedvall och överlämnades vid en symbolisk ceremoni formellt till de nya “vårdarna” Utbildningsrederiet i Göteborg.
De klassiska allmogebåtarna
Västervik fylldes av som vanligt av allmogebåtar under den klassiska Hasselörodden på onsdagen den 20:e juli. Ett fåtal allmogebåtar hade även registrerats för Classic Boat Meet, bland annat den lilla båten Ida som uppmärksammades med året pris.
En annan var replikan “Valkyria” en lotsjakt från Kalmarsund från början av 1900-talet. Valkyria är spririggad med röda segel och har numera en elmotor inbyggt i rodret som ger en räckvidd på cirka 10 NM vid 5 knop.
Eldriften används för tilläggning och ta sig runt i hamnen.
Kappseglingen
Under två dagar genomfördes kappseglingar i skärgården utanför Västervik. Klassiker som är byggda eller ritade före 1970 fick kappsegla på en bana på 20 NM.
För att det ska vara rättvis kamp mellan de olika båtarna användes mätetalet Alma. Efter noga beräkningar av tävlingsledningen kunde man på lördagskvällen genomföra prisutdelningen för kappseglingarna.
Totalvinnare blev Janne Nystedt med sin SK30 S163 Pani från 1937, följd av Rikard Wissing med sin 10mR S3 Aavoryn från 1923, och Ulf Aronsson med sin havskryssare KR975 Josephine från 1966.
Hela resultatlistan finner ni här.
Båtarna som inte kom fram
Som det är med livet så behöver man ibland lägga om kursen. Två mycket intressanta båtar bör nog nämnas i sammanhanget nämligen Skärgårdskryssaren SK75:an S/Y Mazurka 1905 som är årets GYSS-stipendiat som skulle mottaga diplom och pris (något jag nyligen skrev om här på Dagens PS).
Hon fick dessvärre motorhaveri söder om Nynäshamn och fick vända. Även den underbara kostern Klipper från 1880 fick vända på grund av väder och kraftig motvind.
Hon är den enda kvarvarande av sitt slag och en klassiker vars ägare Oskar Juhlin föredömligt förberett henne för att möta hårda hållbarhetskrav; Klipper har nyligen sanerats från blymönja och har konverterats till eldrift.
Historisk mark
Som om det inte vore nog med alla dessa vackra farkoster, Classic Boat Meet bjöd på massor av möten med trevliga människor och var ett utmärkt genomfört evenemang.
Som avslutning ‘extra allt’ gavs ett unikt studiebesök på Holms Yachtvarv i Gamleby, ca 20 minuters bilfärd från Västervik. Här ordnades en VIP-visning av Pia och Björn Jurell på vad jag skulle kalla för Sveriges historiska seglar-mekka.
I Gamleby känner man historiens vingslag speciellt efter att man har läst Tapani Koskelas Tore Holm-biografi med titel “I have won, I have lost” nyligen utgiven av Veteranbåtsföreningen.
Pia och Björn har gjort ett fantastiskt arbete och har mycket spännande på gång. Bland annat ordnas det en båtvårdsläger på varvet den 7-13 augusti i samarbete med Motor Yacht Society (MYS).
Ofattbart att Tore Holm inte uppmärksammas mer
Och så en personligt reflektion. Det är ofattbart att det inte finns en staty, en gata eller torg uppkallat efter en av Sveriges främsta olympier, yacht designer, båtbyggare och seglare i Gamleby, eller i Stockholm för den delen.
Efter intensiva dagar var det så dags att sätta riktningen hemåt och se fram emot nya träffar för vackra klassiska båtar som till exempel Carl Gustaf Pettersson Sällskapets sommarträff vid Heleneborgs båtklubbs klubbholme Idskär lördagen den 30 juli.
Eller varför inte The Scandal Beauty Trophy i Sandhamn onsdagen den 3 augusti arrangerad av Gaff Yacht Society Racing Club eller Classic Poker Run lördagen den 20:e augusti.
Fakta Classic Boat Meet
Classic Boat Meet är ett initiativ av MYS i samarbete med SYS, GYS, Skärgårdskryssareförbundet, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar, Westerviks Segelsällskap, Westerviks Segelsällskap Wikingarna, Smålands Seglarförbund, Riva Klubben, Carlscrona Veteranbåtar, Aqua Floating Group, Pampas Marina i Västervik, Västerviks Kommun och Västervik Framåt.
För mer information: https://www.classicboatmeet.se/
Mer artiklar om klassiska båtar:
Stockholmsutställningen och den stora tragedin. Dagens PS
Skärgårdens riktiga kungar – de första pendlarna. Dagens PS
Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.
Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.