Vi har tidigare skrivit om de vackra motorkryssarna Caprice, Santa Cruz och Alona som alla är ritade av Saltsjöbadens egen mästare Stig Tiedemann.
Tiedemanns tre egna mästerverk
Mest läst i kategorin
Nu tar vi en titt på de tre mästerverk han ritade åt sig själv. Men först en kort bakgrund.
Stig Tiedemann (1912-1998) ritade de vackra ”Tiedemannkryssarna” som av många betraktas som 50-talets snyggaste fritidsbåtar. Han föddes våren 1912 på Södermalm.
Efter några år flyttade de till Saltsjöbaden där Stig var bosatt i stort sett hela sitt liv. Hans far Grosshandlare Tiedemann hade det väl ordnat för sin familj.
Trots att han dog i Spanska sjukan när Stig bara var 6 år så kunde familjen bo kvar i villan. På den tiden var Saltsjöbaden precis som nu ett område för de mer välbärgade i Stockholms näringsliv.
Här andades man segling och båtliv
Segling var den ”exklusiva sporten” och närheten till havet hade under slutet av 1800-talet gjort Saltsjöbaden till den svenska segelmetropolen nr 1. En position Saltsjöbaden delvis har kvar än idag även om några orter på den svenska framsidan aspirerar på just den positionen.
Att växa upp i den marina miljön i närheten av båtarna och de många båtvarven påverkade intresset hos den unga Stig. Bland hans skolkamrater fanns de tre bröderna Plym vars familj ägde det exklusiva Neglingevarvet som byggde bl.a SVANEVIT som vi tidigare skrivit om.
Stig blev bästa vän med Oskar Plym och man kan tänka att många av deras lekar och upptäcktsfärder skedde på Plyms varv. I denna miljö var det självklart att Stig Tiedemann präglades av båtbyggande och påverkades av linjerna hos de vackra segelyachterna i Saltsjöbadens skyddade hamn.
Skolgången avslutades på Stockholms Tekniska Institut och därefter började Stig att praktisera hos Gustav Plym på varvet. På varvet arbetade en norrman, en viss Jac M Iversen, som fick lämna varvet under slutet 20-talet på grund av den allt bistrare ekonomin.
Via Jac M Iversen fick Stig kontakt med Knud Reimers som hade ett eget konstruktionsbolag i Stockholm. Han identifierade snabbt Stigs talang och förståelse för båtkonstruktioner vilket ledde till anställning.
Hos Knud Reimers gjorde Stig debut som konstruktör. Det var främst segelbåtar som gällde. Han gav sig på 5:or, dåtidens mest populära kappseglingsklass.
Han ritade två som utmärkte sig då beställarna inte ville ha rena kappseglingsmaskiner. De ville ha familjebåtar med möjlighet att kunna kappsegla, dvs de skulle mäta in i klassen men ändå ha familjebåtens fördelar.
Kort därefter debuterade Stig även som kappseglare. Bland annat vann han 1938 med 5:an MAUSSI (S22) en överlägsen klasseger i Sandhamn genom att vinna två deltävlingar och komma trea i den sista.
Med Mälar-30:an MICKIE (M52) skördade Stig många vinster och nu började han till sin hustrus stora förtvivlan samla på sig riktigt många silverpokaler. Villan i Saltsjöbaden hade till slut en hel vägg i vardagsrummet fullt av Stigs vinster och alla skulle putsas regelbundet.
Praktiserade hos legendaren Uffa Fox
Via Reimers fick Stig kontakt med den legendariska seglaren & båtdesignern Uffa Fox i England. Under en kort men intensiv period innan andra världskriget praktiserade Stig hos Uffa Fox och fick ta del av hans tankar och konstruktioner.
Men så kom kriget och Stig återvände till Saltsjöbaden och började jobba åt Marinförvaltningen där han konstruerade arbetsbåtar.
Passionen var att rita vackra båtar
Efter ett tag började han arbeta på Stockholms Stads Fastighetskontor där han arbetade resten av hans arbetsliv. Det blev en bra vinn-vinn lösning där de fick insikter från en mycket begåvad ingenjör utan stora karriärambitioner då han brann för sitt sidoprojekt hemma i källaren i Saltsjöbaden.
För det var på sin fritid som Stig lät sin passion excellera. All hans fritid gick åt att konstruera båtar som skulle bli stilbildande för en hel generation båtbyggare.
Början till motorkryssarna
Motorbåtarna från det tidiga 1900-talet var inte konstruerade för övernattning. Om färden var längre än ett dygn så tog skepparen, oftast direktör eller grosshandlare, in på hotell.
