Dagens PS

Mästerverken från Classic Boat Meet i Västervik

Scania Vabis beställde M/Y Vitesse 1918 och ville med den visa upp sin nya V8 motor på 15,7 liters slagvolym och 110 hk på fotogen och 140 hk på sprit. Hon ritades av den legendariske Knut Ljungberg och byggdes på Hästholmsvarvet. Vitesse var då Sveriges snabbaste båt, med en hastighet på över 17 knop. Vitesse såldes 1922 till fabrikör Åke Pauli. Kända gäster ombord är kung Gustav V, Douglas Fairbank med maka Mary Pickford, prinsessan Sibylla, Anita Ekberg och dagens kungafamilj. Ägs idag av Richard Bergström. (Foto: Martin Prieto Beaulieu )
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu
Uppdaterad: 28 juli 2022Publicerad: 28 juli 2022

Skärgårdsstaden Västervik var förra veckan värd för Classic Boat Meet 2022. Under fyra dagar visades ett urval av Sveriges flytande kulturskatt. Många helt unika klassiska båtar låg uppradade efter varandra för allmän beskådning.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I eskader från norr och söder kom det båtar för att delta i året upplaga av Classic Boat Meet i Västervik. Över 60 klassiska båtar var anmälda och med eftersläntarna blev det ett 70-tal skönheter.

Det var segel- och motorbåtar av alla storlekar. De kom även klassiker från utlandet, från Norge och Åland, och så en överraskning på lördagen när en danskflaggade R12:an med segelnummer D1, Thea byggd 1918, kom in i hamnen.

R12 D1 S/Y Thea hette ursprungligen Santa med segelnummer N4, ritad av Johan Anker och byggd Anker & Jensen i Norge 1918. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Eventet hade ett omfattande program med eskader och kappseglingar, öppen båt hos Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen, föreläsningar om 12m R-båten Princess Svanevit, om nordiska klinkbåtstraditioner på UNESCO:s lista och om kommande båtvårdsläger i Gamleby.

Det var också studiebesök hos den svensk/norska båttillverkaren Windy, masttillverkaren Marström och producenten av flytande hus Aquavilla. Till detta kom prisutdelningar och festligheter med god mat, livemusik och dans.

Som en bonus, om man inte hade fått en tillräckligt dos träbåtar redan, ett besök hos Pia och Björn Jurell som driver Holms Yachtvarv i Gamleby.

Mästerverk efter mästerverk uppradade vid bryggorna

På bryggorna vid Pampas Marina och skeppsbron i Västervik låg klassikerna uppradade. Allt från motorbåtar, segelbåtar och några allmogebåtar, i alla tänkbara storlekar.

Det påminner oss om vilket världsunikt flytande kulturarv som vi har i Sverige. Här nedan följer några godbitar från helgen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

De klassiska motorbåtarna

Eventets största fartyg var M/Y Arona på 26 x 4.45 meter. Det är något majestätisk över en så stor klassiker från 1904. Den tar verkligen plats och sådana större båtar eller fartyg är ett måste när det gäller ett riktigt båtevenemang. Det är som att den sätter ribban.

Fartyget Arona byggdes som ånglustjakt åt punschkungen Edward Cederlund den yngre år 1904 och är alltså en 118-åring med en lång historia. Bland annat gick Arona i trafik i Karlskrona skärgård från 1943 och 40 år framåt. Hon var då klassad för 160 passagerare. Nuvarande ägare, Gunnar och Kerstin Haglund, har gjort omfattande renoveringar och återigen försett Arona med kommandobrygga och soldäck enligt de ursprungliga ritningarna. Innehavare av MYS’s vandringspollare 2013. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Därefter kommer en radda med andra båtar i MYS-Yacht register, alltså över 12 meter och minst 30 år gamla; Carla III, Vitesse, Biscaya, m.fl. som alla gav Classic Boat Meet pondus.

I samma storleksklass men något mindre fanns den C G Pettersson ritade M/Y Saraband från 1914. Saraband byggdes på Fittja varv söder om Stockholm och har en brokig historia.

M/Y Saraband från 1914 beställdes av maskiningenjör P.G Blomberg. Båten levererades med en 40 hk Stirlingmotor. Fartyget har haft många ägare och många namn. Det började med PEGE, sen blev det Elly, Butterfly, Em, Mayna och sist Saraband. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

1992 “hittades” hon på land i Blekinge och 1998 antog nuvarande ägare, Mats Nygård, utmaningen och renoverade henne.

Bland de mindre motorbåtarna fanns det en nybliven 100-åring med en mycket intressant historia. Den har ägs av två familjer och i den ena familjen gått i arv i fyra generationer.

Den förruffade motorbåten KARI är byggd efter en konstruktion av C G Pettersson men förlängdes med en meter jämnt fördelad över båtens längd under byggnationen på varvet i Hässelby. Det sägs att KARI beställdes av Waxholmsbolaget för att användas som passbåt. Trots den ansenliga åldern är skicket mycket gott tack vare en mycket god omvårdnad. KARI fick MYS-Historics vandringspris 2009. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

ANNONS

Motorn i båten är från 30-talet. Det handlar om CG Petterssonbåten M/Y Kari från 1922. Båten är i utmärkt skick.

