Kungen må i dag frottera sig med bilar från BMW, Ferrari och Ford. Men det är sportbilarna från Hisingen som var hans ungdoms bilkärlekar.
Länge leve Kungen och hans älskade bilar
Mest läst i kategorin
Det kom ett scannat, skrynkligt tidningsurklipp på mejlen.
Platsen är Kungliga Motorbåt Klubbens brygga vid Djurgårdsbron i Stockholm och det är sommar i luften.
På bilden syns H.M. Konungen Carl XVI Gustaf, i alla fall kronprins Carl Gustaf Bernadotte, mannen som sedermera skulle bli vår nuvarande kung och i dagarna fira 50 år på tronen.
Snett bakom H.M. Konungen syns hans dåvarande bil. Ingen Ferrari, Mustang eller BMW utan en helsvensk Volvo P1800, made on Hisingen i Göteborg.
En svensk sportbil
Det väckte självklart intresset. I dag talas det bara om de snabba moderna lyxbilar kungen byter emellan. Eller om hans veteranbilssamling som rymmer några riktiga godbitar.
Men P1800. Hur kom den bilen in i bilden?
Svaret visar sig vara att H.M. Konungen har ägt hela fyra varianter av den legendariska svenska sportbilen. P1800 kom att bli en av Kungens stora bilkärlekar.
Kungen har ägt fyra P1800
P1800 är ju på många sätt en ikon i den svenska bilvärlden.
Ritad av Volvo-designern Helmer Pettersons son Pelle, utan att vare sig Pelle eller Volvo visste om att de möttes på skissbordet när den nya bilen skulle tas fram.
Pelle Petterson var ung och lovande designer på italienska Frua, ett av de designbolag som fått förfrågan om att vara med i skisstävlingen om Volvos nästa sportbil.
Pelle P vann
Pelle ritade en bil och lämnade ovetandes om kunden, in sitt förslag till ledningen på Frua. Så bar det sig inte bättre än att hans förslag togs ut som vinnande: P1800 var ett faktum.
Kungen hann faktisk avverka hela fyra varianter av den svenska Corvetten innan han gick vidare med andra bilkärlekar. Däribland en välkänd grön Porsche 911 Targa med en ung och okänd Silvia Sommerlath i passagerarsätet.
Först blev det tre “vanliga” 1800-bilar innan han slutligen tog klivet in i en kopparfärgad 1800 ES. Tre av bilarna är kända överlevare varav samtliga i dag ska vara i fint körbart skick.
Och du, är du sugen på att själv sitta bakom ratten på en äkta kungaägd 1800, så hör av dig till oss på redaktionen.
Ryktet säger nämligen att en av dem kan vara till salu.
Lär mer:
Om när Kungen återsåg sin första Volvo P1800
Om Volvos nya superlyxiga SUV (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.