Möjligen fanns det soffor som gick att bädda eller enkelkoj i närheten av motorrummet där styrman fick övernatta. Några riktiga bekvämligheteter som man fann i större lustjakter var det aldrig tal om.
Innan kriget var det fortfarande få förunnat att äga en fritidsbåt. Men i efterkrigstidens Sverige börjar det blåsa nya vindar och vi ser en övre mellanklass som nu vill göra som de mest bemedlade i samhället – man ville ut i skärgården.
De första motorkryssarna som Tiedemann gjorde var dock ur dåtidens perspektiv stora. Det gjordes en prestigebeställning av Bröderna Kristensson 1948
Hela tre stycken likadana stora motorkryssare beställdes där CAPRICE fortfarande lever och förvaltas väl vilket vi skrivit om i tidigare artiklar.
1949 Beställdes en ytterligare stor kryssare på samma lyckade ritning men med skillnaden att hon förlängdes en meter med en punschveranda. Idag heter hon DONALD II och finns i Norge. På bilder från ägarna så ser hon ut att vara i mycket gott skick.
Satte Tiedemann på kartan
De här stora kryssarna satte Stig Tiedemann på kartan och i början 50-talet, som var Stigs storhetsperiod, blev han Saltsjöbadens ”hovleverantör” av vackra motorkryssare.
Den klassiska ”Tiedemannkryssaren” är familjebåtar mellan 9-11 meter. Är dubbelruffade och har alla bekvämligheter ombord för att kunna tillbringa weekend och semestrar ombord.
Hans dubbelruffare Helena från 1950 blev stilbildande för en rad av hans båtar som exempelvis AMOURETTE, ALONA och SANTA CRUZ som vi skrivit om i tidigare artiklar.
De fyra båtarna vårdas idag mycket väl av sina befintliga ägare varav SANTA CRUZ är den Tiedemannkryssare som idag är i absolut bästa ”möbelskick”.
Varje båt var unik
På 50-talet ansågs dessa motorkryssare vara mycket exklusiva och beställaren fick kontakta Stig som efter diskussion kring behov, stil och preferenser ritade en helt unik båt.
Därefter kontaktades ett varv man hade förtroende för och man kom överens om pris och leverans. Ofta delades ett köp upp i tre olika steg. Steg ett var konstruktion och design, steg två var att bygga själva båten och steg tre var att motorisera båten. Dvs man köpte båten och motorinstallationen separat från varandra.
Stig utgick ofta från en grundkonstruktion, som kunde variera beroende på storlek, som han anpassade efter beställarens önskemål och personlighet.
Unika kulturskatter
Men alla hade de Stigs kännetecken med genomtänkta linjer och funktion. Med en stark designkänsla följde hans konstruktioner med från 50-talets rundare linjeföring till 60-talets funktionalism.
Det gör att alla hans båtar är unika kulturskatter, det finns ingen som är den andra lik. De linjer och lösningar som hans skapelser fick blev stilbildande för många båtkonstruktörer ända in på 80-talet.
Tiedemanns egna båtar – Mickie
1954 ritade och beställde Tiedemann den första båten åt sig själv. Som den perfektionist han vara så lade han extra kraft och energi på sina egna båtar.
Han kom att döpa alla till Mickie efter den Mälar 30:a han vunnit så många kappseglingar med.
Det blev en dubbelruffad variant ca 9,60 lång med klassisk punchveranda perfekt anpassad för den Tiedemannska familjen. Han lät bygga den på Karlsro Varv i Roslagen.
Idag förvaltas MICKIE ömt av en familj som ägt henne i över 30 år. Notera Tiedemann ritade en snygg lösning med “dold akterruff”. Det syns inte ens på den här bilden att detta är en dubbelruffad båt.
Tiedemann hade migrän vilket gjorde att han i sina egna båtar valde att bygga dom med akter eller förruff utan fönster så han kunde lägga sig helt mörkt för att vila när migränen slog till.
De enda förändringar de befintliga ägarna gjort är att addera små rutor till den minimalistiska akterruffen. Något de gjorde i samråd med Stig Tiedemann som tyckte det var en bra lösning.
Mickie II
1959 blev det dags för en ny båt och ny designinspiration. MICKIE II har tydliga samtida amerikanska influenser och ett “dolt doghouse” där man med en kapellösning fick samma funktion som ett doghouse.
MICKIE II växte till 10,40 x 2,95 och han lät bygga även denna på Karlsro Varv. Hon heter idag ESCAPE och är i ett mycket bra skick.
Sett ur ett rent designperspektiv är nog detta en av Tiedemanns snyggaste båtar. Hon har mycket vackra tidstypiska linjer från slutet 50-talet.
Dock har det genom åren tillkommit detaljer som vi vet att Tiedemann själv inte uppskattade. Som seglare och designperfektionist lär ha tyckt att pulpits, badbryggor och andra tillbehör bara förfulade designen på sina alster.
Det är givetvis upp till betraktaren, jämför vi med ESCAPE idag så kan man förstå hur han upplevde att den perfektionistiska linjeföring störs av dessa. Men samtidigt är det upp till befintliga ägare att balansera mellan design, funktion och säkerhet.
Mickie III
1963 så ritade Tiedemann den sista båten åt sig själv. MICKIE III fick måtten 10,55 x 2,95 och det var Rosättra varv som fick förtroendet att bygga henne.
Vi ser hur han med fingertoppskänsla följer tidserans design. Borta är de bakåtlutade linjerna och vi möter rakare 60-talsdesign och kortare överhäng på båda ruffarna.
Hon får även ett tydligt doghouse över sittbrunnen något som vi bara möter på Tiedemanns 60-tals båtar.
Kärt barn har många namn och sett ur detta perspektiv så är hon en mycket omtyckt båt då hon haft många namn. 1968 sålde Tiedemann henne till Bo Lindström med hemmahamn i Bromma och fick då namnet GRIM II.
I över 30 år gick hon mellan Bromma och Familjen Lindströms sommarbostad utanför Västervik. 2006 såldes hon till Ulf Lindèn och flyttades då till Piteå och fick namnet GRAN TURISMO II. 2012 gick hon vidare till nuvarande ägare i Norrköping och hon heter numera PHOCAENA II.
2010 blev hon under namnet GRAND TURISMO II K-märkt av Sjöhistoriska museet med kommentaren:
Hon är i ursprungligt skick, där endast få detaljer kompletterats för att återge båten sitt ursprungliga utseende. Historien om hur båten använts är också väldokumenterad. Båten byggdes åt konstruktören Stig Tiedemann själv som ägde den de fem första åren. Båten hade då namnet Mickie III.
Ulf Lindén är en veteran i båtbranschen och även om han ägde MICKIE III under en i förhållande kort period så gjorde han en stor insats. När hon köptes så var hon frisk i grunden men var ganska sliten i ytskiktet.
Hela Ulfs arbete med henne finns väl dokumenterat och vi har fått ta del av hans bilder. Precis som Tiedemann själv så uppskattade Ulf de raka rena linjerna utan pulpits. Notera även luckan på fördäck som man skjuter fram i stället för att öppna uppåt på klassiskt manér.
Enligt Ulf som träffade Tiedemann flera gånger så tyckte han själv att MICKIE III och MARIONA II var de två båtar han var mest nöjd med själv. Båda dessa två har Ulf hittat bild på från 1968.
Mariona har idag ett trärent mahognyskrov som ger henne ytterligare pondus på havet.
Mariona II har under året varit ute till försäljning. Vi hoppas att vi får se henne med nya ägare som förstår att de inte bara köper sig en båt – de köper även en bit svensk historia.
Historien om den vänliga 25-åringen från Saltsjöbaden som med sin omisskännliga designkänsla skapade unika klassiker för sina beställare.
Stig Tiedemann lär ha byggt ett 80-tal unika båtar. Idag finns ett 30-tal identifierade via Tiedemannklubben. En del av båtarna ritades åt utländska beställare vilket gjort det svårare att spåra upp båtarna idag.
Det är just nu en generationsväxling vilket gjort att vi sett flera Tiedemannkryssare ute till försäljning och vi hoppas att båtarna stannar kvar i svenska vatten då det är en viktig kulturskatt vi måste värna om.
För en Tiedemannkryssare köper man egentligen inte – man förvärvar förtroendet att få förvalta henne till nästa generation och nästa ägare.
Skribent: Mikael Gullström
Stort tack till Ulf Lindén och Christer Henke för bilder och input till artikeln.
Relaterade artiklar:
Sveriges exklusivaste lustjakt försvunnen. Dagens PS
Historien bakom Sveriges mest legendariska seglare. Dagens PS
Denna artikel är publicerad i samarbete med Tidningen Veteranbåten och Veteranbåtsföreningen som är en ideell rikstäckande förening med uppgift att dokumentera fritidsbåtens historia och att medverka till att veteranbåtskulturen hålls levande.
Veteranbåtsföreningen är på stark frammarsch med över 2500 medlemmar spridda över hela Sverige. Som medlem får man många fördelar. Bland annat Tidningen Veteranbåten och tillgång till världens största arkiv med över 50 000 båtritningar.
Här kan även du skicka in din medlemsansökan och stödja det svenska kulturarvet.
Denna artikel är publicerad i samarbete med tidningen Veteranbåten.
Denna artikel är publicerad i samarbete med tidningen Veteranbåten.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.