De klassiska segelbåtarna

När det gäller segelbåtar är det 3 st som utmärkte sig på olika sätt. Den stora Tore Holm segeljakten Maribell byggdes i Gamleby 1944.

Classic Boat Meet

S/Y Maribell byggdes i Gamleby åt affärsmannen Gösta Åhlen 1944 efter noga angivna specifikationer. Lustjakten skulle vara en skönhet, sjövärdig, gedigen och ha ett stort däck, den skulle vara stor men lättskött för familjesegling. Tore Holm lyckades förena alla dessa önskemål i denna 16-meters lustjakt. 1959 seglade Gösta Åhlen och Tore Holm m fl. Maribell till Barbados. En resa som blev både bok och dokumentärfilm. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

En båt med en mycket intressant historia. 2006 såldes den till Norge där nuvarande ägarna, Dag och Elin Vold, vårdar båten med stor omsorg.

Den något mindre skärgårdskryssaren, SK 22 S279, Gullvingen konstruerats av Harry Becker 1948 och har ägts av samma ägare i inte mindre än 50 år vilket är mycket ovanligt i träbåtssammanhang.

Classic Boat Meet

Skärgårdskryssaren SK 22:an Gullvingen i mint condition har ägts och seglats av samma ägare sedan mer än 50 år tillbaka. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Ägaren Rolf Herrström fick motta Skärgårdskryssareförbundets “Varunapokalen” av Sven och Maria Matton, en pokal som delas ut för hedervärda insatser för skärgårdskryssare.

Den äldsta jakten på plats, S/Y Gandul ritades av Axel Nygren och byggdes av August Plym på Stockholms Båtbyggeri i Liljeholmen 1985.

ANNONS

Båten är en skönhet i sig och har en historia som är svårt att matcha (något som vi har tidigare uppmärksammat i artiklar här på Dagens PS).

Den vackra S/Y Gandul är KSSS:s tredje lottbåt och är den äldsta som seglar i dag. Svenska Skärgårdskryssareförbundets Renoveringsfond övertog Gandul av ett dödsbo och nu har den lämnats över till en ny förvaltare i form av Utbildningsrederi i Göteborg. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Gandul räddades från ett  förfall av Renoveringsfonden under ledningen av Tor Hedvall och överlämnades vid en symbolisk ceremoni formellt till de nya “vårdarna” Utbildningsrederiet i Göteborg.

De klassiska allmogebåtarna

Västervik fylldes av som vanligt av allmogebåtar under den klassiska Hasselörodden på onsdagen den 20:e juli. Ett fåtal allmogebåtar hade även registrerats för Classic Boat Meet, bland annat den lilla båten Ida som uppmärksammades med året pris.

Classic Boat Meet

Ida skick uppmärksammades och fick motta året Classic Boat Meets pris i Allmoge-klassen. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

En annan var replikan “Valkyria” en lotsjakt från Kalmarsund från början av 1900-talet. Valkyria är spririggad med röda segel och har numera en elmotor inbyggt i rodret som ger en räckvidd på cirka 10 NM vid 5 knop.

Replikan Valkyria är en lotsjakt från Kalmarsund. Byggd av Arne Ternström 1978 baserat på originalritningar. De flesta lotsjakterna byggdes av Pelle Fräsare i Kalmar runt 1900-1910. Ägs idag av Ivar Ström. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Eldriften används för tilläggning och ta sig runt i hamnen.

ANNONS

Kappseglingen

Under två dagar genomfördes kappseglingar i skärgården utanför Västervik. Klassiker som är byggda eller ritade före 1970 fick kappsegla på en bana på 20 NM.

För att det ska vara rättvis kamp mellan de olika båtarna användes mätetalet Alma. Efter noga beräkningar av tävlingsledningen kunde man på lördagskvällen genomföra prisutdelningen för kappseglingarna.

En unik skönhet är denne Pani som är en skärgårdskryssare med patina som ägs av Janne Nystedt sedan 28 år. Det är den enda kvarvarande SK30:an byggd av Erik Nilsson som är kvar i Sverige. Pani byggdes på Palmgrens båtvarv. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Totalvinnare blev Janne Nystedt med sin SK30 S163 Pani från 1937, följd av Rikard Wissing med sin 10mR S3 Aavoryn från 1923, och Ulf Aronsson med sin havskryssare KR975 Josephine från 1966.

Classic

Jakten 10mR S3 Aavoryn från 1923 är en R-båt byggd efter andra regeln 1919. Konstruktören Sophus Weber konstruerade och byggde den på sitt varv i Svendborg, Danmark. 1979 förvärvade Rickard Wissing yachten och påbörjade en grundlig renovering. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Classic Boat Meet

S/Y Josephine ritades av konstruktören Einar Ohlson och hon byggdes vintern 65/66 i Kungsviken av Harry Josefsson. Det är ett riktigt kvalitetsbygge där allt virke togs från en stock, bl a finns inga laskar utan alla bord är i hela längder. Josephine med sin ägare Ulf Aronsson har deltagit i flera evenemang och deltagit i flera kappseglingar. Året 2012 vann Josephine stora priset ”Vackraste båt” på Veteranbåtsmötet i Wasahamnen.

Hela resultatlistan finner ni här.

Båtarna som inte kom fram

ANNONS

Som det är med livet så behöver man ibland lägga om kursen. Två mycket intressanta båtar bör nog nämnas i sammanhanget nämligen Skärgårdskryssaren SK75:an S/Y Mazurka 1905 som är årets GYSS-stipendiat som skulle mottaga diplom och pris (något jag nyligen skrev om här på Dagens PS).

S/Y Mazurka Mazurka beställdes 1905 av Oscar Holtermann som bland annat var Kungliga Svenska Segel Sällskapets (KSSS) och Svenska Seglarförbundets ordförande mellan 1910 och 1922. Hon ritades av Albert Anderson som var den tidens ledande svenska båtkonstruktör och byggdes på Löfholmvarvet i Liljeholmen i Stockholm. S/Y Mazurka är idag i mint condition och ett levande bevis på att det går att rädda dessa gamla båtar. Det är bara att gratulera årets stipendiat och dess ägare, Urban & My Lejerstedt Klang. (Foto: Nico Krauss / GYS)

Hon fick dessvärre motorhaveri söder om Nynäshamn och fick vända. Även den underbara kostern Klipper från 1880 fick vända på grund av väder och kraftig motvind.

Klipper på väg till Classic Boat Meet

Klipper är en FRAM-koster, nr 26 från 1880, och byggd på gammalt vis utan ritningar och enbart med ögonmått av Brandalsbröderna Olaussons på Orust. Det är inte bara den respektabla åldern utan också bredden som imponerar, 11 fot bred är den 23 fot långa båten. En annan viktigt detalj som utmärker denna båt är att en ny drivlina nyligen sattes in. Oceanvolt eldrift med litiumjon batteribank som idag ger en räckvidd på 55 sjömil vid 4 knop. Klipper är snart 150 år gammal men är nu klar att möta framtidens utmaningar med att ställa om fritidsbåtar till hållbara bränslen. (Foto: SYS)

Hon är den enda kvarvarande av sitt slag och en klassiker vars ägare Oskar Juhlin föredömligt förberett henne för att möta hårda hållbarhetskrav; Klipper har nyligen sanerats från blymönja och har konverterats till eldrift.

Historisk mark

Som om det inte vore nog med alla dessa vackra farkoster, Classic Boat Meet bjöd på massor av möten med trevliga människor och var ett utmärkt genomfört evenemang.

Som avslutning ‘extra allt’ gavs ett unikt studiebesök på Holms Yachtvarv i Gamleby, ca 20 minuters bilfärd från Västervik. Här ordnades en VIP-visning av Pia och Björn Jurell på vad jag skulle kalla för Sveriges historiska seglar-mekka.

I Gamleby känner man historiens vingslag speciellt efter att man har läst Tapani Koskelas Tore Holm-biografi med titel “I have won, I have lost” nyligen utgiven av Veteranbåtsföreningen.

ANNONS

Pia Jurell guidar oss runt på Tore Holms Yachtvarv. I förgrunden har man sammanställt båtmallar för en ännu okänd båtmodell. I bakgrunden från vänster, en SK30, en R6 och en Drake – alla byggda på plats. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Pia och Björn har gjort ett fantastiskt arbete och har mycket spännande på gång. Bland annat ordnas det en båtvårdsläger på varvet den 7-13 augusti i samarbete med Motor Yacht Society (MYS).

Ofattbart att Tore Holm inte uppmärksammas mer

Och så en personligt reflektion. Det är ofattbart att det inte finns en staty, en gata eller torg uppkallat efter en av Sveriges främsta olympier, yacht designer, båtbyggare och seglare i Gamleby, eller i Stockholm för den delen.

Efter intensiva dagar var det så dags att sätta riktningen hemåt och se fram emot nya träffar för vackra klassiska båtar som till exempel Carl Gustaf Pettersson Sällskapets sommarträff vid Heleneborgs båtklubbs klubbholme Idskär lördagen den 30 juli.

Eller varför inte The Scandal Beauty Trophy i Sandhamn onsdagen den 3 augusti arrangerad av Gaff Yacht Society Racing Club eller Classic Poker Run lördagen den 20:e augusti.

Fakta Classic Boat Meet

Classic Boat Meet är ett initiativ av MYS i samarbete med SYS, GYS, Skärgårdskryssareförbundet, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar, Westerviks Segelsällskap, Westerviks Segelsällskap Wikingarna, Smålands Seglarförbund, Riva Klubben, Carlscrona Veteranbåtar, Aqua Floating Group, Pampas Marina i Västervik, Västerviks Kommun och Västervik Framåt.

För mer information: https://www.classicboatmeet.se/

 

Mer artiklar om klassiska båtar:

ANNONS

Stockholmsutställningen och den stora tragedin. Dagens PS

Skärgårdens riktiga kungar – de första pendlarna. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS